Kognitiiviset ulottuvuudet ohjelmointiympäristön arvioinnin välineenä
LAITINEN, AAPO (2011)
LAITINEN, AAPO
2011
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2011-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21387
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21387
Tiivistelmä
App Inventor for Android on ohjelmointiympäristö, joka on suunniteltu tekemään mobiilisovellusten laatimisesta helppoa kenelle tahansa, mukaan lukien henkilöille, joilla ei ole ohjelmointikokemusta. App Inventor perustuu palikkaohjelmoinniksi kutsuttuun paradigmaan, joka sisältää piirteitä sekä tekstuaalisesta että visuaalisesta ohjelmoinnista. Ohjelma rakennetaan visuaalisessa, hiirikäyttöisessä ympäristössä, joka ei sisällä minkäänlaista tekstieditoria, mutta ohjelmointikielen syntaksi on silti lähempänä tyypillisiä tekstuaalisia kuin tyypillisiä visuaalisia ohjelmointikieliä.
Tässä tutkielmassa App Inventoria tarkastellaan merkintätapojen kognitiivisten ulottuvuuksien kehykseen perustuvaa asiantuntija-arviointia käyttäen. Tarkastelun tavoitteena on verrata palikkaohjelmointia tekstuaaliseen ohjelmointiin ja visuaaliseen tietovuo-ohjelmointiin sekä hankkia kokemuksia vähemmän tunnetusta käytettävyystutkimuksen menetelmästä.
Kognitiivisten ulottuvuuksien kehys on suunniteltu työmäärältään verrattain kevyeksi tavaksi tarkastella järjestelmän sopivuutta suunnittelutyöhön ja muihin tehtäviin, jotka säilyvät älyllisesti haastavina myös järjestelmän käyttöön harjaantuneille käyttäjille. Kehys tarjoaa myös tukea suunnitteluratkaisujen ideointiin ja nostaa esiin erilaisiin ratkaisuvaihtoehtoihin liittyviä kompromisseja. Se voi siis täydentää perinteisiä käytettävyystutkimuksen menetelmiä.
Tarkastelun tuloksena huomattiin, että kognitiivisten ulottuvuuksien näkökulmasta App Inventorin palikkaohjelmointi on huomattavasti lähempänä mobiilisovellusten kehittämistä tekstuaalisella Java-kielellä (Eclipse-ohjelmointiympäristössä) kuin visuaalisella G-kielellä (LabVIEW-ohjelmointiympäristössä). Kognitiiviset ulottuvuudet osoittautuivat mielenkiintoiseksi ja vasta beetavaiheessa olevan ohjelmiston arviointiin hyvin soveltuvaksi lähestymistavaksi. Toisaalta vaikeaksi osoittautui erityisesti kutakin kognitiivista ulottuvuutta koskevien havaintojen yhdistäminen kokonaisarvioksi App Inventorin sijainnista kyseisessä ulottuvuudessa. Vaikeuksia tuotti myös kognitiivisia ulottuvuuksia koskevan oppimateriaalin epäyhtenäisyys.
Asiasanat:palikkaohjelmointi, visuaalinen ohjelmointi, käyttäjien tekemä ohjelmointi, mobiiliohjelmointi, kognitiiviset ulottuvuudet, käytettävyystutkimuksen menetelmät
Tässä tutkielmassa App Inventoria tarkastellaan merkintätapojen kognitiivisten ulottuvuuksien kehykseen perustuvaa asiantuntija-arviointia käyttäen. Tarkastelun tavoitteena on verrata palikkaohjelmointia tekstuaaliseen ohjelmointiin ja visuaaliseen tietovuo-ohjelmointiin sekä hankkia kokemuksia vähemmän tunnetusta käytettävyystutkimuksen menetelmästä.
Kognitiivisten ulottuvuuksien kehys on suunniteltu työmäärältään verrattain kevyeksi tavaksi tarkastella järjestelmän sopivuutta suunnittelutyöhön ja muihin tehtäviin, jotka säilyvät älyllisesti haastavina myös järjestelmän käyttöön harjaantuneille käyttäjille. Kehys tarjoaa myös tukea suunnitteluratkaisujen ideointiin ja nostaa esiin erilaisiin ratkaisuvaihtoehtoihin liittyviä kompromisseja. Se voi siis täydentää perinteisiä käytettävyystutkimuksen menetelmiä.
Tarkastelun tuloksena huomattiin, että kognitiivisten ulottuvuuksien näkökulmasta App Inventorin palikkaohjelmointi on huomattavasti lähempänä mobiilisovellusten kehittämistä tekstuaalisella Java-kielellä (Eclipse-ohjelmointiympäristössä) kuin visuaalisella G-kielellä (LabVIEW-ohjelmointiympäristössä). Kognitiiviset ulottuvuudet osoittautuivat mielenkiintoiseksi ja vasta beetavaiheessa olevan ohjelmiston arviointiin hyvin soveltuvaksi lähestymistavaksi. Toisaalta vaikeaksi osoittautui erityisesti kutakin kognitiivista ulottuvuutta koskevien havaintojen yhdistäminen kokonaisarvioksi App Inventorin sijainnista kyseisessä ulottuvuudessa. Vaikeuksia tuotti myös kognitiivisia ulottuvuuksia koskevan oppimateriaalin epäyhtenäisyys.
Asiasanat:palikkaohjelmointi, visuaalinen ohjelmointi, käyttäjien tekemä ohjelmointi, mobiiliohjelmointi, kognitiiviset ulottuvuudet, käytettävyystutkimuksen menetelmät