Tiedostava ja kriittinen yksilö yhteiskunnassa. Prometheus-leirin tuki ry:n leiritoiminnan tarkastelua
TUPPURAINEN, SIMO (2008)
TUPPURAINEN, SIMO
2008
Aluetiede - Regional Studies
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19508
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19508
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -työssä on tutkittu Prometheus-leirin tuki ry:n (Protun) toimintaa ja erityisesti sen leiritoiminnan kasvatusperiaatteita ja käytäntöjä. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: Miten tiedostavan yksilön ja yhteiskunnan välistä suhdetta tuetaan Prometheus-leirin tuki ry:n toiminnassa? Mitä kasvatuksellisia lähtökohtia on Prometheus-leirin tuki ry:n toiminnan taustalla? Miten nämä kasvatusperiaatteet näkyvät Prometheus-leirin tuki ry:n toiminnassa? Työssä on käsitelty siis käytännön toiminnan tapoja ja niiden muotoutumista, periaatteita ja tavoitteita, joita leiritoiminnalla on ja sitä, miten Prometheus-leiri tukee nuoren suhdetta itseensä ja yhteiskuntaan.
Työtä varten haastateltiin 11 nykyistä tai entistä monipuolisesti Protussa toiminutta aktiivitoimijaa. Teemahaastatteluilla kerättyä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Teorian ja empiirisen analyysin suhde on työssä se, että analyysi on teoriaohjaavaa. Teoriataustana on käytetty sosiaalipedagogiikassa käytyjä teoreettisia keskusteluita. Teoriataustaa on rakennettu alkaen Tönniesin Gemeinschaft-Gesellschaft -käsitteistä ja Buberin Minä-Sinä -suhteen käsitteestä, mutta erityisesti Paulo Freiren vapautuksen pedagogiikan periaatteista ja sosiokulttuurisesta innostamisesta. Sosiokulttuurista innostamista on tässä työssä hahmoteltu sellaiseksi aluetieteelliseksi innostamisen teoreettis-käytännölliseksi sovellukseksi, joka tukee nuoren osallistumista, aktiivisuutta, kriittisyyttä ja vastuunottoa.
Prometheus-leirin tuki ry:n leiritoimintaa on mahdollista suhteuttaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteisiin sekä laajasti myös freireläiseen pedagogiikkaan. Kuten sosiokulttuurisessa innostamisessa, vakiintuneita käytännön toimintatapoja ei ole. Toiminta lähteekin toimijoista itsestään. Protuleireillä pyritään tukemaan mahdollisimman avointa ja tasavertaista vuorovaikutusta leiriläisten ja ohjaajatiimiläisten välillä. Tavoitteet leireillä ovat, kuten Freirellä, kahtalaiset. Toisaalta pyritään upeaan ja kaikki huomioon ottavaan leirikokemukseen eli tunteiden mukaan ottoon. Toisaalta pyritään uteliaan pohdinnan kautta syvällisiin kriittisiin keskusteluihin eli yhteiseen asioiden problematisointiin ja kriittiseen transitiivisuuteen.
Prometheus-leirin tuki ry:n leiritoiminta toimiikin sellaisena sosiokulttuuriseen innostamiseen verrattavissa olevana ympäristönä, joka tukee nuoren kriittisyyttä, osallistumista, vastuunottoa ja tiedostamista sekä suhdetta yhteiskuntaan.
Avainsanoja: Prometheus-leirin tuki ry, sosiokulttuurinen innostaminen, Freire, vapauttava kasvatus, kriittisyys, tiedostaminen
Työtä varten haastateltiin 11 nykyistä tai entistä monipuolisesti Protussa toiminutta aktiivitoimijaa. Teemahaastatteluilla kerättyä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Teorian ja empiirisen analyysin suhde on työssä se, että analyysi on teoriaohjaavaa. Teoriataustana on käytetty sosiaalipedagogiikassa käytyjä teoreettisia keskusteluita. Teoriataustaa on rakennettu alkaen Tönniesin Gemeinschaft-Gesellschaft -käsitteistä ja Buberin Minä-Sinä -suhteen käsitteestä, mutta erityisesti Paulo Freiren vapautuksen pedagogiikan periaatteista ja sosiokulttuurisesta innostamisesta. Sosiokulttuurista innostamista on tässä työssä hahmoteltu sellaiseksi aluetieteelliseksi innostamisen teoreettis-käytännölliseksi sovellukseksi, joka tukee nuoren osallistumista, aktiivisuutta, kriittisyyttä ja vastuunottoa.
Prometheus-leirin tuki ry:n leiritoimintaa on mahdollista suhteuttaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteisiin sekä laajasti myös freireläiseen pedagogiikkaan. Kuten sosiokulttuurisessa innostamisessa, vakiintuneita käytännön toimintatapoja ei ole. Toiminta lähteekin toimijoista itsestään. Protuleireillä pyritään tukemaan mahdollisimman avointa ja tasavertaista vuorovaikutusta leiriläisten ja ohjaajatiimiläisten välillä. Tavoitteet leireillä ovat, kuten Freirellä, kahtalaiset. Toisaalta pyritään upeaan ja kaikki huomioon ottavaan leirikokemukseen eli tunteiden mukaan ottoon. Toisaalta pyritään uteliaan pohdinnan kautta syvällisiin kriittisiin keskusteluihin eli yhteiseen asioiden problematisointiin ja kriittiseen transitiivisuuteen.
Prometheus-leirin tuki ry:n leiritoiminta toimiikin sellaisena sosiokulttuuriseen innostamiseen verrattavissa olevana ympäristönä, joka tukee nuoren kriittisyyttä, osallistumista, vastuunottoa ja tiedostamista sekä suhdetta yhteiskuntaan.
Avainsanoja: Prometheus-leirin tuki ry, sosiokulttuurinen innostaminen, Freire, vapauttava kasvatus, kriittisyys, tiedostaminen