Tanssin poluilla : dialogisuuden ja digitalisaation kautta kohti saavutettavampaa kansantanssia
Niemelä, Riia; Palmu, Heidi (2021)
Niemelä, Riia
Palmu, Heidi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101618731
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessamme, ”Tanssin poluilla dialogisuuden ja digitalisaation kautta kohti saavutettavampaa kansantanssia”, tutkimme miten kansantanssi sosiaalisena tanssina voisi olla saavutettavaa ja esteetöntä erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Tavoitteenamme oli kehittää kansantanssin opetukseen sopivia menetelmiä, toimintatapoja ja sisältöjä kyselyn, tanssityöpajojen ja webinaarin avulla. Arvioimme valittuja menetelmiä ja toimintatapoja itsereflektion, tanssityöpajojen osallistujien kuulemisen, sekä keskinäisen dialogin kautta. Tässä raportissa kuvaamme ja reflektoimme kehittämishankkeen prosessia erityisesti dialogisuuden ja digitalisaation tuomien näkökulmien kautta.
Opinnäytetyömme on pedagoginen. Hyödynnämme teoriaa sosiaalipedagogiikasta, taidekasvatuksesta ja positiivisesta pedagogiikasta. Työmme ytimessä on kansantanssi, johon viitekehyksemme kytkeytyy. Kehittämishankkeemme tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus ja tärkeimmäksi työtavaksi kehittämishankkeen tekijöiden välinen ja työpajojen osallistujien kanssa käyty dialogi.
Kansantanssi on lähtökohtaisesti tarkoitettu kaikille, mutta sen sosiaalisia, elämyksellisiä tai hyvinvointia tuovia mahdollisuuksia ei ole kokemuksiemme mukaan juurikaan huomioitu ja hyödynnetty Suomessa. Tavoitteenamme on herätellä kansantanssikentällä toimivien tanssinopettajien ja ohjaajien kiinnostusta viedä kansantanssia monenlaisille ryhmille, uusiin toimintaympäristöihin / käyttötarkoituksiin ja huomioida erityisen tuen tarpeet ja osallistujien moninaisuus harrastustoiminnassa. Toivomme, että erityistä tukea tarvitseville aukeaisi entistä useammin mahdollisuus päästä mukaan jo olemassa olevaan harrastustoimintaan.
Asiasanat:
kansantanssi, dialogisuus, digitalisaatio, sosiaalipedagogiikka, taidepedagogiikka, positiivinen pedagogiikka, saavutettavuus, esteettömyys In our development project “On the pathways of dancing - towards more accessible folk dance through dialogue and digitalization” we studied how folk dance as a social dance could be more accessible to people with special needs. The purpose of our study was to develop teaching methods, ways of working and content for folk dance with the help of a survey, dance workshops and a webinar. We evaluated the chosen methodology by self reflection, by hearing the participants in our dance workshops, and by mutual dialogue. In this report we describe and reflect on the process of our development project by focusing on dialogues and digitalization.
Our thesis is strongly pedagogical and we utilise theories from social pedagogy, art education and positive pedagogy. Folk dance, that links to our frame of reference, is at the core of our thesis. We chose action research as the method of research, and dialogue, both between us and with workshop participants, as the main way of working in our development project.
Fundamentally folk dance is for everyone. However, social, experiential and wellbeing creating possibilities of folk dance have not yet been widely brought to attention or used. We hope that our development project awakens and increases the interest and knowledge in teachers’ and instructors’ working in the folk dance scene to bring folk dance to more diverse groups, to new or different environments and to consider the needs for special support and the diversity of the participants in leisure activities. Our hope is to open up more opportunities for people with special needs to join already existing folk dance clubs.
Keywords:
folk dance, dialogue, digitalization, social pedagogy, art pedagogy, positive pedagogy, accessibility
Opinnäytetyömme on pedagoginen. Hyödynnämme teoriaa sosiaalipedagogiikasta, taidekasvatuksesta ja positiivisesta pedagogiikasta. Työmme ytimessä on kansantanssi, johon viitekehyksemme kytkeytyy. Kehittämishankkeemme tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus ja tärkeimmäksi työtavaksi kehittämishankkeen tekijöiden välinen ja työpajojen osallistujien kanssa käyty dialogi.
Kansantanssi on lähtökohtaisesti tarkoitettu kaikille, mutta sen sosiaalisia, elämyksellisiä tai hyvinvointia tuovia mahdollisuuksia ei ole kokemuksiemme mukaan juurikaan huomioitu ja hyödynnetty Suomessa. Tavoitteenamme on herätellä kansantanssikentällä toimivien tanssinopettajien ja ohjaajien kiinnostusta viedä kansantanssia monenlaisille ryhmille, uusiin toimintaympäristöihin / käyttötarkoituksiin ja huomioida erityisen tuen tarpeet ja osallistujien moninaisuus harrastustoiminnassa. Toivomme, että erityistä tukea tarvitseville aukeaisi entistä useammin mahdollisuus päästä mukaan jo olemassa olevaan harrastustoimintaan.
Asiasanat:
kansantanssi, dialogisuus, digitalisaatio, sosiaalipedagogiikka, taidepedagogiikka, positiivinen pedagogiikka, saavutettavuus, esteettömyys
Our thesis is strongly pedagogical and we utilise theories from social pedagogy, art education and positive pedagogy. Folk dance, that links to our frame of reference, is at the core of our thesis. We chose action research as the method of research, and dialogue, both between us and with workshop participants, as the main way of working in our development project.
Fundamentally folk dance is for everyone. However, social, experiential and wellbeing creating possibilities of folk dance have not yet been widely brought to attention or used. We hope that our development project awakens and increases the interest and knowledge in teachers’ and instructors’ working in the folk dance scene to bring folk dance to more diverse groups, to new or different environments and to consider the needs for special support and the diversity of the participants in leisure activities. Our hope is to open up more opportunities for people with special needs to join already existing folk dance clubs.
Keywords:
folk dance, dialogue, digitalization, social pedagogy, art pedagogy, positive pedagogy, accessibility