"Mulla ei oo tarpeeksi pitkää viivoitinta" : kehittämistutkimus mittaamisen opettamisesta alakoulussa
Rajala, Iida-Maria (2016)
Rajala, Iida-Maria
2016
Matematiikan ja tilastotieteen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Mathematics and Statistics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611282696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611282696
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin oppikirja-analyysin avulla mittaamisen opetuksen nykytilannetta 2. luokan matematiikassa. Teoreettisen viitekehyksen avulla selvitettiin millainen toiminnallista ja ongelmaperustaista oppimista hyödyntävä oppimateriaali tukee pituuden ja massan oppimista ja konseptuaalisen sekä proseduraalisen tiedon kehittymistä. Tutkimuksen päätavoitteena oli kehittää toiminnallista ja ongelmaperustaista oppimista hyödyntävä oppimateriaali, jonka soveltuvuutta opettamiseen testattiin autenttisessa luokkahuoneympäristössä.
Kehittämistutkimuksena tutkimusprosessi eteni kolmen iteratiivisen kehittämissyklin kautta raportointivaiheeseen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä määriteltiin mitan käsitteet mittaamisen historian kautta, määriteltiin matemaattisen tiedon duaalinen luonne, selvitettiin mittaamisen oppimisessa havaittuja haasteita, pohdittiin toiminnallisen ja ongelmaperustaisen oppimisen tuomia mahdollisuuksia mittaamisen opettamiseen sekä matematiikan kielentämisen hyötyä arvioitaessa oppilaiden oppimista. Empiirisessä ongelma-analyysissä analysoitiin kolme 2. luokan matematiikan oppikirjaa ja opettajanopasta mittaamisen sisältöalueiden osalta. Kehitettävä oppimateriaali perustui teoreettisen ja empiirisen ongelma-analyysin tuloksiin.
Kehitettyä oppimateriaalia testattiin tamperelaisen alakoulun 2. luokalla (n = 24) maaliskuussa 2016. Oppimateriaalin soveltuvuutta pituuden ja massan mittaamiseen havainnoitiin videoilta, luokanopettajan haastattelusta, oppilaiden tekemien tunti-ja kotitehtävien sekä oppilailta kerätyn itsearviointi- ja mielipidelomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, empiirisenä tapaustutkimuksena.
Oppimateriaalin soveltuvuuden arviointi osoitti oppilaiden ja tutkimusluokan luokanopettajan kokeneen kehitetyn materiaalin toimivaksi ja motivoivaksi. Keskeisiä opittavia asioita olivat pituuden ja massan käsitteellinen ymmärtäminen, erilaisten mittaproseduurien oppiminen sekä mittayksiköiden välinen yhteys ja yksiköiden käyttäminen. Oppimateriaalille asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin ja testausvaiheen kokemukset olivat innostavia. Kehitetty oppimateriaali on ladattavissa osoitteesta: https://drive.google.com/open?id=0BzWDtelpVN1vaDR5TDkwbDNTNm8 (luettu 8.11.2016).
Kehittämistutkimuksena tutkimusprosessi eteni kolmen iteratiivisen kehittämissyklin kautta raportointivaiheeseen. Teoreettisessa ongelma-analyysissä määriteltiin mitan käsitteet mittaamisen historian kautta, määriteltiin matemaattisen tiedon duaalinen luonne, selvitettiin mittaamisen oppimisessa havaittuja haasteita, pohdittiin toiminnallisen ja ongelmaperustaisen oppimisen tuomia mahdollisuuksia mittaamisen opettamiseen sekä matematiikan kielentämisen hyötyä arvioitaessa oppilaiden oppimista. Empiirisessä ongelma-analyysissä analysoitiin kolme 2. luokan matematiikan oppikirjaa ja opettajanopasta mittaamisen sisältöalueiden osalta. Kehitettävä oppimateriaali perustui teoreettisen ja empiirisen ongelma-analyysin tuloksiin.
Kehitettyä oppimateriaalia testattiin tamperelaisen alakoulun 2. luokalla (n = 24) maaliskuussa 2016. Oppimateriaalin soveltuvuutta pituuden ja massan mittaamiseen havainnoitiin videoilta, luokanopettajan haastattelusta, oppilaiden tekemien tunti-ja kotitehtävien sekä oppilailta kerätyn itsearviointi- ja mielipidelomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, empiirisenä tapaustutkimuksena.
Oppimateriaalin soveltuvuuden arviointi osoitti oppilaiden ja tutkimusluokan luokanopettajan kokeneen kehitetyn materiaalin toimivaksi ja motivoivaksi. Keskeisiä opittavia asioita olivat pituuden ja massan käsitteellinen ymmärtäminen, erilaisten mittaproseduurien oppiminen sekä mittayksiköiden välinen yhteys ja yksiköiden käyttäminen. Oppimateriaalille asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin ja testausvaiheen kokemukset olivat innostavia. Kehitetty oppimateriaali on ladattavissa osoitteesta: https://drive.google.com/open?id=0BzWDtelpVN1vaDR5TDkwbDNTNm8 (luettu 8.11.2016).