Tulkkausta langan päässä : tulkkien ja tulkkauspalveluiden käyttäjien kokemuksia puhelintulkkauksesta
Jak, Kristina; Moltchanova, Daria (2016)
Jak, Kristina
Moltchanova, Daria
2016
Monikielisen viestinnän ja käännöstieteen maisteriopinnot - Master's Programme in Multilingual Communication and Translation Studies
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611042506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611042506
Kuvaus
РЕФЕРАТ НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ: ПЕРЕВОД ПО ТЕЛЕФОНУ ГЛАЗАМИ ПЕРЕВОДЧИКОВ И ПОЛЬЗОВАТЕЛЕЙ УСЛУГ ПЕРЕВОДА
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tulkkien sekä puhelintulkkauspalveluiden käyttäjien kokemuksia ja mielipiteitä puhelintulkkauksesta ja vertailla niitä keskenään. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä puhelintulkkauksen osa-alueilla esiintyy eniten ongelmia ja minkälaisia ongelmia puhelintulkkauksessa ilmenee tulkkien ja tulkkauspalveluiden käyttäjien näkökulmasta sekä mistä nämä ongelmat heidän mielestään johtuvat. Lisäksi tavoitteena on selvittää minkälaisia näkemyksiä tulkeilla ja tulkkauspalveluiden käyttäjillä on laadukkaasta ja onnistuneesta puhelintulkkauksesta ja kohtaavatko nämä odotukset ja näkemykset keskenään.
Tutkimusongelman ratkaisussa käytetään kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelumenetelmää ja tutkimus on toteutettu kahden tutkija yhteistyönä. Tutkimuksessa on haastateltu tulkkeja, jotka ovat tehneet puhelintulkkauksia sekä eri aloilla toimivia tulkkauspalveluiden käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet työssään puhelintulkkausta. Haastateltujen näkemyksiä tarkasteltiin tutkimuksessa keskeisimmiksi nousseiden teemojen valossa, joita olivat kuuluvuuden ja toimivan yhteyden merkitys puhelintulkkauksen kannalta, nonverbaalisen viestinnän puuttuminen ja tunteellisten tilanteiden tulkkaaminen puhelimessa, tilanteet, joihin puhelintulkkaus ei sovi ja onnistuneen puhelintulkkauksen ja hyvän tulkin edellytykset. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin myös haastateltujen ehdottamia kehitysideoita. Haasteiden lisäksi, tutkimuksessa tuli esille myös useita puhelintulkkauksen hyötyjä niin tulkkien kuin myös tulkkauspalveluiden käyttäjien näkökulmasta. Analyysin perusteella voidaan todeta, että haastateltavien näkemykset kohtaavat melko hyvin keskenään, mutta havaittavissa on myös joitakin eroja, mikä johtuu muun muassa haastateltavien erilaisista taustoista, työnkuvasta ja työskentely-ympäristöstä.
Tutkimusongelman ratkaisussa käytetään kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastattelumenetelmää ja tutkimus on toteutettu kahden tutkija yhteistyönä. Tutkimuksessa on haastateltu tulkkeja, jotka ovat tehneet puhelintulkkauksia sekä eri aloilla toimivia tulkkauspalveluiden käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet työssään puhelintulkkausta. Haastateltujen näkemyksiä tarkasteltiin tutkimuksessa keskeisimmiksi nousseiden teemojen valossa, joita olivat kuuluvuuden ja toimivan yhteyden merkitys puhelintulkkauksen kannalta, nonverbaalisen viestinnän puuttuminen ja tunteellisten tilanteiden tulkkaaminen puhelimessa, tilanteet, joihin puhelintulkkaus ei sovi ja onnistuneen puhelintulkkauksen ja hyvän tulkin edellytykset. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin myös haastateltujen ehdottamia kehitysideoita. Haasteiden lisäksi, tutkimuksessa tuli esille myös useita puhelintulkkauksen hyötyjä niin tulkkien kuin myös tulkkauspalveluiden käyttäjien näkökulmasta. Analyysin perusteella voidaan todeta, että haastateltavien näkemykset kohtaavat melko hyvin keskenään, mutta havaittavissa on myös joitakin eroja, mikä johtuu muun muassa haastateltavien erilaisista taustoista, työnkuvasta ja työskentely-ympäristöstä.