Yhteinen johtajuus varhaiskasvatuksessa. Tapaustutkimus Hämeenlinnan kaupungin varhaiskasvatuksesta.
Riekkola, Annika (2016)
Riekkola, Annika
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608022113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608022113
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda ymmärrystä varhaiskasvatuksen yhteisen johtajuuden mallista Hämeenlinnan kaupungissa toteutetun tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksen näkökulma yhteiseen johtajuuteen oli pedagogisen johtajuuden vahvistamisessa ja yhteisen johtajuuden kehittämisessä. Lisäksi oli tarkoitus pohtia vastaako yhteisen johtajuuden malli aiemmissa tutkimuksissa esitettyihin varhaiskasvatuksen johtajuudessa ilmenneisiin haasteisiin.
Tässä tutkimuksessa varhaiskasvatuksen yhteisen johtajuuden malliin liitettiin monia varhaiskasvatuksen johtajuuteen liittyviä käsitteitä tai ilmiöitä. Niitä ovat pedagogiseen johtajuuteen, jaettuun johtajuuteen, johtajuuteen ja laatuun, sekä hajautetun varhaiskasvatusorganisaation johtajuuteen liittyvät käsitteet ja ilmiöt.
Tutkimuksen metodologisia valintoja ohjasivat laadullisen tapaustutkimukselle ominaiset piirteet. Tapaustutkimuksen ja tapauksen laajan ymmärryksen tuottamisen kautta päädyttiin käyttämään useita aineistoja. Aineistoina käytettiin avointa sähköpostikyselyä, päiväkodin johtajien havainnointia ja valmista aineistoa aiemmasta sähköisestä kyselylomakkeesta, tähän tutkimukseen soveltuvin osin. Tiedonantajina toimivat siis päiväkodin johtajat, mutta kyselylomakkeen avulla myös muu varhaiskasvatushenkilöstö.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteisen johtajuuden malli koetaan tarpeelliseksi johtamisen malliksi Hämeenlinnan varhaiskasvatuksessa. Malli on edelleen kehittymässä, mutta on jo nyt vaikuttanut pedagogisen johtajuuden vahvistumiseen sekä varhaiskasvatuksen laatuun. Johtajat ovat lähteneet muokkaamaan johtamistaan asioiden johtamisen tasolla. Seuraava näkökulma tulee olla ihmisten johtamisessa. Yhteisen johtajuuden mallissa pedagogisen johtajuuden vahvistumiseksi on kiinnitettävä huomiota seuraavaksi organisaatiokulttuurin muokkaamiseen jaetun johtajuuden näkökulmasta henkilöstön ja johtajien välillä. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota yhteisen johtajuuden toteutumiseen johtajaparin yhteistyön näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa varhaiskasvatuksen yhteisen johtajuuden malliin liitettiin monia varhaiskasvatuksen johtajuuteen liittyviä käsitteitä tai ilmiöitä. Niitä ovat pedagogiseen johtajuuteen, jaettuun johtajuuteen, johtajuuteen ja laatuun, sekä hajautetun varhaiskasvatusorganisaation johtajuuteen liittyvät käsitteet ja ilmiöt.
Tutkimuksen metodologisia valintoja ohjasivat laadullisen tapaustutkimukselle ominaiset piirteet. Tapaustutkimuksen ja tapauksen laajan ymmärryksen tuottamisen kautta päädyttiin käyttämään useita aineistoja. Aineistoina käytettiin avointa sähköpostikyselyä, päiväkodin johtajien havainnointia ja valmista aineistoa aiemmasta sähköisestä kyselylomakkeesta, tähän tutkimukseen soveltuvin osin. Tiedonantajina toimivat siis päiväkodin johtajat, mutta kyselylomakkeen avulla myös muu varhaiskasvatushenkilöstö.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteisen johtajuuden malli koetaan tarpeelliseksi johtamisen malliksi Hämeenlinnan varhaiskasvatuksessa. Malli on edelleen kehittymässä, mutta on jo nyt vaikuttanut pedagogisen johtajuuden vahvistumiseen sekä varhaiskasvatuksen laatuun. Johtajat ovat lähteneet muokkaamaan johtamistaan asioiden johtamisen tasolla. Seuraava näkökulma tulee olla ihmisten johtamisessa. Yhteisen johtajuuden mallissa pedagogisen johtajuuden vahvistumiseksi on kiinnitettävä huomiota seuraavaksi organisaatiokulttuurin muokkaamiseen jaetun johtajuuden näkökulmasta henkilöstön ja johtajien välillä. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota yhteisen johtajuuden toteutumiseen johtajaparin yhteistyön näkökulmasta.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Distributed Pedagogical Leadership in Early Childhood Education
Heikka, Johanna
Acta Electronica Universitatis Tamperensis : 1392 (Tampere University Press, 2014)
ArtikkeliväitöskirjaJaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa Pedagogisen johtajuuden tavoitteena varhaiskasvatuksessa on turvata kasvatuksen ja opetuksen laatu. Sen toteuttajina varhaiskasvatuksen johtajilla on haasteellinen ... -
Yksilökeskeisestä relationaaliseen eettiseen johtajuuteen: diskurssianalyyttinen näkökulma
Seppänen, Jessika (2019)
Pro gradu -tutkielma -
Jaettu johtajuus varhaiskasvatuksessa : Apulaisesimiesmallille annetut merkitykset ja kokemukset tehtävästä
Rautanen, Heli (2020)
Pro gradu -tutkielmaTämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia kokemuksia apulaisesimiehillä on tehtävästään ja millaisia merkityksiä jaetulle johtajuudelle annetaan Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen johtamisjärjestelmässä. ...