"Damn I miss this game" - Nostalgic Retro Game Discourse in YouTube Comment Sections
Vuorinen, Jonna (2016)
Vuorinen, Jonna
2016
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606131890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201606131890
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee retropelinostalgian diskursiivista rakentumista kymmenen YouTube -verkkovideopalveluun ladatun pelivideon kommenttikentissä. Tutkielmassa tarkastellaan, miten usein ja millä tavoin kahden vuonna 1998 julkaistun 3D-tasohyppelyvideopelin PlayStation 1 -peli Spyro the Dragonin ja Nintendo 64 -peli Banjo-Kazooien herättämä nostalgian tunne ilmenee kielellisesti niitä käsitteleviin videoihin kohdistuvissa käyttäjäkommenteissa. Tutkimuksestani käy ilmi, että kyseisiä retropelejä kohtaan tunnetulla nostalgialla on diskursiivinen olomuoto, joka on vahvasti läsnä videonkatselijoiden jättämissä kommenteissa ja rakentuu erinäisten kielipiirteiden yhteisvaikutuksesta. Mikrotason nostalgisten sanavalintojen voidaan nähdä muodostavan laajempia temaattisia kokonaisuuksia, jotka valaisevat retropelinostalgian kytköksiä yksilön henkilökohtaisiin ja kulttuurisiin kokemuksiin ja antavat siten osviittaa videopeleihin kohdistuvan nostalgian ainutlaatuisesta luonteesta myöhäismodernismin aikakaudella.
Tutkimusmetodinani käytän datalähtöistä verkkodiskurssianalyysia, jonka ensimmäisessä vaiheessa erittelen nostalgiset kommentit ei-nostalgisista. Määritelmäni mukaan nostalgisiksi voidaan luokitella kommentit, jotka ovat emotionaalisesti latautuneita ja ilmaisevat kaipausta kyseisiä pelejä kohtaan, painottavat pelien arvoa ainutlaatuisina nostalgisina hyödykkeinä, tai korostavat niiden roolia retropelikulttuurin edustajina. Toisessa vaiheessa jaottelen nostalgiset kommentit tulkinnallisiin repertuaareihin niiden ilmentämien teemojen mukaan. Viimeisessä vaiheessa taas keskityn tarkastelemaan yksittäisissä kommenteissa esiintyviä tunnesanoja (emotion words), vahvistussanoja (intensifiers), interjektioita (interjections), hymiöitä (emoticons) ja kirjoitusasun tunteellisia piirteitä.
Tutkimustulosten mukaan 35,5 prosenttia kaikista videoiden alle jätetyistä kommenteista voitiin pitää nostalgisina, mikä vahvistaa yleistä käsitystä nostalgian ja retropelien välisestä yhteydestä sekä YouTuben kaltaisen sosiaalisen median roolista nostalgian ilmaisulle otollisena ympäristönä. Nostalgiset kommentit jaettiin henkilökohtaisesti nostalgisiin (50,9%), kulttuurisesti nostalgisiin (39,3%) ja yleisesti nostalgisiin (9,8%). Henkilökohtaisesti nostalgisissa kommenteissa pelit liitettiin kommentoijille rakkaisiin lapsuutta, läheisiä ihmisiä, pelisankarina toimimista ja ensimmäisiä pelikokemuksia koskeviin muistoihin. Kulttuurisesti nostalgiset kommentit puolestaan korostivat pelien kulttimainetta viittaamalla niiden rooliin laadukkaina ja miellyttävinä klassikoina, siinä missä yleisesti nostalgiset kommentit ilmensivät pelien herättämää nostalgian tunnetta yleisellä tasolla. Tärkeimmäksi nostalgiseksi teemaksi nousi kommentoijan toimiminen aktiivisena pelisankarina, mikä puoltaa näkemystä, jonka mukaan yksilöllä itsellään on lähes poikkeuksetta keskeinen rooli nostalgisissa kokemuksissaan. Nostalgisissa kommenteissa esiintyi useita affektiivisia kielipiirteitä, joista yleisimmät vahvistivat positiivisesti latautunutta, lämminhenkistä kuvaa retropelinostalgian tunnesisällöstä. Kaiken kaikkiaan retropelinostalgia näyttäytyy kommenteissa henkilökohtaisesti ja kulttuurisesti tärkeänä ilmiönä, jonka keskiössä on pelikokemus itsessään, ja jota rakennetaan ja jaetaan kielen kautta monivivahteisen diskurssin muodossa.
Tutkimusmetodinani käytän datalähtöistä verkkodiskurssianalyysia, jonka ensimmäisessä vaiheessa erittelen nostalgiset kommentit ei-nostalgisista. Määritelmäni mukaan nostalgisiksi voidaan luokitella kommentit, jotka ovat emotionaalisesti latautuneita ja ilmaisevat kaipausta kyseisiä pelejä kohtaan, painottavat pelien arvoa ainutlaatuisina nostalgisina hyödykkeinä, tai korostavat niiden roolia retropelikulttuurin edustajina. Toisessa vaiheessa jaottelen nostalgiset kommentit tulkinnallisiin repertuaareihin niiden ilmentämien teemojen mukaan. Viimeisessä vaiheessa taas keskityn tarkastelemaan yksittäisissä kommenteissa esiintyviä tunnesanoja (emotion words), vahvistussanoja (intensifiers), interjektioita (interjections), hymiöitä (emoticons) ja kirjoitusasun tunteellisia piirteitä.
Tutkimustulosten mukaan 35,5 prosenttia kaikista videoiden alle jätetyistä kommenteista voitiin pitää nostalgisina, mikä vahvistaa yleistä käsitystä nostalgian ja retropelien välisestä yhteydestä sekä YouTuben kaltaisen sosiaalisen median roolista nostalgian ilmaisulle otollisena ympäristönä. Nostalgiset kommentit jaettiin henkilökohtaisesti nostalgisiin (50,9%), kulttuurisesti nostalgisiin (39,3%) ja yleisesti nostalgisiin (9,8%). Henkilökohtaisesti nostalgisissa kommenteissa pelit liitettiin kommentoijille rakkaisiin lapsuutta, läheisiä ihmisiä, pelisankarina toimimista ja ensimmäisiä pelikokemuksia koskeviin muistoihin. Kulttuurisesti nostalgiset kommentit puolestaan korostivat pelien kulttimainetta viittaamalla niiden rooliin laadukkaina ja miellyttävinä klassikoina, siinä missä yleisesti nostalgiset kommentit ilmensivät pelien herättämää nostalgian tunnetta yleisellä tasolla. Tärkeimmäksi nostalgiseksi teemaksi nousi kommentoijan toimiminen aktiivisena pelisankarina, mikä puoltaa näkemystä, jonka mukaan yksilöllä itsellään on lähes poikkeuksetta keskeinen rooli nostalgisissa kokemuksissaan. Nostalgisissa kommenteissa esiintyi useita affektiivisia kielipiirteitä, joista yleisimmät vahvistivat positiivisesti latautunutta, lämminhenkistä kuvaa retropelinostalgian tunnesisällöstä. Kaiken kaikkiaan retropelinostalgia näyttäytyy kommenteissa henkilökohtaisesti ja kulttuurisesti tärkeänä ilmiönä, jonka keskiössä on pelikokemus itsessään, ja jota rakennetaan ja jaetaan kielen kautta monivivahteisen diskurssin muodossa.