Turvallisuuden hallinnan kehittämishaasteet koulussa Case-tutkimus: Valteri- koulu, Onervan henkilökunnan näkemykset ja kokemukset koulun turvallisuuden ylläpitämisestä
Lindholm, Jari (2015)
Lindholm, Jari
2015
Turvallisuushallinnon maisteriohjelma - Master's Programme in Security Administration
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601051023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601051023
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriin kuuluvan Onervan toimipisteen turvallisuuskulttuurin nykytilannetta sekä henkilökunnan näkemyksiä ja kokemuksia koulun turvallisuuden ylläpitämisestä. Tutkimuksessa kartoitetaan turvallisuuden ylläpitämisen osalta koulun kehittämistarpeet ja puutteet. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat turvallisuuden ylläpitämisen kannalta suurimmat uhkat ja haasteet sekä mitkä seikat tukevat turvallisuuden ylläpitämistä. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, kuinka hyvin koulun ulkoiset ja sisäiset opasteet toimivat vaara- ja uhkatilanteissa.
Tutkimus on luonteeltaan monimetodinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty sekä teemahaastattelun että Webropol-kyselyn avulla. Teemahaastatteluun osallistui neljä erityiskoulun henkilökunnan edustajaa ja viisi niin sanottua avainasiantuntijaa. Webropol-kyselyyn vastasi 131 henkilöä koulun 262 työntekijästä.
Tutkimuksen mukaan koulusta löytyvät kirjalliset turvallisuuden ylläpitoon liittyvät pelastus- ja muut suunnitelmat mutta niiden sisältö koetaan liian laajaksi, sekavaksi ja informaatioltaan päällekkäiseksi. Muodollisesti suunnitelmat ovat olemassa, mutta niiden jalkauttaminen käytännön toimintaan on vielä kesken. Tutkimuksen tulosten perusteella suunnitelmien osaamisessa teorian ja käytännön tasolla on paljon parannettavaa. Uhkatekijöitä kartoitettaessa mainittiin työssä kuormittumisen lisäksi psyykkisen oireiluun liittyvät riskit, epäasiallinen käytös, väkivalta ja sen uhka sekä oppilaiden että heidän vanhempiensa taholta. Henkilökunnan kesken vallitsee hyvä ilmapiiri ja välittämisen kulttuuri, jokainen kokee olevansa hyväksytty. Erityiskoulun henkilöstö tuntee oppilaansa ja näiden vanhemmat hyvin, jolloin haastaviin tilanteisiin pystytään kiinnittämään huomiota ennalta estävästi. Turvallisuusasioiden opettaminen tulisi lisätä osaksi opettajien peruskoulutusta. Henkilökunnan osalta koulun sisäisten ja ulkoisten opasteiden hallinnan todettiin olevan todella heikolla tasolla.
Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa koulun turvallisuustilanteesta ja tulosten perusteella kehittää uusi turvallisuuden organisointimalli Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Onervan toimipisteeseen Jyväskylään.
Tutkimus on luonteeltaan monimetodinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty sekä teemahaastattelun että Webropol-kyselyn avulla. Teemahaastatteluun osallistui neljä erityiskoulun henkilökunnan edustajaa ja viisi niin sanottua avainasiantuntijaa. Webropol-kyselyyn vastasi 131 henkilöä koulun 262 työntekijästä.
Tutkimuksen mukaan koulusta löytyvät kirjalliset turvallisuuden ylläpitoon liittyvät pelastus- ja muut suunnitelmat mutta niiden sisältö koetaan liian laajaksi, sekavaksi ja informaatioltaan päällekkäiseksi. Muodollisesti suunnitelmat ovat olemassa, mutta niiden jalkauttaminen käytännön toimintaan on vielä kesken. Tutkimuksen tulosten perusteella suunnitelmien osaamisessa teorian ja käytännön tasolla on paljon parannettavaa. Uhkatekijöitä kartoitettaessa mainittiin työssä kuormittumisen lisäksi psyykkisen oireiluun liittyvät riskit, epäasiallinen käytös, väkivalta ja sen uhka sekä oppilaiden että heidän vanhempiensa taholta. Henkilökunnan kesken vallitsee hyvä ilmapiiri ja välittämisen kulttuuri, jokainen kokee olevansa hyväksytty. Erityiskoulun henkilöstö tuntee oppilaansa ja näiden vanhemmat hyvin, jolloin haastaviin tilanteisiin pystytään kiinnittämään huomiota ennalta estävästi. Turvallisuusasioiden opettaminen tulisi lisätä osaksi opettajien peruskoulutusta. Henkilökunnan osalta koulun sisäisten ja ulkoisten opasteiden hallinnan todettiin olevan todella heikolla tasolla.
Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa koulun turvallisuustilanteesta ja tulosten perusteella kehittää uusi turvallisuuden organisointimalli Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Onervan toimipisteeseen Jyväskylään.