Lähiesimies paljon vartijana : yksin puurtamisesta yhdessä tekemiseen
Kylmälä, Satu (2015)
Kylmälä, Satu
2015
Korkeakouluhallinnon ja -johtamisen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Higher Education Administration and Management
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510292388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510292388
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kuvata ja lisätä ymmärrystä siitä, miten ammattikorkeakoulussa opettajien lähiesimies voi rakentaa jaettua johtajuutta vaikuttamalla keskinäisen vuorovaikutuksen kehittämiseen ja edistämiseen omalla vastuualueellaan. Empiirinen tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena yhdessä ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksessa haastateltiin ammattikorkeakoulun keskeisiä toimijoita: koulutuspäälliköitä, opettajia ja opiskelijoita koulutusalakohtaisissa pienryhmissä. Haastattelujen teemoina olivat, miten vuorovaikutusta luodaan, tuetaan ja ylläpidetään.
Haastatteluaineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka nähtiin parhaiten palvelevan selkeytensä ja sovellettavuutensa vuoksi tätä tutkimusta ja aineistoa. Sisällönanalyysissä aineistosta muodostui neljä yläluokkaa: fyysinen ympäristö, pedagogiset ratkaisut, viestintä ja luottamuksen rakentaminen.
Tämän tutkimuksen perusteella fyysisessä toimintaympäristössä nousivat merkityksellisiksi tekijöiksi tilojen fyysinen lähekkäisyys, opetustilojen kalustuksen muokkaamismahdollisuus sekä epämuodolliset kohtaamispaikat ja verkkotyöskentely. Pedagogisten ratkaisujen pohjaksi nousivat opetussuunnitelmat, jotka määrittävät opetuksen sisältöjä ja tavoitteita. Opetuksen toteuttamisessa vuorovaikutukseen vaikuttavina keskeisinä tekijöinä ovat pedagogiset ratkaisut ja erilaiset oppimisympäristöt opetusmenetelmällisine ratkaisuineen ja erityisesti ryhmätöiden tekeminen. Viestinnässä on tiedottamisella ja tiedottamisen välineillä iso merkitys. Hyvin keskeisinä tekijöinä nousivat esille myös yhteiset kokoukset ja säännölliset tapaamiset, palautteiden käsittely, opettajien välinen yhteistyö sekä ohjaus- ja kehityskeskustelut. Luottamuksen rakentumisen elementteinä koettiin sitoutuminen, yhteiset kokemukset ja niiden jakaminen, aito läsnäolo ja kuuntelu eri tilanteissa sekä palautteen käsittely ja opettajien keskinäinen vuorovaikutus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakoulun lähiesimies voi vaikuttaa keskinäisen vuorovaikutuksen kehittämiseen ja edistämiseen huomioimalla toiminnassaan jaetun johtajuuden kontekstuaalisuuden. Se rakentuu fyysisestä, toiminnallisesta, sosiaalisesta ja kulttuurisesta sekä taloudellisesta ympäristöistä. Jaetun johtajuuden onnistumisen edellytys on opiskelijoiden, opettajien ja lähiesimiehen välinen luottamus, joka rakentaa sillan vuorovaikutukselle.
Haastatteluaineistolle tehtiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka nähtiin parhaiten palvelevan selkeytensä ja sovellettavuutensa vuoksi tätä tutkimusta ja aineistoa. Sisällönanalyysissä aineistosta muodostui neljä yläluokkaa: fyysinen ympäristö, pedagogiset ratkaisut, viestintä ja luottamuksen rakentaminen.
Tämän tutkimuksen perusteella fyysisessä toimintaympäristössä nousivat merkityksellisiksi tekijöiksi tilojen fyysinen lähekkäisyys, opetustilojen kalustuksen muokkaamismahdollisuus sekä epämuodolliset kohtaamispaikat ja verkkotyöskentely. Pedagogisten ratkaisujen pohjaksi nousivat opetussuunnitelmat, jotka määrittävät opetuksen sisältöjä ja tavoitteita. Opetuksen toteuttamisessa vuorovaikutukseen vaikuttavina keskeisinä tekijöinä ovat pedagogiset ratkaisut ja erilaiset oppimisympäristöt opetusmenetelmällisine ratkaisuineen ja erityisesti ryhmätöiden tekeminen. Viestinnässä on tiedottamisella ja tiedottamisen välineillä iso merkitys. Hyvin keskeisinä tekijöinä nousivat esille myös yhteiset kokoukset ja säännölliset tapaamiset, palautteiden käsittely, opettajien välinen yhteistyö sekä ohjaus- ja kehityskeskustelut. Luottamuksen rakentumisen elementteinä koettiin sitoutuminen, yhteiset kokemukset ja niiden jakaminen, aito läsnäolo ja kuuntelu eri tilanteissa sekä palautteen käsittely ja opettajien keskinäinen vuorovaikutus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammattikorkeakoulun lähiesimies voi vaikuttaa keskinäisen vuorovaikutuksen kehittämiseen ja edistämiseen huomioimalla toiminnassaan jaetun johtajuuden kontekstuaalisuuden. Se rakentuu fyysisestä, toiminnallisesta, sosiaalisesta ja kulttuurisesta sekä taloudellisesta ympäristöistä. Jaetun johtajuuden onnistumisen edellytys on opiskelijoiden, opettajien ja lähiesimiehen välinen luottamus, joka rakentaa sillan vuorovaikutukselle.