Zum Einsatz von Comics im DaF-Grammatikunterricht an finnischen Schulen
Pulkkinen, Päivi (2015)
Pulkkinen, Päivi
2015
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505041384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201505041384
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia sarjakuvien käyttöä vieraan kielen kieliopin opetuksessa. Yhä useampi koululainen opiskelee peruskoulussa vain englantia ja ruotsia. Vapaaehtoisten kielten opiskelu on vähentynyt, mikä näkyy selvästi myös saksan kielessä. Taustalla olevia syitä lienee useita. Saksaa pidetään kielioppipainotteisena kielenä ja kielioppi koetaan usein tylsäksi ja vaikeaksi. Tässä työssäni selvitän sarjakuvien hyödyntämistä kieliopin opetuksessa. Haluan myös saada selville, millaisia ongelmia niiden käytössä mahdollisesti ilmenisi.
Työn teoreettisessa osassa käsittelen sarjakuvia sekä yleisellä tasolla, että pedagogiselta näkökannalta. Pyrin tuomaan esille kieliopin tärkeimmät käsitteet ja sen roolin vieraiden kielten opetuksessa. Motivaatio on tärkeä tekijä oppimisen kannalta. Esittelen keskeisimmät motivaation lajit. Ihmiset oppivat asioita eri tavoin ja eri aistikanavien avulla. Taitava opettaja huomioi erilaiset oppijat esim. vaihdellen opetusmenetelmiään. Oppikirja-analyysistäni selviää, että oppikirjat sisältävät vain vähän sarjakuvia. Haastattelemani opettajan mielestä parasta opetusmateriaalia ovat oppilaiden itse tekemät sarjakuvat.
Työni empiirinen osa koostuu Tampereen yliopiston normaalikoulussa toteuttamastani opetuskokeilusta, jossa opetin saksan kielen vertailumuodot sarjakuvia apuna käyttäen. Opetusryhmässä oli 13 viidennen luokan oppilasta, jotka opiskelevat saksaa A1-kielenä. Tutkimusmateriaalini muodostuu kahdesta eri kyselylomakkeesta sekä oppitunneilla tekemistäni havainnoista. Toimintatutkimukseni tulosten perusteella suosittelen luovuutta kieliopin opetuksessa.
Työn teoreettisessa osassa käsittelen sarjakuvia sekä yleisellä tasolla, että pedagogiselta näkökannalta. Pyrin tuomaan esille kieliopin tärkeimmät käsitteet ja sen roolin vieraiden kielten opetuksessa. Motivaatio on tärkeä tekijä oppimisen kannalta. Esittelen keskeisimmät motivaation lajit. Ihmiset oppivat asioita eri tavoin ja eri aistikanavien avulla. Taitava opettaja huomioi erilaiset oppijat esim. vaihdellen opetusmenetelmiään. Oppikirja-analyysistäni selviää, että oppikirjat sisältävät vain vähän sarjakuvia. Haastattelemani opettajan mielestä parasta opetusmateriaalia ovat oppilaiden itse tekemät sarjakuvat.
Työni empiirinen osa koostuu Tampereen yliopiston normaalikoulussa toteuttamastani opetuskokeilusta, jossa opetin saksan kielen vertailumuodot sarjakuvia apuna käyttäen. Opetusryhmässä oli 13 viidennen luokan oppilasta, jotka opiskelevat saksaa A1-kielenä. Tutkimusmateriaalini muodostuu kahdesta eri kyselylomakkeesta sekä oppitunneilla tekemistäni havainnoista. Toimintatutkimukseni tulosten perusteella suosittelen luovuutta kieliopin opetuksessa.