Bikinifitnesskilpailijoiden kasvutarinoita. Henkinen kasvu lajia varten ja lajin myötä.
Qvick, Jasmi (2015)
Qvick, Jasmi
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504151278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504151278
Tiivistelmä
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielmani käsittelee bikinifitness -kilpailijoiden narratiivisten elämäntarinoiden kautta heidän antamiaan merkityksiä kasvulle lajin myötä ja lajin sisällä. Tutkittavien kertomuksessa toistuivat merkitykset ja kuvailut siitä, miten bikini fitness -lajina ja sen parissa kilpaileminen olivat aiheuttaneet tutkittavissa koettua positiivista henkisten voimavarojen vahvistumista ja kasvua niin lajissa tarvittavien psyykkisten ominaisuuksien, itsesäätelyn, kuin muilla elämän osa-alueilla tarvittavien ominaisuuksien, parissa.
Bikinifitnesskilpailijoiden kasvutarinoista löydettyjen henkisen kasvun ja voimaantumisen luovat vaikutukset, olivat mielestäni mielenkiintoinen lähestymistapa lajiin, jota on omakohtaisen kokemukseni perusteella viime aikoina käsitelty mediassa sen harrastamisen vaarallisuuden kautta. Aihe on myös relevantti ja kiinnostava tutkia tässä ajassa ja paikassa, sillä fitnesslajien suosio on kasvanut ja tämä näkyy niin fitnesstapahtumien yleisömäärän, kuin kilpailijamäärienkin ja kilpailijalisenssin lunastaneiden määrän nousussa. Tässä tutkimuksessa lähdetäänkin liikkeelle nimenomaan lajin nykyisten kilpailijoiden omakohtaisista kokemuksista ja kertomuksista sekä annetaan kilpailijoiden itse kertoa omakohtaiset kokemuksensa lajiin kasvamisesta, kun taas mediassa äänessä on ollut paljon terveys- ja lääketieteiden alan ihmisiä sekä entisiä kilpailijoita, ei niinkään lajin nykyisiä urheilijoita.
Suomessa on aikaisemmin tutkittu Taina Kinnusen toimesta suomalaista kehonrakennuskulttuuria, mutta Kinnusen väitöskirja on julkaistu 2001 ennen bikinifitness -lajin olemassaoloa ja se käsittelee pääasiassa mieskehonrakentajia, jolloin laji oli selvästi marginaalisemman ihmisryhmän laji, kuin bikinifitness tänä päivänä. Lisäksi Kinnusen väitöskirja oli vahvasti sosiologinen ja antropologinen tutkimus, joka lähestyi kehonrakennuskulttuuria uskonnon, ruumiinkulttuurin ja yhteisön kautta. Oman tutkimukseni paino on kasvatustieteissä ja yksilön henkilökohtaisesti kokemassa kasvuprojektissa, henkisessä kasvussa ja merkityksissä, joita tutkittava sille itse antaa narratiivisissa kasvutarinoissaan.
Bikinifitnesskilpailijoiden kasvutarinoista löydettyjen henkisen kasvun ja voimaantumisen luovat vaikutukset, olivat mielestäni mielenkiintoinen lähestymistapa lajiin, jota on omakohtaisen kokemukseni perusteella viime aikoina käsitelty mediassa sen harrastamisen vaarallisuuden kautta. Aihe on myös relevantti ja kiinnostava tutkia tässä ajassa ja paikassa, sillä fitnesslajien suosio on kasvanut ja tämä näkyy niin fitnesstapahtumien yleisömäärän, kuin kilpailijamäärienkin ja kilpailijalisenssin lunastaneiden määrän nousussa. Tässä tutkimuksessa lähdetäänkin liikkeelle nimenomaan lajin nykyisten kilpailijoiden omakohtaisista kokemuksista ja kertomuksista sekä annetaan kilpailijoiden itse kertoa omakohtaiset kokemuksensa lajiin kasvamisesta, kun taas mediassa äänessä on ollut paljon terveys- ja lääketieteiden alan ihmisiä sekä entisiä kilpailijoita, ei niinkään lajin nykyisiä urheilijoita.
Suomessa on aikaisemmin tutkittu Taina Kinnusen toimesta suomalaista kehonrakennuskulttuuria, mutta Kinnusen väitöskirja on julkaistu 2001 ennen bikinifitness -lajin olemassaoloa ja se käsittelee pääasiassa mieskehonrakentajia, jolloin laji oli selvästi marginaalisemman ihmisryhmän laji, kuin bikinifitness tänä päivänä. Lisäksi Kinnusen väitöskirja oli vahvasti sosiologinen ja antropologinen tutkimus, joka lähestyi kehonrakennuskulttuuria uskonnon, ruumiinkulttuurin ja yhteisön kautta. Oman tutkimukseni paino on kasvatustieteissä ja yksilön henkilökohtaisesti kokemassa kasvuprojektissa, henkisessä kasvussa ja merkityksissä, joita tutkittava sille itse antaa narratiivisissa kasvutarinoissaan.