Perehdyttämisen avulla sitoutuneita työntekijöitä?
Saarinen, Minna (2014)
Saarinen, Minna
2014
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412292544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412292544
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on kysymys siitä, miksi työhön perehdyttämistä pitää järjestää ja onko perehdyttämisellä merkitystä työntekijän sitouttamisessa? Perehdyttäminen on tärkeää uuden työntekijän aloittaessa organisaatiossa. Sen avulla uusi työntekijä saa tarvittavat tiedot ja taidot selviytyäkseen uudessa tehtävässään ja esimerkiksi virheitä työsuhteen alussa voidaan vähentää. Perehdyttämisen avulla uusi työntekijä voidaan sosiaalistaa työyhteisöön ja mahdollisesti lisätä hänen sitoutumistaan työhön ja työyhteisöön. Perehdyttäminen on myös tärkeä osa osaamisen johtamista.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata perehdyttämistä, sitoutumista ja osaamisen johtamista sekä näiden yhteyttä toisiinsa. Tutkimuksen teoriaosuudessa on syvennetty perehdyttämistä, sitoutumista ja osaamisen johtamista käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan tutkimuksen kohdeorganisaation myyntineuvottelijoille järjestettyä uutta perehdytysmallia. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla ja aineisto käsiteltiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Haastatteluilla kerättiin tietoa sekä uusilta myyntineuvottelijoilta että esimiehiltä. Tuloksista muodostettiin yhteenveto kohdeorganisaation perehdyttämisprosessin nykytilasta ja annettiin kehitysehdotuksia nykyiseen perehdytysmalliin.
Perehdyttämiseen on kohdeorganisaatiossa panostettu paljon. Perehdytys on suunniteltu, aikataulutettu ja vastuutettu selkeästi, ja siihen osallistuvat henkilöt on koulutettu hyvin. Työsuhteen alussa uudelle työntekijälle annetaan aikaa oppia uudet työtehtävät. Uuden työntekijän tukena on myös tiimistä valittu tutori, joka toimii esimiehen apuna perehdyttämisessä. Tutkimuskohteena olevassa yrityksessä erityispiirteenä on myyntityö, jossa osa palkasta tulee provisiona. Hyvin hoidetulla perehdytyksellä varmistetaan, että työntekijällä on mahdollisuus saavuttaa hänelle asetetut tavoitteet. Esimiehen on tärkeää antaa säännöllisesti palautetta työntekijälle, jotta hänellä on mahdollisuus korjata mahdollisia virheitä. Esimiehellä tulee myös olla riittävästi aikaa uudelle työntekijälle.
Tulosten perusteella uuden työntekijän tai työtehtäviä vaihtavan työntekijän perehdyttämiseen kannattaa panostaa. Työyhteisöön sosiaalistuminen ja myönteinen tunnetila työsuhteen alussa vaikuttavat työntekijän sitoutumiseen. Sitoutunut työntekijä tulee mielellään töihin ja on valmis panostamaan työhönsä. Sitoutunut henkilöstö mielletään merkittäväksi kilpailutekijäksi ja erityisen tärkeää se on aloilla, joilla on pulaa osaavasta työvoimasta. Panostamalla osaamisen johtamiseen voidaan myös vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on organisaation menestystekijä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata perehdyttämistä, sitoutumista ja osaamisen johtamista sekä näiden yhteyttä toisiinsa. Tutkimuksen teoriaosuudessa on syvennetty perehdyttämistä, sitoutumista ja osaamisen johtamista käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimukseen. Empiirisessä osuudessa tarkastellaan tutkimuksen kohdeorganisaation myyntineuvottelijoille järjestettyä uutta perehdytysmallia. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla ja aineisto käsiteltiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Haastatteluilla kerättiin tietoa sekä uusilta myyntineuvottelijoilta että esimiehiltä. Tuloksista muodostettiin yhteenveto kohdeorganisaation perehdyttämisprosessin nykytilasta ja annettiin kehitysehdotuksia nykyiseen perehdytysmalliin.
Perehdyttämiseen on kohdeorganisaatiossa panostettu paljon. Perehdytys on suunniteltu, aikataulutettu ja vastuutettu selkeästi, ja siihen osallistuvat henkilöt on koulutettu hyvin. Työsuhteen alussa uudelle työntekijälle annetaan aikaa oppia uudet työtehtävät. Uuden työntekijän tukena on myös tiimistä valittu tutori, joka toimii esimiehen apuna perehdyttämisessä. Tutkimuskohteena olevassa yrityksessä erityispiirteenä on myyntityö, jossa osa palkasta tulee provisiona. Hyvin hoidetulla perehdytyksellä varmistetaan, että työntekijällä on mahdollisuus saavuttaa hänelle asetetut tavoitteet. Esimiehen on tärkeää antaa säännöllisesti palautetta työntekijälle, jotta hänellä on mahdollisuus korjata mahdollisia virheitä. Esimiehellä tulee myös olla riittävästi aikaa uudelle työntekijälle.
Tulosten perusteella uuden työntekijän tai työtehtäviä vaihtavan työntekijän perehdyttämiseen kannattaa panostaa. Työyhteisöön sosiaalistuminen ja myönteinen tunnetila työsuhteen alussa vaikuttavat työntekijän sitoutumiseen. Sitoutunut työntekijä tulee mielellään töihin ja on valmis panostamaan työhönsä. Sitoutunut henkilöstö mielletään merkittäväksi kilpailutekijäksi ja erityisen tärkeää se on aloilla, joilla on pulaa osaavasta työvoimasta. Panostamalla osaamisen johtamiseen voidaan myös vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on organisaation menestystekijä.