Tapaustutkimus pienyrityksen graafisen ilmeen uudistuksesta
Nevanperä, Tea (2018)
Nevanperä, Tea
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803201088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803201088
Tiivistelmä
Jokaisella yrityksellä on yleensä jonkinlainen tunnus, liikemerkki, logo, jokin visu-
aalinen symboli, jolla he profiloivat itseään. Yritys huomataan ja muistetaan sitä
paremmin, mitä yksilöllisempi ja persoonallisempi sen graafinen ilme on. Hyvällä
graafisella ilmeellä yritys voi erottua edukseen ja ilmentää mitä he todellisuu-
dessa ovat, jolloin asiakkaat löytävät tiensä heidän luokseen.
Pro gradu -tutkielmani on tapaustutkimus, jossa tarkastelen graafisen suunnitte-
lijan näkökulmasta graafisen ilmeen suunnitteluprosessia. Teoriaosuudessa
käyn läpi graafisen ilmeen suunnitteluun liittyviä keskeisimpiä käsitteitä kirjalli-
suuden avulla. Tutkielman taiteellisena produktiona teen pienyritykselle graafisen
ilmeen uudistuksen sekä luon sille graafisen ohjeiston. Graafiseen ilmeen uudis-
tukseen sisältyvät yritystunnus eli liikemerkki ja logoteksti, typografia, värit ja
graafinen elementti. Tutkielman tutkimuskysymys kuuluu: millainen prosessi
graafisen ilmeen uudistus on?
Tutkielman johtopäätös on, että graafisen ilmeen uudistus on prosessina yksilöl-
linen. Suunnitteluprosessiin vaikuttavat suuresti yhteistyö ja kommunikaatio asi-
akkaan kanssa. On tärkeää, että suunnittelijalla ja yrityksellä on selkeä kuva yh-
teiseltä projektilta, yhteisymmärrys tehtävästä työstä ja yhtäläinen motivaatio pro-
jektia kohtaan. Suunnittelijalla tulisi olla tarpeeksi hyvä tietämys yrityksestä, siitä
mitä he ovat, jotta prosessi etenisi mahdollisimman sujuvasti, ja että graafisen
ilmeen uudistus ei jäisi hataraksi.
aalinen symboli, jolla he profiloivat itseään. Yritys huomataan ja muistetaan sitä
paremmin, mitä yksilöllisempi ja persoonallisempi sen graafinen ilme on. Hyvällä
graafisella ilmeellä yritys voi erottua edukseen ja ilmentää mitä he todellisuu-
dessa ovat, jolloin asiakkaat löytävät tiensä heidän luokseen.
Pro gradu -tutkielmani on tapaustutkimus, jossa tarkastelen graafisen suunnitte-
lijan näkökulmasta graafisen ilmeen suunnitteluprosessia. Teoriaosuudessa
käyn läpi graafisen ilmeen suunnitteluun liittyviä keskeisimpiä käsitteitä kirjalli-
suuden avulla. Tutkielman taiteellisena produktiona teen pienyritykselle graafisen
ilmeen uudistuksen sekä luon sille graafisen ohjeiston. Graafiseen ilmeen uudis-
tukseen sisältyvät yritystunnus eli liikemerkki ja logoteksti, typografia, värit ja
graafinen elementti. Tutkielman tutkimuskysymys kuuluu: millainen prosessi
graafisen ilmeen uudistus on?
Tutkielman johtopäätös on, että graafisen ilmeen uudistus on prosessina yksilöl-
linen. Suunnitteluprosessiin vaikuttavat suuresti yhteistyö ja kommunikaatio asi-
akkaan kanssa. On tärkeää, että suunnittelijalla ja yrityksellä on selkeä kuva yh-
teiseltä projektilta, yhteisymmärrys tehtävästä työstä ja yhtäläinen motivaatio pro-
jektia kohtaan. Suunnittelijalla tulisi olla tarpeeksi hyvä tietämys yrityksestä, siitä
mitä he ovat, jotta prosessi etenisi mahdollisimman sujuvasti, ja että graafisen
ilmeen uudistus ei jäisi hataraksi.