Käytetyn auton kuluttajankauppa – myyjäliikkeen virhevastuu
Broman, Leena (2017)
Broman, Leena
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706281275
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuluttajankauppaa käytetyn auton kaupassa. Tutkielmassani käsittelen virhevastuun laajuutta myyjäliikkeen näkökulmasta. Hyödynnän tutkielmassani yhden autoliikkeen kuluttajariitalautakunnalta saamia ratkaisusuosituksia vuosilta 2006-2016. Käsitteissä määrittelen tutkielman kannalta keskeiset käsitteet liittyen kuluttajansuojalain 5 luvun kuluttajankauppaan.
Tutkielmassani avaan esimerkkien avulla lukijalle millaiset ominaisuudet käytetyssä autossa on katsottu virheeksi ja mitkä esimerkiksi tavallisesta kulumisesta aiheutuneeksi ominaisuudeksi. Jälkimmäiset eivät kuulu myyjäliikkeen virhevastuun piiriin, vaan jäävät kuluttajan vahingoksi.
Kuluttajalle on kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan asetettu tavaran ennakko- ja jälkitarkastusvelvollisuus. Lisäksi kuluttaja on velvollinen reklamoimaan havaitsemastaan virheestä lain säätämässä ajassa. Reklamaatiolle on asetettu takaraja ja mikäli kuluttaja ei tässä ajassa ilmoita virheestä elinkeinonharjoittajalle, menettää hän oikeutensa vedota virheeseen.
Kerron myös kuluttajariitojen ratkaisukeinoista käytetyn auton kaupassa. Sopimusosapuolten välisten neuvotteluiden sekä yleisten tuomioistuinten lisäksi kuluttaja-asioita voidaan nykyisin ratkoa monissa eri ratkaisuelimissä. Kuluttajariitoja ratkotaan yhä useammin yleisten tuomioistuinten ulkopuolella vaihtoehtoisissa riidanratkaisuelimissä. Koska kuluttajariitalautakunta on varsin merkittävä kuluttajaoikeudellisten normien luoja ja tulkitsija, pyrin ratkaisusuositusten ja voimassaolevan lainsäädännön avulla luomaan kokonaiskuvan virhevastuun laajuudesta.
Tutkielmassani avaan esimerkkien avulla lukijalle millaiset ominaisuudet käytetyssä autossa on katsottu virheeksi ja mitkä esimerkiksi tavallisesta kulumisesta aiheutuneeksi ominaisuudeksi. Jälkimmäiset eivät kuulu myyjäliikkeen virhevastuun piiriin, vaan jäävät kuluttajan vahingoksi.
Kuluttajalle on kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan asetettu tavaran ennakko- ja jälkitarkastusvelvollisuus. Lisäksi kuluttaja on velvollinen reklamoimaan havaitsemastaan virheestä lain säätämässä ajassa. Reklamaatiolle on asetettu takaraja ja mikäli kuluttaja ei tässä ajassa ilmoita virheestä elinkeinonharjoittajalle, menettää hän oikeutensa vedota virheeseen.
Kerron myös kuluttajariitojen ratkaisukeinoista käytetyn auton kaupassa. Sopimusosapuolten välisten neuvotteluiden sekä yleisten tuomioistuinten lisäksi kuluttaja-asioita voidaan nykyisin ratkoa monissa eri ratkaisuelimissä. Kuluttajariitoja ratkotaan yhä useammin yleisten tuomioistuinten ulkopuolella vaihtoehtoisissa riidanratkaisuelimissä. Koska kuluttajariitalautakunta on varsin merkittävä kuluttajaoikeudellisten normien luoja ja tulkitsija, pyrin ratkaisusuositusten ja voimassaolevan lainsäädännön avulla luomaan kokonaiskuvan virhevastuun laajuudesta.