Luolastosta avaraan maailmaan: Retrospektio länsimaalaisten tietokoneroolipelien dramaturgiseen evoluutioon
Oja, Jukka (2015)
Oja, Jukka
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506151157
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee länsimaalaisten tietokoneroolipelien dramaturgista kehitystä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää pelien historiaa tutkien miten eri tarinarakenteet ja pelaajien vaikutusmahdollisuudet peleissä ovat kehittyneet teknologian kehityksen yhteydessä. Lähtökohtaisena tarkastelun kohteena ovat teknologian kehityksen mahdollistamat monipuolisemmat tarinarakenteet ja pelaajan vaikutusmahdollisuuksien
kasvattaminen pelimaailman sisällä. Tutkimukseni tekemiseen olen käyttänyt grounded theoryä, jonka avulla olen jakanut pelien dramaturgiset osa-alueet helposti tutkittaviksi, spesifeiksi kohteiksi. Olen käyttänyt myös tutkimuskysymysten asettelun jälkeen empiiristä tutkimusta useiden pelien parissa, sekä verrannut omia tuloksiani aikaisemmin
julkaistuihin tuloksiin.
Pystyin näkemään tutkimukseni aikana miten pelien dramaturgisten elementtien kehitys korreloi teknologista kehitystä. Eniten kehitystä oli huomattavissa elokuvamaisissa ja pelaajaa immersioivissa elementeissä. Myös tiettyyn pisteeseen asti roolipelillisesti tärkeät pelaajan vaikutusmahdollisuudet kasvoivat. Oli kuitenkin huomattavissa myös tietokoneroolipelien yksinkertaistumista sekä passivoitumista, sekä elokuvallisten
elementtien kasvamista kiinnostavan tarinankerronnan sijasta.
Tutkimukseni osoitti miten teknologian kehitys mahdollisti tietokoneroolipelillisesti hyvinkin
monimutkaisten ja pelaajan vaikutettavissa olevien narratiivisten rakenteiden luomisen. Näistä mahdollisuuksista huolimatta uusimmissa tietokoneroolipeleissä oli huomattavissa yhä lisääntyvää narratiivista laiskuutta ja passiivisen kerronnan suosintaa. Tietokoneroolipelillisen kehityksen selvä trendi oli pelien muuttaminen eheästä kerronnallisesta kokonaisuudesta passiivisiksi välianimaatiopätkiksi, jotka
pelaaja pystyi ansaitsemaan kulkemalla läpi pelillisesti erilaisia taistelukohtauksia. Tutkimuksestani käy myös ilmi, että kyseinen trendi on huomattu myös pelaajien parissa, jotka vaativatkin tietokoneroolipeleiltään enemmän kuin teknologisen kehityksen alkuvaiheissa. Tietokoneroolipeligenre on mukautunut massamedian tarpeisiin elokuvallisella ulkoasullaan ja sisällöllään, hyläten monimutkaiset,
vaikeasti opittavat nyanssit.
kasvattaminen pelimaailman sisällä. Tutkimukseni tekemiseen olen käyttänyt grounded theoryä, jonka avulla olen jakanut pelien dramaturgiset osa-alueet helposti tutkittaviksi, spesifeiksi kohteiksi. Olen käyttänyt myös tutkimuskysymysten asettelun jälkeen empiiristä tutkimusta useiden pelien parissa, sekä verrannut omia tuloksiani aikaisemmin
julkaistuihin tuloksiin.
Pystyin näkemään tutkimukseni aikana miten pelien dramaturgisten elementtien kehitys korreloi teknologista kehitystä. Eniten kehitystä oli huomattavissa elokuvamaisissa ja pelaajaa immersioivissa elementeissä. Myös tiettyyn pisteeseen asti roolipelillisesti tärkeät pelaajan vaikutusmahdollisuudet kasvoivat. Oli kuitenkin huomattavissa myös tietokoneroolipelien yksinkertaistumista sekä passivoitumista, sekä elokuvallisten
elementtien kasvamista kiinnostavan tarinankerronnan sijasta.
Tutkimukseni osoitti miten teknologian kehitys mahdollisti tietokoneroolipelillisesti hyvinkin
monimutkaisten ja pelaajan vaikutettavissa olevien narratiivisten rakenteiden luomisen. Näistä mahdollisuuksista huolimatta uusimmissa tietokoneroolipeleissä oli huomattavissa yhä lisääntyvää narratiivista laiskuutta ja passiivisen kerronnan suosintaa. Tietokoneroolipelillisen kehityksen selvä trendi oli pelien muuttaminen eheästä kerronnallisesta kokonaisuudesta passiivisiksi välianimaatiopätkiksi, jotka
pelaaja pystyi ansaitsemaan kulkemalla läpi pelillisesti erilaisia taistelukohtauksia. Tutkimuksestani käy myös ilmi, että kyseinen trendi on huomattu myös pelaajien parissa, jotka vaativatkin tietokoneroolipeleiltään enemmän kuin teknologisen kehityksen alkuvaiheissa. Tietokoneroolipeligenre on mukautunut massamedian tarpeisiin elokuvallisella ulkoasullaan ja sisällöllään, hyläten monimutkaiset,
vaikeasti opittavat nyanssit.