ARTKIT: Environmental and art center from demolished buildings case Longyearbyen
Kinnunen, Jenni (2021)
Kinnunen, Jenni
2021
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108246767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202108246767
Tiivistelmä
This thesis seeks to connect circular economy and history preservation and explores these themes through reflective writing and architectural design. The aim of this thesis is to produce a design with materials from demolished buildings to increase value and identity locally. The case in this thesis is Longyearbyen, the capital of Svalbard, a small town in transition in the Arctic. A major inspiration and aid for this thesis has been the LPO architects’ project Rett Plass – Rett Form, which studies architectural circular economy possibilities in Svalbard.
This thesis consists of three parts. The essay part of the thesis recognizes issues in the linear building industry, and demolition, and argues for the value of the common building. It is argued that the value could be increased by realizing circular economy potentials in the built fabric. As a means to potentially increase the value of a building, history preservation via reuse is explored. Then, case studies which employ circular economy and material reuse are examined through different lenses.
The second part of the thesis forms the context for the design through studying the history, climatic conditions and the people and built environment of Svalbard and Longyearbyen. Understanding of Longyearbyen and its history and community is gained from various publications. A local aspiration to become heavily gravitated towards circular economy is identified. The town is transitioning from an industrial coal company town toward a community oriented towards culture, tourism and ecological revival. An awareness of various existing plans for local areal and building development is used to guide the design proposal. The findings from the study of Svalbard and Longyearbyen are used to create the program for the design proposal.
The LPO architects provided a large database of soon to be demolished buildings to examine and use in this thesis. The architectural materials, maps and photos were studied, and five buildings and a coal mining structure were chosen for closer inspection. Material, ecological and historical reasons for the reuse of the materials were found and the reasons informed and inspired the design proposal.
The third part of this thesis is the environmental art gallery design proposal in Longyearbyen. The design aims to reflect on local identity and aims to connect cultural activities and circular economy activities. An old waste facility is identified as ideal by size and location for the design proposal purposes. The building is adaptively reused and an extension from reused materials from the previously analyzed demolished buildings is designed. It is argued that the materials have identity value and they can represent both the circular economy pursuit and the history of the place. The art center is aimed to revitalize the old waste facility site and upgrade it to a place of culture, symbolizing revival from a coal-mining town to a nature preserving circular economy town. Diplomityö pyrkii yhdistämään kiertotalouden ja historian suojelun arkkitehtuurissa ja tutkii teemoja esseen ja suunnittelun keinoin. Diplomityön tavoitteena on suunnitelma, joka pyrkii vahvistamaan paikan identiteettiä ja rakennuksen arvoa hyödyntäen materiaaleja puretuista rakennuksista. Kohteena on arktinen kylä Huippuvuorilla, sen pääkaupunki Longyearbyen. Paikallisen arkkitehtuuritoimiston LPO arkkitehtien kiertotaloushanke Rett Plass - Rett Form on toiminut tämän diplomityön inspiraationa ja lähteenä.
Diplomityö on kolmiosainen. Essee -osa pyrkii tunnistamaan lineaarisen rakennus- ja purkualan haasteita ja osoittamaan tavanomaisen rakennuksen arvon. Pyritään osoittamaan, että rakennuskannan arvoa voidaan lisätä ymmärtämällä sen kiertotalousmahdollisuudet. Materiaalien uudellenkäyttöä tutkitaan keinona säilyttää osaa historiaa ja täten lisätä rakennuksen arvoa. Tämän jälkeen arvioidaan erilaisia arkkitehtonisia esimerkkikohteita kiertotalouden ja materiaalien uudelleenkäytön näkökulmista.
Toinen osa tutkii Longyearbyeniä kohteena, sen historiaa, ilmasto-olosuhteita sekä yhteisöä ja paikallista arkkitehtuuria erilaisten julkaisujen avulla. Kiertotalouteen painottuva tulevaisuus tunnistetaan paikallisena tavoitteena. Yhteisönä Longyearbyen on perustettu hiilikaivostoiminnalle ja toiminnan päättyessä teollisuuskaupunki on suuntautumassa kulttuuriin, matkailuun ja ekologisuuteen. Useat paikalliset suunnitelmat ja tavoitteet toimivat ohjaavana tekijänä tämän diplomityön suunnittelutyölle.
LPO arkkitehdit jakoivat piirustuksia, kuvia ja muita materiaaleja Huippuvuorten purettavista rakennuksista käytettäväksi diplomityössä. Laaja aineisto tutkittiin ja rajattiin työtä varten. Neljä purettavaa rakennusta sekä nosturimainen hiilenkuljetus rakennelma valittiin lähempään tarkasteluun ja rakennusten uudelleenkäytön motiiveja perustellaan eri näkökulmista. Rakennusten tunnistetut historialliset, ekologiset ja materiaaliset syyt ohjaavat diplomityön suunnittelutyötä.
Viimeinen osio on ympäristö- ja taidekeskussuunnitelma Huippuvuorille. Suunnittelun tavoitteena on pohtia paikallista identiteettiä ja yhdistää kulttuuritoiminta ja kiertotalous. Huomataan, että entinen jätelaitos on koon ja sijainnin ansiosta ihanteellinen suunnitelmaehdotuksen tavoitteille. Jätelaitos korjataan ja lisärakennus suunnitellaan analysoitujen rakennusten purkumateriaaleista. Osoitetaan, että materiaaleilla on identiteettiarvo, joka edustaa sekä paikallista kiertotaloustavoitetta että paikan historiaa. Taidekeskuksen tavoitteena on elvyttää vanha jätelaitosalue ja päivittää se kulttuuriseksi kohtaamispaikaksi, mikä symboloi elpymistä haitalllisesta hiilikaivostoiminnasta luontoa säästäväksi kiertotalousyhteisöksi.
This thesis consists of three parts. The essay part of the thesis recognizes issues in the linear building industry, and demolition, and argues for the value of the common building. It is argued that the value could be increased by realizing circular economy potentials in the built fabric. As a means to potentially increase the value of a building, history preservation via reuse is explored. Then, case studies which employ circular economy and material reuse are examined through different lenses.
The second part of the thesis forms the context for the design through studying the history, climatic conditions and the people and built environment of Svalbard and Longyearbyen. Understanding of Longyearbyen and its history and community is gained from various publications. A local aspiration to become heavily gravitated towards circular economy is identified. The town is transitioning from an industrial coal company town toward a community oriented towards culture, tourism and ecological revival. An awareness of various existing plans for local areal and building development is used to guide the design proposal. The findings from the study of Svalbard and Longyearbyen are used to create the program for the design proposal.
The LPO architects provided a large database of soon to be demolished buildings to examine and use in this thesis. The architectural materials, maps and photos were studied, and five buildings and a coal mining structure were chosen for closer inspection. Material, ecological and historical reasons for the reuse of the materials were found and the reasons informed and inspired the design proposal.
The third part of this thesis is the environmental art gallery design proposal in Longyearbyen. The design aims to reflect on local identity and aims to connect cultural activities and circular economy activities. An old waste facility is identified as ideal by size and location for the design proposal purposes. The building is adaptively reused and an extension from reused materials from the previously analyzed demolished buildings is designed. It is argued that the materials have identity value and they can represent both the circular economy pursuit and the history of the place. The art center is aimed to revitalize the old waste facility site and upgrade it to a place of culture, symbolizing revival from a coal-mining town to a nature preserving circular economy town.
Diplomityö on kolmiosainen. Essee -osa pyrkii tunnistamaan lineaarisen rakennus- ja purkualan haasteita ja osoittamaan tavanomaisen rakennuksen arvon. Pyritään osoittamaan, että rakennuskannan arvoa voidaan lisätä ymmärtämällä sen kiertotalousmahdollisuudet. Materiaalien uudellenkäyttöä tutkitaan keinona säilyttää osaa historiaa ja täten lisätä rakennuksen arvoa. Tämän jälkeen arvioidaan erilaisia arkkitehtonisia esimerkkikohteita kiertotalouden ja materiaalien uudelleenkäytön näkökulmista.
Toinen osa tutkii Longyearbyeniä kohteena, sen historiaa, ilmasto-olosuhteita sekä yhteisöä ja paikallista arkkitehtuuria erilaisten julkaisujen avulla. Kiertotalouteen painottuva tulevaisuus tunnistetaan paikallisena tavoitteena. Yhteisönä Longyearbyen on perustettu hiilikaivostoiminnalle ja toiminnan päättyessä teollisuuskaupunki on suuntautumassa kulttuuriin, matkailuun ja ekologisuuteen. Useat paikalliset suunnitelmat ja tavoitteet toimivat ohjaavana tekijänä tämän diplomityön suunnittelutyölle.
LPO arkkitehdit jakoivat piirustuksia, kuvia ja muita materiaaleja Huippuvuorten purettavista rakennuksista käytettäväksi diplomityössä. Laaja aineisto tutkittiin ja rajattiin työtä varten. Neljä purettavaa rakennusta sekä nosturimainen hiilenkuljetus rakennelma valittiin lähempään tarkasteluun ja rakennusten uudelleenkäytön motiiveja perustellaan eri näkökulmista. Rakennusten tunnistetut historialliset, ekologiset ja materiaaliset syyt ohjaavat diplomityön suunnittelutyötä.
Viimeinen osio on ympäristö- ja taidekeskussuunnitelma Huippuvuorille. Suunnittelun tavoitteena on pohtia paikallista identiteettiä ja yhdistää kulttuuritoiminta ja kiertotalous. Huomataan, että entinen jätelaitos on koon ja sijainnin ansiosta ihanteellinen suunnitelmaehdotuksen tavoitteille. Jätelaitos korjataan ja lisärakennus suunnitellaan analysoitujen rakennusten purkumateriaaleista. Osoitetaan, että materiaaleilla on identiteettiarvo, joka edustaa sekä paikallista kiertotaloustavoitetta että paikan historiaa. Taidekeskuksen tavoitteena on elvyttää vanha jätelaitosalue ja päivittää se kulttuuriseksi kohtaamispaikaksi, mikä symboloi elpymistä haitalllisesta hiilikaivostoiminnasta luontoa säästäväksi kiertotalousyhteisöksi.