Näkyvillä piilossa : Prostituoitujen pukeutuminen 1900-luvun alun Helsingissä
Hiironniemi, Iiro (2021)
Hiironniemi, Iiro
2021
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105144980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105144980
Tiivistelmä
Suomalaisessa sääty-yhteiskunnassa vaatteet kertoivat kantajastaan kaiken oleellisen tämän asemasta. Siirtyminen kansalaisyhteiskuntaan 1900-luvulla piti kiinni vanhasta näkemyksestä, jonka mukaan muodikas pukeutuminen oli tie moraalittomaan elämään. Huoli liitettiin erityisesti nuoriin naisiin ja prostituutioon. Kadulle sulautuminen – näkyvillä, mutta samalla piilossa oleminen – tiivistää prostituoitujen pukeutumisen 1900-luvun alun Helsingissä. Prostituoidun on pystyttävä vaatetuksellaan ja olemuksellaan herättämään mahdollisen asiakkaan huomio, mutta samalla olla herättämättä muiden ohikulkijoiden ja virkavallan huomiota.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan prostituutiosta pidätettyjen naisten pidätyskuvien kautta heidän pukeutumistaan Helsingissä 1900-luvun ensivuosikymmenillä. Työ kattaa aikavälin 1908–1919, alkaen ohjesääntöisen prostituution loppumisesta, ja päättyen ennen valmisvaateteollisuuden täysimittaista alkamista 1920-luvulla. Tavoitteena on kartoittaa, mitkä tekijät vaikuttivat näiden naisten pukeutumiseen, miten luokkaerot näkyivät heidän pukeutumisessaan, sekä pohtia vastaako pidätyskuvista välittyvä todellisuus kuvitelmiamme viime vuosisadan alun ”maalatuista naisista”. Työssä pyritään myös tuomaan esille naisten omaa ääntä vertaillen vallitsevia trendejä ja heidän henkilökohtaisia tyylejään, joista voidaan erottaa ajan tyyli-ikoneiden vaikutus.
Aineistona tutkielmassa on käytetty prostituutiosta pidätettyjen naisten pidätyskuvia, sekä lehtikirjoituksia, jotka kuvailevat naisten ja prostituoitujen pukeutumista. Pidätyskuvia on aikaisemmin käytetty lähinnä kuvituksena, eikä järjestelmällisen tutkimuksen kohteena. Tutkittujen kuvien määrä on noin 1500–1600 kappaletta, eli runsaasta 770 henkilöstä. Huomion arvoista on se, että joitain kuvia on poistettu kuoleman tai naimisiin menon johdosta, mutta otanta on silti hyvin kattava. Prosessiin kuului aineiston tarkempi ajoitus, ja kuvien kategorisoiminen pukeutumisen mukaan.
Luokkaerot ovat näkyvissä 1900-luvun kuvissa, mutta 1910-luvulla erot alkavat selvästi hämärtymään. Kansalaisyhteiskuntaan siirtyminen ja muodin demokratisoituminen ostovaatteiden myötä tasa-arvoisti myös kuvissa olevia naisia. 1900-luvun kuvista voidaan erottaa selvästi hyvin toimeentulevia naisia, ja täysin vastakkaisesti pelkkään shaaliin tai huopaan kääriytyneitä naisia. Kuvien perusteella pitkään prostituutiokulttuuria symboloinut shaali katosi 1910-luvulla kokonaan käytöstä. Vastoin nykyaikaista käsitystä, pidätyskuvista ei voida erottaa prostituutioon liitettyä vahvaa, huomiota herättävää ehostusta. Tutkielmasta voidaan nähdä prostituutiokulttuurin ja muodin kulkema kehitys ja muutos teollistuvassa yhteiskunnassa.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan prostituutiosta pidätettyjen naisten pidätyskuvien kautta heidän pukeutumistaan Helsingissä 1900-luvun ensivuosikymmenillä. Työ kattaa aikavälin 1908–1919, alkaen ohjesääntöisen prostituution loppumisesta, ja päättyen ennen valmisvaateteollisuuden täysimittaista alkamista 1920-luvulla. Tavoitteena on kartoittaa, mitkä tekijät vaikuttivat näiden naisten pukeutumiseen, miten luokkaerot näkyivät heidän pukeutumisessaan, sekä pohtia vastaako pidätyskuvista välittyvä todellisuus kuvitelmiamme viime vuosisadan alun ”maalatuista naisista”. Työssä pyritään myös tuomaan esille naisten omaa ääntä vertaillen vallitsevia trendejä ja heidän henkilökohtaisia tyylejään, joista voidaan erottaa ajan tyyli-ikoneiden vaikutus.
Aineistona tutkielmassa on käytetty prostituutiosta pidätettyjen naisten pidätyskuvia, sekä lehtikirjoituksia, jotka kuvailevat naisten ja prostituoitujen pukeutumista. Pidätyskuvia on aikaisemmin käytetty lähinnä kuvituksena, eikä järjestelmällisen tutkimuksen kohteena. Tutkittujen kuvien määrä on noin 1500–1600 kappaletta, eli runsaasta 770 henkilöstä. Huomion arvoista on se, että joitain kuvia on poistettu kuoleman tai naimisiin menon johdosta, mutta otanta on silti hyvin kattava. Prosessiin kuului aineiston tarkempi ajoitus, ja kuvien kategorisoiminen pukeutumisen mukaan.
Luokkaerot ovat näkyvissä 1900-luvun kuvissa, mutta 1910-luvulla erot alkavat selvästi hämärtymään. Kansalaisyhteiskuntaan siirtyminen ja muodin demokratisoituminen ostovaatteiden myötä tasa-arvoisti myös kuvissa olevia naisia. 1900-luvun kuvista voidaan erottaa selvästi hyvin toimeentulevia naisia, ja täysin vastakkaisesti pelkkään shaaliin tai huopaan kääriytyneitä naisia. Kuvien perusteella pitkään prostituutiokulttuuria symboloinut shaali katosi 1910-luvulla kokonaan käytöstä. Vastoin nykyaikaista käsitystä, pidätyskuvista ei voida erottaa prostituutioon liitettyä vahvaa, huomiota herättävää ehostusta. Tutkielmasta voidaan nähdä prostituutiokulttuurin ja muodin kulkema kehitys ja muutos teollistuvassa yhteiskunnassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6978]