Vakuutusalan murros: GAFA-yhtiöt osana toimialamurrosta
Järvinen, Teija (2021)
Järvinen, Teija
2021
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105064549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105064549
Tiivistelmä
Perinteisen vakuutustoimialan kuvataan olevan murroksessa, johon vaikuttavat alan megatrendit. Merkittävimmät vakuutusalan murrokseen vaikuttaneet megatrendit viime vuosien aikana ovat olleet sääntelyn ja verotuksen monimutkaistuminen, teknologian ja väestörakenteen muutos, liiketoimintamallien muuttuminen sekä asiakaskäyttäytymisen muuttuminen. Erityisesti teknologian, liiketoimintamallien ja asiakaskäyttäytymisen muuttumisen myötä myös muut kuin perinteiset vakuutustoimijat ovat alkaneet kiinnostumaan vakuutusmarkkinoista. Muun muassa GAFA-yhtiöt ovat osoittaneet kiinnostustaan vakuutusmarkkinoita kohtaan. GAFA-yhtiöillä tarkoitetaan neljää teknologiajättiä Googlea, Amazonia, Facebookia ja Applea.
Tutkielman tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen käsitys siitä, millainen murros vakuutustoimisalalla on käynnissä ja millaiset trendit vaikuttavat siihen. Varsinaisen tutkimuksen tavoitteena on vahvistaa käsitystä siitä, mitkä megatrendit ovat ohjanneet alan murrosta viimeisen kymmenen vuoden aikana vahvimmin. Lisäksi halutaan selvittää, miten murros jatkuu tästä eteenpäin seuraavan kymmenen vuoden aikana ja millainen GAFA-yhtiöiden rooli on vakuutusalan murroksessa. Kun vakuutusalan murros ja GAFA-yhtiöiden rooli vakuutusalan murrokseen on hahmotettu, mietitään vielä keinoja siihen, miten suomalaisten vakuutusyhtiöiden tulisi reagoida muutokseen, jotta ne pystyvät mukautumaan tulevaisuuden kehitystrendeihin.
Kyseessä on kvalitatiivinen tulevaisuusorientoitunut tutkimus, joka on toteutettu Delfoi-menetelmällä yhdistämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusaineistoa. Tutkimus toteutettiin kolmella iteratiivisella kyselykierroksella ja kyselyyn osallistui kahdeksan vakuutusalan asiantuntijaa. Tutkimuksen tuloksien mukaan vakuutusalan murrosta vahvimmin ohjaavat trendit tällä hetkellä ja seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat teknologian kehitys, uudet liiketoimintamallit ja asiakaskäyttäytymisen muuttuminen. Suomalaisten vakuutusyhtiöiden tulisi nähdä GAFA-yhtiöt enemmänkin vakuutusyhtiöiden kumppaneina kuin kilpailijoina ja tätä kautta pyrkiä luomaan asiakkaille uudenlaista arvoa kumppanuuksien avulla. On kuitenkin selvää, että GAFA-yhtiöt tulevat muuttamaan vakuutusalan arvoketjuja ja vaikuttamaan yksittäisiin tuotteisiin merkittävästi sekä näin ollen vauhdittamaan vakuutusalan murrosta entisestään.
Tutkielman tarkoituksena on muodostaa kokonaisvaltainen käsitys siitä, millainen murros vakuutustoimisalalla on käynnissä ja millaiset trendit vaikuttavat siihen. Varsinaisen tutkimuksen tavoitteena on vahvistaa käsitystä siitä, mitkä megatrendit ovat ohjanneet alan murrosta viimeisen kymmenen vuoden aikana vahvimmin. Lisäksi halutaan selvittää, miten murros jatkuu tästä eteenpäin seuraavan kymmenen vuoden aikana ja millainen GAFA-yhtiöiden rooli on vakuutusalan murroksessa. Kun vakuutusalan murros ja GAFA-yhtiöiden rooli vakuutusalan murrokseen on hahmotettu, mietitään vielä keinoja siihen, miten suomalaisten vakuutusyhtiöiden tulisi reagoida muutokseen, jotta ne pystyvät mukautumaan tulevaisuuden kehitystrendeihin.
Kyseessä on kvalitatiivinen tulevaisuusorientoitunut tutkimus, joka on toteutettu Delfoi-menetelmällä yhdistämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusaineistoa. Tutkimus toteutettiin kolmella iteratiivisella kyselykierroksella ja kyselyyn osallistui kahdeksan vakuutusalan asiantuntijaa. Tutkimuksen tuloksien mukaan vakuutusalan murrosta vahvimmin ohjaavat trendit tällä hetkellä ja seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat teknologian kehitys, uudet liiketoimintamallit ja asiakaskäyttäytymisen muuttuminen. Suomalaisten vakuutusyhtiöiden tulisi nähdä GAFA-yhtiöt enemmänkin vakuutusyhtiöiden kumppaneina kuin kilpailijoina ja tätä kautta pyrkiä luomaan asiakkaille uudenlaista arvoa kumppanuuksien avulla. On kuitenkin selvää, että GAFA-yhtiöt tulevat muuttamaan vakuutusalan arvoketjuja ja vaikuttamaan yksittäisiin tuotteisiin merkittävästi sekä näin ollen vauhdittamaan vakuutusalan murrosta entisestään.