Ihanteellinen päiväkodin johtaja työpaikkailmoituksissa
Peltola, Sanna (2021)
Peltola, Sanna
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103292723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103292723
Tiivistelmä
Kaiken kaikkiaan päiväkodin johtajiin liittyvä tutkimus on ajankohtaista tulevien kelpoisuusvaatimusten muutosten myötä. Päiväkodin johtajista kirjoittaessa tai puhuttaessa rakennetaan ja tuotetaan samalla sosiaalista todellisuutta, johon työpaikkailmoitukset omalta osaltaan vaikuttavat. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on tyypillinen päiväkodin johtajan avoin työpaikkailmoitus sekä millaisia diskursseja ihanteelliseen päiväkodin johtajaan liitetään avoimissa työpaikkailmoituksissa. Näin ollen tutkimus sijoittui kasvatustieteiden alaan ja tarkemmin varhaiskasvatukseen sekä päiväkodin johtajuuteen. Vastaavaa tutkimusta, jossa keskityttäisiin päiväkodin johtajiin ja työpaikkailmoituksiin, ei löytynyt.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin syksyllä 2020 Te-palveluiden sivuilta. Tutkimuksen aineisto koostui 43 avoimesta päiväkodin johtajan työpaikkailmoituksesta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin diskurssianalyysin keinoin, jossa aineistoa lähestyttiin ensin tekstuaalisen tason kautta, jonka jälkeen siirryttiin tulkitsevaan ja kriittiseen tasoon.
Tyypillinen päiväkodin johtajan avoin työpaikkailmoitus koostui kahdeksasta eri osa-alueesta, jotka olivat kelpoisuus, johdettava yksikkö/johdettavat yksiköt, rikosrekisteriote, työtehtävien kuvaaminen, työsuhteen kuvaaminen, hakijalta vaadittava edellytys, johdettavan yksikön kuvaileminen sekä työnantajan kuvailu. Ihanteelliseen päiväkodin johtajaan puolestaan liitettiin neljä diskurssia, jotka olivat osaamis-, ominaisuus-, kokemus-, ja kehittämisdiskurssi. Osaamisdiskurssi koostui taidoista sekä osaamisesta, ja ominaisuusdiskurssi muodostui kyvyistä ja ominaisuuksista. Kokemusdiskurssissa nousi esiin johtamiskokemus ja kehittämisdiskurssissa huomioitiin kehittämismyönteisyys niin itsensä kuin toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksen tulokset nostivat esiin tiettyjä mekanismeja, joilla työpaikkailmoituksissa rajataan pois esimerkiksi nuoria sinällään kelpoisia hakijoita. Työpaikkailmoituksissa lueteltiin myös ominaisuuksia, jotka kuka tahansa voi vain sanoa omaavansa. Tutkimus sisältää kriittisiä huomioita ihanteellisesta päiväkodin johtajasta ja tutkimuksella on pyritty herättelemään ja nostamaan esiin itsestään selvinä otettuja asioita. Koska tulokset haastavat työpaikkailmoitusten itsestään selvyyksiä, tutkimuksessa esiin nostettuja huomioita voidaan jatkossa ottaa huomion päiväkodin johtajien työpaikkailmoituksissa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin syksyllä 2020 Te-palveluiden sivuilta. Tutkimuksen aineisto koostui 43 avoimesta päiväkodin johtajan työpaikkailmoituksesta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin diskurssianalyysin keinoin, jossa aineistoa lähestyttiin ensin tekstuaalisen tason kautta, jonka jälkeen siirryttiin tulkitsevaan ja kriittiseen tasoon.
Tyypillinen päiväkodin johtajan avoin työpaikkailmoitus koostui kahdeksasta eri osa-alueesta, jotka olivat kelpoisuus, johdettava yksikkö/johdettavat yksiköt, rikosrekisteriote, työtehtävien kuvaaminen, työsuhteen kuvaaminen, hakijalta vaadittava edellytys, johdettavan yksikön kuvaileminen sekä työnantajan kuvailu. Ihanteelliseen päiväkodin johtajaan puolestaan liitettiin neljä diskurssia, jotka olivat osaamis-, ominaisuus-, kokemus-, ja kehittämisdiskurssi. Osaamisdiskurssi koostui taidoista sekä osaamisesta, ja ominaisuusdiskurssi muodostui kyvyistä ja ominaisuuksista. Kokemusdiskurssissa nousi esiin johtamiskokemus ja kehittämisdiskurssissa huomioitiin kehittämismyönteisyys niin itsensä kuin toiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksen tulokset nostivat esiin tiettyjä mekanismeja, joilla työpaikkailmoituksissa rajataan pois esimerkiksi nuoria sinällään kelpoisia hakijoita. Työpaikkailmoituksissa lueteltiin myös ominaisuuksia, jotka kuka tahansa voi vain sanoa omaavansa. Tutkimus sisältää kriittisiä huomioita ihanteellisesta päiväkodin johtajasta ja tutkimuksella on pyritty herättelemään ja nostamaan esiin itsestään selvinä otettuja asioita. Koska tulokset haastavat työpaikkailmoitusten itsestään selvyyksiä, tutkimuksessa esiin nostettuja huomioita voidaan jatkossa ottaa huomion päiväkodin johtajien työpaikkailmoituksissa.