Murreruumiskin näyttelee : Ruumiillisten identiteettien suhde näyttelijäntaiteeseen
Niskanen, Santeri (2021)
Niskanen, Santeri
2021
Teatterityön maisteriohjelma - Master's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103082421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103082421
Tiivistelmä
Opinnäytteessäni pohdin näyttelijäntyön suhdetta ruumiillisiin identiteetteihini, jotka olen nimennyt työruumiiksi (näyttelijäidentiteetti) ja murreruumiiksi (kotiseutuidentiteetti). Työssä pohdin myös kielen ja ruumiillisuuden suhdetta ylipäätään ilmiönä näyttelijäntyön näkökulmasta.
Käyn työn toisessa luvussa läpi näiden edellä mainittujen identiteettien, mutta erityisesti työruumiin rakentumista ennen ja jälkeen Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto ohjelmassa opiskelua sekä sen toimintaa näyttelijän työssä konkreettisin esimerkein.
Murreruumista materiaalintuottajana, näytelmän harjoittelijana ja esiintyjänä kuvaan Kylymillä kiskoilla -esityksen rakentamisen taiteellisen prosessin eri vaiheissa: kirjoitusvaihe, harjoitusvaihe ja esitysvaihe. Kylymillä kiskoilla oli taiteellinen opinnäytteeni, jonka tein kahdestaan kurssikaverini Ville Mikkosen kanssa. Esityksessä tutkimme Savon murteen ja Stadin slangin stereotypioita, joista ensimmäisen horjuttaminen näyttämöllä onnistui pitkälti murreruumiin avulla.
Huomasin murreruumiini auttaneen minua esityksen rakentamisen prosessin eri vaiheissa monella tapaa. Tunnistin myös työskentelyssäni ruumiillisten identiteettien metamorfoosia, jolloin löysin näyttelijäntyötäni helpottavia asioita kummallekin ruumiilliselle identiteetille ominaisista toimintatavoista.
Käyn työn toisessa luvussa läpi näiden edellä mainittujen identiteettien, mutta erityisesti työruumiin rakentumista ennen ja jälkeen Tampereen yliopiston Teatterityön tutkinto ohjelmassa opiskelua sekä sen toimintaa näyttelijän työssä konkreettisin esimerkein.
Murreruumista materiaalintuottajana, näytelmän harjoittelijana ja esiintyjänä kuvaan Kylymillä kiskoilla -esityksen rakentamisen taiteellisen prosessin eri vaiheissa: kirjoitusvaihe, harjoitusvaihe ja esitysvaihe. Kylymillä kiskoilla oli taiteellinen opinnäytteeni, jonka tein kahdestaan kurssikaverini Ville Mikkosen kanssa. Esityksessä tutkimme Savon murteen ja Stadin slangin stereotypioita, joista ensimmäisen horjuttaminen näyttämöllä onnistui pitkälti murreruumiin avulla.
Huomasin murreruumiini auttaneen minua esityksen rakentamisen prosessin eri vaiheissa monella tapaa. Tunnistin myös työskentelyssäni ruumiillisten identiteettien metamorfoosia, jolloin löysin näyttelijäntyötäni helpottavia asioita kummallekin ruumiilliselle identiteetille ominaisista toimintatavoista.