Psykologisten perustarpeiden täyttyminen ja hyvinvointi nuorten Myrsky-taidehankkeessa
Leinonen, Tuuli (2020)
Leinonen, Tuuli
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304820
Tiivistelmä
Uhka nuorten syrjäytymisestä on vakituinen huolenaihe ja erilaisten toimenpiteiden kohde yhteiskunnassa, ja erilaiset syrjäytymisen ehkäisyyn tähtäävät hankkeet ja pajat ovat esimerkki monimuotoisista tavoista, joilla nuorten syrjäytymisen uhkaan on pyritty puuttumaan. Yksi esimerkki tällaisesta hankkeesta oli vuosina 2008- 2011 järjestetty Myrsky-hanke, jossa taiteellisen toiminnan avulla pyrittiin vahvistamaan nuorten hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskuntaan. Hanke suunnattiin kaikenlaisille nuorille, mutta erityisesti kohteena olivat eri tavoilla syrjäytymisvaarassa olevat nuoret.
Taiteellisen toiminnan on todettu olevan yhteydessä moniin positiivisiin vaikutuksiin, kuten koettuun hyvinvointiin, elämänlaatuun ja parempaan terveyteen, minkä vuoksi taidetoimintaa hyödynnetään laajasti pyrittäessä vahvistamaan monenlaisten yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin kokemusta. Eräs hyvinvoinnin ulottuvuuksien tutkimiseen laajasti sovellettu teoria on itsemääräämisteoria ja erityisesti sen osana oleva psykologisten perustarpeiden teoria, jonka mukaan ihmisen kolmen psykologisen perustarpeen, autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden, on täytyttävä, jotta ihminen voisi kokea elämässään optimaalista hyvinvointia ja henkistä kukoistusta. Autonomia viittaa ihmisen tarpeeseen kokea mahdollisuutta päättää itse omista tekemisistään ja elämästään. Pystyvyys tarkoittaa tarvetta kokea osaamista ja aikaansaavuutta sekä mahdollisuutta kehittymiseen. Yhteenkuuluvuuden tarve viittaa ihmisen perimmäiseen sosiaalisuuteen ja tarpeeseen olla yhteydessä toisiin ja kuulua johonkin yhdessä muiden kanssa.
Tässä sosiaalipsykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin Myrsky-hankkeeseen osallistuneilta nuorilta kerätyissä haastatteluissa ilmeneviä autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden tarpeiden täyttymisen kuvauksia ja pyrittiin osoittamaan perustarpeiden täyttymisen yhteys hyvinvoinnin lisääntymiseen taidetoiminnan kontekstissa. Aineistona olevat teemahaastattelut saatiin käyttöön Yhteiskuntatieteellisestä tietoarkistosta, ja niitä analysoitiin sisällönanalyyttisella menetelmällä faktanäkökulmasta. Teoreettisena viitekehyksenä toimi psykologisten perustarpeiden teoria. Tutkimuksessa ei pyritty todistamaan hyvinvoinnin absoluuttista lisääntymistä tai ottamaan kantaa Myrsky-hankkeen onnistumiseen, vaan tarkastelemaan sitä, millaisia muotoja perustarpeiden täyttymisen ilmentymien voi kokemuskuvauksissa tulkita saavan ja kuinka hyvinvoinnin lisääntyminen mahdollisesti kytkeytyy perustarpeiden täyttymiseen taidetoiminnan kontekstissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taiteellinen toiminta tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia yksilöiden psykologisten perustarpeiden täyttymiselle, ja perustarpeiden täyttymisen kuvaukset ilmentyvät toimintaan osallistuneiden nuorten kuvauksissa monin tavoin. Tuloksista on pääteltävissä, että taidetoiminta voi tarjota esimerkiksi turvallisen tilan positiivisten ja kehittävien ajatusten ja tunteiden kohtaamiseen, mikä johtaa tarpeiden täyttymiseen ja myös hyvinvoinnin kokemukseen. Lisäksi taidetoiminnasta on mahdollista saada konkreettisia oppeja ja keinoja esimerkiksi parempaan elämänhallintaan ja monenlaisten taitojen kehittymiseen, mikä tukee perustarpeiden täyttymistä ja vahvistaa hyvinvoinnin kokemusta. Tulosten perusteella olisi suositeltavaa suunnitella esimerkiksi tulevia hyvinvoinnin tukemiseen tähtääviä taidehankkeita psykologisten perustarpeiden näkökulmasta ja pyrkiä toiminnan kautta tuottamaan osallistujille autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, minkä voisi olettaa tukevan myös osallistujien hyvinvointia merkittävästi. Tulosten varmistamiseksi tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, jossa perustarpeiden täyttymistä tarkastellaan taidetoiminnan kontekstissa.
Taiteellisen toiminnan on todettu olevan yhteydessä moniin positiivisiin vaikutuksiin, kuten koettuun hyvinvointiin, elämänlaatuun ja parempaan terveyteen, minkä vuoksi taidetoimintaa hyödynnetään laajasti pyrittäessä vahvistamaan monenlaisten yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnin kokemusta. Eräs hyvinvoinnin ulottuvuuksien tutkimiseen laajasti sovellettu teoria on itsemääräämisteoria ja erityisesti sen osana oleva psykologisten perustarpeiden teoria, jonka mukaan ihmisen kolmen psykologisen perustarpeen, autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden, on täytyttävä, jotta ihminen voisi kokea elämässään optimaalista hyvinvointia ja henkistä kukoistusta. Autonomia viittaa ihmisen tarpeeseen kokea mahdollisuutta päättää itse omista tekemisistään ja elämästään. Pystyvyys tarkoittaa tarvetta kokea osaamista ja aikaansaavuutta sekä mahdollisuutta kehittymiseen. Yhteenkuuluvuuden tarve viittaa ihmisen perimmäiseen sosiaalisuuteen ja tarpeeseen olla yhteydessä toisiin ja kuulua johonkin yhdessä muiden kanssa.
Tässä sosiaalipsykologian pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin Myrsky-hankkeeseen osallistuneilta nuorilta kerätyissä haastatteluissa ilmeneviä autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden tarpeiden täyttymisen kuvauksia ja pyrittiin osoittamaan perustarpeiden täyttymisen yhteys hyvinvoinnin lisääntymiseen taidetoiminnan kontekstissa. Aineistona olevat teemahaastattelut saatiin käyttöön Yhteiskuntatieteellisestä tietoarkistosta, ja niitä analysoitiin sisällönanalyyttisella menetelmällä faktanäkökulmasta. Teoreettisena viitekehyksenä toimi psykologisten perustarpeiden teoria. Tutkimuksessa ei pyritty todistamaan hyvinvoinnin absoluuttista lisääntymistä tai ottamaan kantaa Myrsky-hankkeen onnistumiseen, vaan tarkastelemaan sitä, millaisia muotoja perustarpeiden täyttymisen ilmentymien voi kokemuskuvauksissa tulkita saavan ja kuinka hyvinvoinnin lisääntyminen mahdollisesti kytkeytyy perustarpeiden täyttymiseen taidetoiminnan kontekstissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että taiteellinen toiminta tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia yksilöiden psykologisten perustarpeiden täyttymiselle, ja perustarpeiden täyttymisen kuvaukset ilmentyvät toimintaan osallistuneiden nuorten kuvauksissa monin tavoin. Tuloksista on pääteltävissä, että taidetoiminta voi tarjota esimerkiksi turvallisen tilan positiivisten ja kehittävien ajatusten ja tunteiden kohtaamiseen, mikä johtaa tarpeiden täyttymiseen ja myös hyvinvoinnin kokemukseen. Lisäksi taidetoiminnasta on mahdollista saada konkreettisia oppeja ja keinoja esimerkiksi parempaan elämänhallintaan ja monenlaisten taitojen kehittymiseen, mikä tukee perustarpeiden täyttymistä ja vahvistaa hyvinvoinnin kokemusta. Tulosten perusteella olisi suositeltavaa suunnitella esimerkiksi tulevia hyvinvoinnin tukemiseen tähtääviä taidehankkeita psykologisten perustarpeiden näkökulmasta ja pyrkiä toiminnan kautta tuottamaan osallistujille autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, minkä voisi olettaa tukevan myös osallistujien hyvinvointia merkittävästi. Tulosten varmistamiseksi tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta, jossa perustarpeiden täyttymistä tarkastellaan taidetoiminnan kontekstissa.