Palveleva johtajuus seurakunnassa
Kebabci, Susanna (2020)
Kebabci, Susanna
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004063089
Tiivistelmä
Palveleva johtajuus on johtamistyyli, joka alkaa henkilön luonnollisella tarpeella palvella muita. Tämä palvelemisen tarve yhdistyy johtamismotivaatioon. Palvelevan johtajuuden keskeinen ominaisuus on johtajan oman edun tavoittelun ulkopuolelle siirtyminen ja alaisten tarpeista huolehtiminen. Palveleva johtajuus on ajankohtainen johtamistyyli, joka vastaa yhä lisääntyvään eettisten ja ihmislähtöisten johtamistyylien tarpeeseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten palveleva johtajuus ilmenee seurakunnan johtamisessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan palvelevasta johtajuudesta aiemmin tehtyä tutkimusta sekä palvelevan johtajuuden hyötyjä organisaatiolle. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään myös palvelevan johtajuuden toteuttamisen viitekehys organisaatioiden käyttöön. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tarkastellaan Kangasalan evankelis-luterilaisen seurakunnan työntekijöiden kokemuksia esimiestensä johtamiskäyttäytymisestä. Yhdistämällä palvelevan johtajuuden teoria ja empiirinen aineisto tutkitaan, miten palveleva johtajuus ilmenee seurakunnan johtamisessa.
Johtamista seurakunnassa tarkastellaan tässä tutkimuksessa sekä lähiesimiesten että ylimpien esimiesten tasolla. Empiiristä osiota varten haastateltiin kahdeksaa Kangasalan evankelis-luterilaisen seurakunnan työntekijää vaihtelevilta työaloilta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina yksin, pareittain tai ryhmässä, kasvotusten tai sähköpostitse. Empiirinen aineisto on analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia, ja analysoinnissa on käytetty apuna van Dierendonckin ja Nuijtenin (2011), van Dierendonckin (2011) ja Coetzerin, Bussinin ja Geldenhuysin (2017) kehittelemien mallien pohjalta johdettua teoreettista viitekehystä palvelevan johtajuuden piirteistä. Analysoinnissa käytetyn palvelevan johtajuuden piirremallin ulottuvuudet ovat valtaistaminen, kehittäminen ja suhteiden rakentaminen; nöyryys, aitous, epäitsekkyys, hoitaminen ja vastuullistaminen; hyväksyntä ihmissuhteissa, myötätunto ja kuunteleminen; ja rohkeus, rehellisyys, suunnan tarjoaminen ja vakuuttava visio.
Tämän tutkimuksen mukaan Kangasalan seurakunnan työntekijät ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä esimiestensä johtamiskäyttäytymiseen. Tekijät, joihin työntekijät ovat erityisen tyytyväisiä, ovat esimiesten osoittama luottamus työntekijöitä kohtaan, työnteon vapaus, esimiesten tasapuolisuus ja työntekijöiden auttaminen. Keskeisimpänä kehittämistarpeena seurakunnan johtamisessa työntekijät kokevat työtehtävien ja työntekijöiden yhtäläisen arvostamisen.
Myös palveleva johtajuus toteutuu seurakunnan johtamisessa tämän tutkimuksen mukaan hyvin. Jokaisesta empiirisen aineiston analysoinnissa käytetyn palvelevan johtajuuden piirremallin ulottuvuudesta on havaittavissa runsaasti piirteitä seurakunnan johtamisessa.
Tämän tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty yhdestä evankelis-luterilaisesta seurakunnasta. Tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia seurakuntia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten palveleva johtajuus ilmenee seurakunnan johtamisessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan palvelevasta johtajuudesta aiemmin tehtyä tutkimusta sekä palvelevan johtajuuden hyötyjä organisaatiolle. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään myös palvelevan johtajuuden toteuttamisen viitekehys organisaatioiden käyttöön. Tutkimuksen empiirisessä osiossa tarkastellaan Kangasalan evankelis-luterilaisen seurakunnan työntekijöiden kokemuksia esimiestensä johtamiskäyttäytymisestä. Yhdistämällä palvelevan johtajuuden teoria ja empiirinen aineisto tutkitaan, miten palveleva johtajuus ilmenee seurakunnan johtamisessa.
Johtamista seurakunnassa tarkastellaan tässä tutkimuksessa sekä lähiesimiesten että ylimpien esimiesten tasolla. Empiiristä osiota varten haastateltiin kahdeksaa Kangasalan evankelis-luterilaisen seurakunnan työntekijää vaihtelevilta työaloilta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina yksin, pareittain tai ryhmässä, kasvotusten tai sähköpostitse. Empiirinen aineisto on analysoitu käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia, ja analysoinnissa on käytetty apuna van Dierendonckin ja Nuijtenin (2011), van Dierendonckin (2011) ja Coetzerin, Bussinin ja Geldenhuysin (2017) kehittelemien mallien pohjalta johdettua teoreettista viitekehystä palvelevan johtajuuden piirteistä. Analysoinnissa käytetyn palvelevan johtajuuden piirremallin ulottuvuudet ovat valtaistaminen, kehittäminen ja suhteiden rakentaminen; nöyryys, aitous, epäitsekkyys, hoitaminen ja vastuullistaminen; hyväksyntä ihmissuhteissa, myötätunto ja kuunteleminen; ja rohkeus, rehellisyys, suunnan tarjoaminen ja vakuuttava visio.
Tämän tutkimuksen mukaan Kangasalan seurakunnan työntekijät ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä esimiestensä johtamiskäyttäytymiseen. Tekijät, joihin työntekijät ovat erityisen tyytyväisiä, ovat esimiesten osoittama luottamus työntekijöitä kohtaan, työnteon vapaus, esimiesten tasapuolisuus ja työntekijöiden auttaminen. Keskeisimpänä kehittämistarpeena seurakunnan johtamisessa työntekijät kokevat työtehtävien ja työntekijöiden yhtäläisen arvostamisen.
Myös palveleva johtajuus toteutuu seurakunnan johtamisessa tämän tutkimuksen mukaan hyvin. Jokaisesta empiirisen aineiston analysoinnissa käytetyn palvelevan johtajuuden piirremallin ulottuvuudesta on havaittavissa runsaasti piirteitä seurakunnan johtamisessa.
Tämän tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty yhdestä evankelis-luterilaisesta seurakunnasta. Tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia seurakuntia.