Vanhempien kokemuksia varhaiskasvattajien menetelmistä käsitellä kuolemaa lasten kanssa
Keinänen, Outi (2020)
Keinänen, Outi
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003102640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003102640
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia siitä, miten kuolemaa käsiteltiin varhaiskasvatuksessa lasten kanssa, joilta oli sisarus kuollut. Tutkimus on fenomenologinen, jossa korostuu vanhempien kokemukset ja käsitykset kuolemasta ja sen käsittelystä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen lähtökohdat ovat keskeisempiä varhaiskasvatuksen elementtejä, käsiteltäessä kuolemaa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvattajan ammatillisuuteen kuuluu lapsen ikätasonmukaisen kehityksen tuntemus kuin tunnetaitojen ja reflektiivisyyden huomioiminen osana ammatillisuutta.
Tutkimuspyyntö suunnattiin KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry:n Facebook sivustolle, josta oli linkki kyselyyn. Tutkimusaineisto toteutettiin e-lomakkeen avulla. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä vanhempien kokemuksista, miten varhaiskasvatuksessa on käsitelty kuolemaa sekä kuoleman käsittelyyn liittyvistä tunteista ja niiden käsittelystä. Likert-asteikolla selvitettiin vanhempien kuin kuolleen lapsen taustamuuttujia sekä kuoleman käsittelyn tärkeyteen kuin tunteiden käsittelyyn liittyviä kysymyksiä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat pitivät kuoleman käsittelyä tärkeänä varhaiskasvatuksessa. Heidän mukaansa kuoleman käsittelyssä pitäisi huomioida kuoleman luonnollisuus, kuolemasta puhuminen vaikenemisen sijaan sekä kuoleman vaikutus kokonaisvaltaisesti elämän kulkuun. Lisäksi vanhemmat pitivät tärkeänä tunteiden käsittelyä kuolemaa käsiteltäessä. Kuoleman käsittelyn keskeisimmiksi osa-alueiksi vanhemmat kertoivat lapsilähtöisyyden, tunteiden huomioimisen sekä opettajan omat tunnetaidot kuin ikätasonmukaisen kehityksen huomioimisen käsiteltäessä kuolemaa, niin lapsilähtöisesti kuin suhteessa tunteiden käsittelyyn.
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin niitä menetelmiä ja merkityksiä, jotka palvelisivat opettajiaan työssään ja auttaisi heitä käsittelemään kuoleman tematiikkaa niin lasten kuin kollegoiden kanssa sekä erityisesti oman ammatillisuuden peilaamisen kautta. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda varhaiskasvatuksen keskeisimmän yhteistyötahon eli vanhempien kokemukset sekä kuoleman käsittelystä näkyväksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat ja tutkimustulokset tukevat kuoleman käsittelyn tärkeyttä varhaiskasvatuksessa. Toivon pro graduni saavan aikaan yhteiskunnallista ja erityisesti kasvatustieteellistä keskustelua siitä, miten tärkeää on käsitellä kuolemaa lasten kanssa varhaiskasvatuksessa, tunnetaidot ja reflektiivisyys huomioiden osana kokonaisvaltaista ammatillisuutta.
Tutkimuspyyntö suunnattiin KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry:n Facebook sivustolle, josta oli linkki kyselyyn. Tutkimusaineisto toteutettiin e-lomakkeen avulla. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä vanhempien kokemuksista, miten varhaiskasvatuksessa on käsitelty kuolemaa sekä kuoleman käsittelyyn liittyvistä tunteista ja niiden käsittelystä. Likert-asteikolla selvitettiin vanhempien kuin kuolleen lapsen taustamuuttujia sekä kuoleman käsittelyn tärkeyteen kuin tunteiden käsittelyyn liittyviä kysymyksiä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat pitivät kuoleman käsittelyä tärkeänä varhaiskasvatuksessa. Heidän mukaansa kuoleman käsittelyssä pitäisi huomioida kuoleman luonnollisuus, kuolemasta puhuminen vaikenemisen sijaan sekä kuoleman vaikutus kokonaisvaltaisesti elämän kulkuun. Lisäksi vanhemmat pitivät tärkeänä tunteiden käsittelyä kuolemaa käsiteltäessä. Kuoleman käsittelyn keskeisimmiksi osa-alueiksi vanhemmat kertoivat lapsilähtöisyyden, tunteiden huomioimisen sekä opettajan omat tunnetaidot kuin ikätasonmukaisen kehityksen huomioimisen käsiteltäessä kuolemaa, niin lapsilähtöisesti kuin suhteessa tunteiden käsittelyyn.
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esiin niitä menetelmiä ja merkityksiä, jotka palvelisivat opettajiaan työssään ja auttaisi heitä käsittelemään kuoleman tematiikkaa niin lasten kuin kollegoiden kanssa sekä erityisesti oman ammatillisuuden peilaamisen kautta. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda varhaiskasvatuksen keskeisimmän yhteistyötahon eli vanhempien kokemukset sekä kuoleman käsittelystä näkyväksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat ja tutkimustulokset tukevat kuoleman käsittelyn tärkeyttä varhaiskasvatuksessa. Toivon pro graduni saavan aikaan yhteiskunnallista ja erityisesti kasvatustieteellistä keskustelua siitä, miten tärkeää on käsitellä kuolemaa lasten kanssa varhaiskasvatuksessa, tunnetaidot ja reflektiivisyys huomioiden osana kokonaisvaltaista ammatillisuutta.