Sokeat matematiikkaa kielentämässä
Salo, Veli-Matti (2019)
Salo, Veli-Matti
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909173374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201909173374
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisia erityispiirteitä sokeiden peruskoululaisten matemaattisessa kielentämisessä ilmenee. Tutkimukseen osallistui 11 peruskouluikäistä sokeaa oppilasta, joista osa opiskeli sokeiden koulussa ja osa omassa lähikoulussaan yleisopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin kahden erilaisen matematiikkaan liittyvän pelin avulla. Toisessa pelissä matemaattisia käsitteitä tuli selittää muille peliin osallistuneille luonnollista kieltä käyttäen. Toisessa pelissä tarkastelun kohteena oli pinta-alan käsite, ja pelissä tuli itse rakentaa pinta-alaltaan tietyn kokoisia suorakulmioita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, eikä tutkimustuloksia näin ollen ole tarkoituksena yleistää koskemaan koko sokeiden peruskoululaisten ryhmää. Tutkimukseen osallistuneiden määrä oli kuitenkin melko suuri, mikä tuo tutkimustuloksiin lisää luotettavuutta.
Tutkimuksen teoria pohjautui sokeiden koulunkäyntiin ja matematiikan opintoihin, sekä kielentämiseen. Matematiikan kohdalla geometrian opinnot nousivat erityiseen asemaan. Kielentämisessä erityisen tärkeäksi nousi puolestaan matemaattinen kielentäminen.
Tutkimuksen tulokset toivat esille, että tiettyjä erityispiirteitä sokeiden peruskoululaisten matemaattisesta kielentämisestä oli löydettävissä. Esille tuli mm. tunnustelun merkitys matematiikan oppimisessa, sekä matematiikan eri osa-alueiden kohdalla havaitut erot kielentämisen onnistumisessa.
Tutkimus toteutettiin kahden erilaisen matematiikkaan liittyvän pelin avulla. Toisessa pelissä matemaattisia käsitteitä tuli selittää muille peliin osallistuneille luonnollista kieltä käyttäen. Toisessa pelissä tarkastelun kohteena oli pinta-alan käsite, ja pelissä tuli itse rakentaa pinta-alaltaan tietyn kokoisia suorakulmioita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, eikä tutkimustuloksia näin ollen ole tarkoituksena yleistää koskemaan koko sokeiden peruskoululaisten ryhmää. Tutkimukseen osallistuneiden määrä oli kuitenkin melko suuri, mikä tuo tutkimustuloksiin lisää luotettavuutta.
Tutkimuksen teoria pohjautui sokeiden koulunkäyntiin ja matematiikan opintoihin, sekä kielentämiseen. Matematiikan kohdalla geometrian opinnot nousivat erityiseen asemaan. Kielentämisessä erityisen tärkeäksi nousi puolestaan matemaattinen kielentäminen.
Tutkimuksen tulokset toivat esille, että tiettyjä erityispiirteitä sokeiden peruskoululaisten matemaattisesta kielentämisestä oli löydettävissä. Esille tuli mm. tunnustelun merkitys matematiikan oppimisessa, sekä matematiikan eri osa-alueiden kohdalla havaitut erot kielentämisen onnistumisessa.