Benchmarking-menetelmä älykkään huollon kehittämisessä
Hautamäki, Sami (2016)
Hautamäki, Sami
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-10-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609164507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201609164507
Tiivistelmä
Teknologiateollisuuden tuotteiden saavuttaessa tietyn kypsyystason ei voida enää saavuttaa kestävää kilpailuetua pelkästään tuotetta kehittämällä. Monien korkeanteknologian tuotteita myyvien yritysten tärkeä kilpailutekijä onkin nykyään palvelut. Tulevaisuudessa suuntaus tuskin tulee muuttumaan ja palveluiden osuuden voidaankin nähdä kasvavan.
Kun yritykset lähtevät perinteisten tekijöiden lisäksi kilpailemaan palveluiden tarjonnalla, nousee esille palveluiden tarjoama lisäarvo tuotteelle. Yhden mahdollisen lisäarvoa tuottavan palvelun etenkin prosessiteollisuuden parissa toimiville yrityksille tarjoaa älykäs huolto. Lähitulevaisuudessa älykäs huolto saattaa olla yksi ratkaisevista tekijöistä kilpailutilanteessa ja saattaa jopa siirtyä joillakin aloilla kilpailun kannalta välttämättömäksi tekijäksi. Termi ”älykäs huolto” on seuraava evoluutiotaso ennakoivasta huollosta. Tämä kuvastaa sitä, että huoltotoimintaan avustavassa järjestelmässä on toiminnallista logiikkaa ja älykkyyttä sensoreilta ja muista lähteistä saatavaa tietoa.
Tämän diplomityön tarkoitus oli osaltaan auttaa ymmärtämään, miten yrityksen tuotteelle toteutetaan älykkään huollon järjestelmä. Perusidea oli auttaa tuotteen elinkaarenhallinnassa ja laskemaan huoltokustannuksia sekä toimittajalla että asiakkaalla. Projektia tarkasteltiin palvelun ja tuotteen tuottajan näkökulmasta, asiakkaiden toimiessa paperiteollisuudessa. Älykkään huollon toteutukseen liittyviä ratkaisumalleja tutkittiin toimeksiantajan älykkääseen huoltoon liittyvän pilottihankkeen pohjalta. Hankkeen toimiessa alustana työlle tutkimusta voidaan jatkaa edemmäs suunnaten katseet älykkään huollon laajempiin mahdollisuuksiin ja tulevaisuuden skenaarioihin.
Työssä käsitellään erilaisia ratkaisuja datan hyödyntämisen kannalta sekä kuinka kerätystä tiedosta saadaan analysoitua oleellinen informaatio käytettäväksi. Työssä esitetään myös mikä olisi yrityksen kannalta paras mahdollinen etenemistapa älykkään huoltojärjestelmän kehitysprosessissa. Järjestelmäsuosituksessa huomioidaan niin datan käsittelyn tarpeet kuin myös järjestelmän vaikutuksia yrityksen tuotteeseen ja toimintaan.
Kun yritykset lähtevät perinteisten tekijöiden lisäksi kilpailemaan palveluiden tarjonnalla, nousee esille palveluiden tarjoama lisäarvo tuotteelle. Yhden mahdollisen lisäarvoa tuottavan palvelun etenkin prosessiteollisuuden parissa toimiville yrityksille tarjoaa älykäs huolto. Lähitulevaisuudessa älykäs huolto saattaa olla yksi ratkaisevista tekijöistä kilpailutilanteessa ja saattaa jopa siirtyä joillakin aloilla kilpailun kannalta välttämättömäksi tekijäksi. Termi ”älykäs huolto” on seuraava evoluutiotaso ennakoivasta huollosta. Tämä kuvastaa sitä, että huoltotoimintaan avustavassa järjestelmässä on toiminnallista logiikkaa ja älykkyyttä sensoreilta ja muista lähteistä saatavaa tietoa.
Tämän diplomityön tarkoitus oli osaltaan auttaa ymmärtämään, miten yrityksen tuotteelle toteutetaan älykkään huollon järjestelmä. Perusidea oli auttaa tuotteen elinkaarenhallinnassa ja laskemaan huoltokustannuksia sekä toimittajalla että asiakkaalla. Projektia tarkasteltiin palvelun ja tuotteen tuottajan näkökulmasta, asiakkaiden toimiessa paperiteollisuudessa. Älykkään huollon toteutukseen liittyviä ratkaisumalleja tutkittiin toimeksiantajan älykkääseen huoltoon liittyvän pilottihankkeen pohjalta. Hankkeen toimiessa alustana työlle tutkimusta voidaan jatkaa edemmäs suunnaten katseet älykkään huollon laajempiin mahdollisuuksiin ja tulevaisuuden skenaarioihin.
Työssä käsitellään erilaisia ratkaisuja datan hyödyntämisen kannalta sekä kuinka kerätystä tiedosta saadaan analysoitua oleellinen informaatio käytettäväksi. Työssä esitetään myös mikä olisi yrityksen kannalta paras mahdollinen etenemistapa älykkään huoltojärjestelmän kehitysprosessissa. Järjestelmäsuosituksessa huomioidaan niin datan käsittelyn tarpeet kuin myös järjestelmän vaikutuksia yrityksen tuotteeseen ja toimintaan.