3D-käyttöliittymäkomponenttikirjaston toteuttaminen web-tekniikoilla
Mattila, Anna-Liisa (2012)
Mattila, Anna-Liisa
2012
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-10-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201210051315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201210051315
Tiivistelmä
Interaktiivisten kolmiulotteisten (3D) web-sovellusten kehittäminen on nykyään mahdollista, mutta ei kuitenkaan yksinkertaista. Interaktiivisten 3D-sovellusten toteutustekniikat ovat abstraktiotasoltaan matalalla verrattuna esimerkiksi interaktiivisten 2D-sovellusten vastaaviin. Graafisten 2D-käyttöliittymien kehittämistä varten on toteutettu lukuisia käyttöliittymäkirjastoja ja muita aputyökaluja, mutta interaktiiviset 3D-sovellukset toteutetaan vielä pitkälti 3D-moottorien ja mallintamisohjelmien tarjoamia palveluja käyttäen.
Tässä työssä tutkitaan, miten 3D web-käyttöliittymien toteuttamista voidaan helpottaa. Työn teknisenä kontribuutiona on toteutettu 3D-käyttöliittymäkomponenttikirjasto, jossa käyttöliittymän piirtäminen on toteutettu WebGL-pohjaisella 3D-moottorilla. Esimerkkisovelluksena toteutettiin 3D-ikkunointiympäristön käyttöliittymä käyttäen tässä työssä toteutettua käyttöliittymäkomponenttikirjastoa.
Työn toteutuksen yhteydessä havaittiin WebGL-pohjaisten 3D-moottorien tarjoavan palveluita hyvin vaihtelevilla abstraktiotasoilla. Lisäksi monet työssä esitellyt 3D-moottorit kehittyvät nopeasti, mikä voi aiheuttaa suuriakin muutoksia kirjaston toimintaan ja rajapintoihin. Näiden seikkojen vaikutusta 3D-käyttöliittymäkomponenttikirjaston toteutuksessa pystyttiin vähentämään tekemällä kirjastosta mahdollisimman riippumaton 3D-moottorin rajapinnoista ja palveluista.
Työn tuloksena voidaan todeta rakennetun käyttöliittymäkomponenttikirjaston helpottavan ohjelmoijan työtä. Kuitenkin toteutettu kirjasto jää ominaisuuksiltaan vielä kauas perinteisten työpöytäsovellusten toteuttamiseen tarkoitetuista vastaavissa kirjastoista.
Tässä työssä tutkitaan, miten 3D web-käyttöliittymien toteuttamista voidaan helpottaa. Työn teknisenä kontribuutiona on toteutettu 3D-käyttöliittymäkomponenttikirjasto, jossa käyttöliittymän piirtäminen on toteutettu WebGL-pohjaisella 3D-moottorilla. Esimerkkisovelluksena toteutettiin 3D-ikkunointiympäristön käyttöliittymä käyttäen tässä työssä toteutettua käyttöliittymäkomponenttikirjastoa.
Työn toteutuksen yhteydessä havaittiin WebGL-pohjaisten 3D-moottorien tarjoavan palveluita hyvin vaihtelevilla abstraktiotasoilla. Lisäksi monet työssä esitellyt 3D-moottorit kehittyvät nopeasti, mikä voi aiheuttaa suuriakin muutoksia kirjaston toimintaan ja rajapintoihin. Näiden seikkojen vaikutusta 3D-käyttöliittymäkomponenttikirjaston toteutuksessa pystyttiin vähentämään tekemällä kirjastosta mahdollisimman riippumaton 3D-moottorin rajapinnoista ja palveluista.
Työn tuloksena voidaan todeta rakennetun käyttöliittymäkomponenttikirjaston helpottavan ohjelmoijan työtä. Kuitenkin toteutettu kirjasto jää ominaisuuksiltaan vielä kauas perinteisten työpöytäsovellusten toteuttamiseen tarkoitetuista vastaavissa kirjastoista.