Käyttäjäkoulutusyhteistyö
Kokkonen, R.; Huiku, L. (1989)
Kokkonen, R.
Huiku, L.
Tampereen teknillinen korkeakoulu
1989
Hallintovirasto - Hallintovirasto
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011060814688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-2011060814688
Tiivistelmä
Raportti muodostuu kolmesta osasta.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään lähinnä pohjoismaiselta kannalta seuraavat aiheet: käyttäjäkoulutuksen käsite ja tavoitteet, tilastointi ja kartoitukset, kohderyhmät, opetusmenetelmät ja oppimateriaali, arviointi sekä yhteistyö. Liitteenä on kotimaisen käyttäjäkoulutusalan bibliografia.
Suomen tieteellisen kirjastoseuran käyttäjäkoulutusprojektin tuloksista on laadittu yhteenveto koskien yhteistyömahdollisuuksia. Kyselyn mukaan kaikille yhteisenä toimintana pitäisi organisoida esitystaidon opetusta, yleisten asiakaspalveluvalmiuksien opettamista sekä opetuksessa tarvittavan oheistekniikan opetusta. Alakohtaisia yhteistyöalueita ovat oppimateriaalin laadinta ja opetettavan tieteenalan tuntemus.
Tässä työssä on puhelinhaastatteluna selvitetty kirjastojen yhteistyömahdollisuuksia. Esitetyt toimenpiteet on jaettu kolmeen ryhmään: koulutusyhteistyö, oppimateriaaliyhteistyö ja kokeilutoiminta.
Käytännön toimenpiteinä esitetään oppimateriaalitiedoston laatimista, käyttäjäkoulutuspäivien järjestämistä ja kokeilutoiminnan käynnistämistä.
Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään lähinnä pohjoismaiselta kannalta seuraavat aiheet: käyttäjäkoulutuksen käsite ja tavoitteet, tilastointi ja kartoitukset, kohderyhmät, opetusmenetelmät ja oppimateriaali, arviointi sekä yhteistyö. Liitteenä on kotimaisen käyttäjäkoulutusalan bibliografia.
Suomen tieteellisen kirjastoseuran käyttäjäkoulutusprojektin tuloksista on laadittu yhteenveto koskien yhteistyömahdollisuuksia. Kyselyn mukaan kaikille yhteisenä toimintana pitäisi organisoida esitystaidon opetusta, yleisten asiakaspalveluvalmiuksien opettamista sekä opetuksessa tarvittavan oheistekniikan opetusta. Alakohtaisia yhteistyöalueita ovat oppimateriaalin laadinta ja opetettavan tieteenalan tuntemus.
Tässä työssä on puhelinhaastatteluna selvitetty kirjastojen yhteistyömahdollisuuksia. Esitetyt toimenpiteet on jaettu kolmeen ryhmään: koulutusyhteistyö, oppimateriaaliyhteistyö ja kokeilutoiminta.
Käytännön toimenpiteinä esitetään oppimateriaalitiedoston laatimista, käyttäjäkoulutuspäivien järjestämistä ja kokeilutoiminnan käynnistämistä.