Tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja opetuksen lähentäminen - Pedagogiset haasteet ja opettajan työn muutos
Komonen, Katja (2006)
Komonen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-69
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-69
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehittämistoiminta kuuluu ammattikorkeakoulujen perustehtäviin opetuksen sekä aluekehityksen ohella. Tässä kehittämishankkeessa avataan ammattikorkeakoulupedagogiikan viitekehyksessä tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja opetuksen keskinäistä suhdetta ja etsitään toimintaan uusia pedagogisia innovaatioita. Hankkeentiedollinen perusta rakentuu opiskelijoiden ammatillista asiantuntijuutta, uusia oppimisympäristöjä sekä erityisesti tiedon siirtovaikutusta koskevasta kirjallisuudesta. Hankkeen tavoitteena on kuvata ja arvioida T&K-toiminnan ja opetuksen vuorovaikututusta Mikkelin ammattikorkeakoulun Kulttuuri-, nuoriso- ja sosiaalialan laitoksella 1.4.2005-30.4.2006 välisenä aikana toteutetun "Ennaltaehkäisevää huumetyötä asuinalueyhteisöissä" -hankkeen kokemusten kautta. Kehittämishankkeessa etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1. Millaisen oppimisympäristön T&K-hanke muodostaa opettajille ja opiskelijoille? 2. Millaisen teoreettisen jäsennyksen avulla T&K-hankkeessa tapahtuvaa oppimista voidaan tarkastella? Kehittämishankkeen aineisto muodostui Ennaltaehkäisevää huumetyötä asuinalueyhteisössä -hankkeeseen osallistuneiden opettajien haastatteluista sekä omista kokemuksista ja muistiinpanoistani hankkeen ajalta. Kokemukset T&K-toimintaan integroidusta opetuksesta ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Työelämähanke tarjoaa sekä opiskelijoille että opettajille mahdollisuudet osaamiseen syventämiseen sekä yhteistyösuhteiden laajentamiseen. Samalla voidaan olla aidosti mukaan työelämän kehittämisessä T&K-toiminnan ja opetuksen keskeisethaasteet liittyvät tällä hetkellä hankkeiden opinnollistamiseen, ts. tavoitteiden ja sisältöjen asettamiseen, opiskelijoiden ohjaukseen sekä arviointiin. Opetussuunnitelmien ja lukujärjestysten joustamattomuus korostuu myös integroinnin esteenä. T&K-toiminnan ja opetuksen niveltämisen kenttä on hyvin monitahoinen ja oppimistapahtumassa on monia lopputulokseen vaikuttavia toimijoita ja tekijöitä. Ihannetapauksessa oppilaitoksen ja työelämän rajapinnalle saadaan kuitenkin rakennettua sellaisia integratiivisia oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat mahdollisuudet aidon oppimiskumppanuuden rakentumiseen opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien kesken. The research and development (R&D), education and regional development are the three important tasks of Finnish polytechnics. This research focus on the integration of R&D and education in the framework of the Polytechnic pedagogy. The theoretical framework consist of the literature considering professional expertice, new learning environments and work-based learning. The aim of this research is to describe and evaluate the integration of R&D and education in the framework of one project called "Ennaltaehkäisevää huumetyötä asuinalueyhteisöissä". The projectcarried out 1.4.2005-30.4.2006 in the Mikkeli Polytechnic. The research questions are the following: 1. How does teacher experience R&D-project as studentslearning environment? 2. What kind of theory / theoretical framework could helpto analyse the learning process in the R&Dproject? The data of this study consists of teachers interviews and my own experiences and notes. The results of the study showed that the teachers's experiences of integrating R&S-work andeducation were mainly positive. The project offered both teachers and students chances to deepen their knowledge and competencies and widen their cooperation networks. At the same time teachers and student were able to be a part of development the working life. The challenges of the integration concern the purposes, contents, guidance and evaluation of students when they are studying in R&D-projects. The field of the integration of R&D and education is still complex and there are several factors which affects to the learning. The ideal situationis that we are able to form so called integrative learning environment that offers chance to create innovative networks between teachers, student and working life experts.