Opinto-ohjaussuunnitelma Jamilahden kansanopistoon
Kemppinen, Katja (2007)
Kemppinen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-527
Tiivistelmä
Jamilahden kansanopiston opinto-ohjaussuunnitelman tavoitteena on tehdä opinto-ohjaus näkyväksi, tunnistetuksi ja organisoiduksi osaksi Jamilahden kansanopiston opetus- ja ohjaustoimintaa. Kehittämishankkeen tarkoituksena on selkeyttää opinto-ohjausta. Samalla avataankysymystä siitä, mitä opinto-ohjauksella Jamilahden kansanopistossa tarkoitetaan, mitä opintoohjaukseen sisältyy ja miten opinto-ohjaus toteutetaan. Opinto-ohjaussuunnitelman lähtökohtana ovat kansanopistoa koskevat lait ja asetukset, aikaisemmat kansanopistojen ohjausta käsittelevät tutkimukset sekä kehittämishanketta varten tehty ohjaukseen liittyvä kyselytutkimus Jamilahden kansanopiston linjaopiskelijoilleja henkilökunnalle. Opinto-ohjaus jaetaan opinto-ohjaussuunnitelmassa henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen, oppimisen ja opiskelun sekä ura- ja elämänsuunnittelun ohjaukseen. Näitä kolmea ohjaukseneri tavoitealuetta tarkastellaan opinto-ohjauksessa käytettävien menetelmien ja materiaalien, vastuuhenkilöiden sekä ajankohdan mukaan. Opinto-ohjaussuunnitelmaa hyödynnetään aluksi Jamilahden kansanopiston vapaan sivistystyön linjoilla. Työvoimapoliittisilla kursseilla ja muilla lyhytkursseilla opinto-ohjaussuunnitelmaa hyödynnettään soveltuvin osin. Jatkossa opinto-ohjaussuunitelmaa tarkastetaan ja tarkennetaan vuosittain kuhunkin opetusryhmään soveltuvaksi. The objective of the counselling plan at the Jamilahti Folk High School is to make counselling visible, identified and organized part of Jamilahti Folk High School teaching and counselling plan. The aim of development project is to clarify the counselling. In the same time is opened the question of what is the meaning of counselling, what does it contain and how is it organized in Jamilahti Folk High School. The starting point of the work is the laws and orders, the earlier research of Folk High School counselling and survey of the development project for Jamilahti Folk High School line students and staff. In the counselling plan counselling is devided into personal growth and development, learning and studying and career and lifeplan guidance. The operators, materials, contents and point of time are recorded into these three counselling targets. In the beginning counselling plan is used in Jamilahti Folk High School in liberal adult education lines. The counselling plan is benefited in labour policy courses and in other different education programs. In the future the counselling plan will be dated in every year and it will be fit for every teaching group.