Selvitys lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksiin kohdistuvasta kehittämistyöstä ja tulevaisuuden haasteista Turun ammatti-instituutissa
Sinervaara, Leena (2006)
Sinervaara, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-432
Tiivistelmä
Turun ammatti-instituutissa on eri projektien muodossa kehitetty ammatillista erityisopetusta. Vuonna 2001 käynnistyi oppilaitoksen oma erityisopetuksen kehittämishanke. Samana vuonna alkoi myös opetushallituksen käynnistämä Ames-projekti. Yhteistyö Niilo Mäki Instituutin kanssa alkoi vuonna 2002, kun lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksien havaitsemiseksi tarkoitettu seulontamenetelmä otettiin käyttöön. Vuonna 2005 yhteistyötä jatkettiin ja sovittiin yksilötestien kokeilemisesta Turun ammatti-instituutissa. Tavoitteena oli, että lukuvuoden 2005-2006 aikana testataan ne opiskelijat yksilötesteillä, jotka olivat saaneet syksyn seulontatestin jostakin testiosuudesta jakauman heikoimman tuloksen. Tarkoitus oli myös selvittää, miten oppilaitoksessa otetaan huomioon opiskelijan lukemis- ja kirjoittamisvaikeus ja miten opetusmenetelmiä kehittämällä voidaan opiskelijan opetusta yksilöllistää. Kehittämishankkeessani kokoan yhteen tehtyä kehittämistyötä ja suuntaan katsetta tulevaisuuden haasteisiin. Turun ammatti-instituutissa opiskelijan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden toteaminen ei pääsääntöisesti tarkoita korjaavien toimenpiteiden ja lukikuntoutuksen aloittamista. Tavoitteena on löytää toiminta- ja työtapoja selviytyä ammattiin opiskelusta, työelämään siirtymisestä ja yhteiskunnan jäsenenä toimimisesta oppimisvaikeuksista huolimatta. Opettajalla on tärkeä tehtävä auttaa ja ohjata opiskelijaa opinnoissaan, huomioiden opiskelijan henkilökohtaiset oppimisedellytykset. Opiskelu aloitetaanopiskelijan omalta osaamistasolta ja omista lähtökohdista. Teoriaopiskelua liitetään tekemisen yhteyteen. Opiskelua seurataan säännöllisesti. Lähtökohta Turun ammattiinstituutissa on, että opiskelija etenee omien edellytystensä mukaisesti.Yhteistyö Niilo Mäki Instituutin kanssa jatkuu ja tulevaisuuden haasteena on ottaa yksilötestit laajemmin käyttöön. HOPS- ja HOJKS-työtä on kehitettävä niin, että niistä tulee toimivia työvälineitä opiskelijalle, opettajille ja opiskelijahuollolle. Opettajien välinen yhteistyö nousee tärkeäksi kehittämiskohteeksi. Se on työn kehittämisen ja opettajien jaksamisen vuoksi välttämätöntä. Oppimisen tavoitteet, tehtävät ja menetelmät täsmentyvät, kun tiedetään mitä tehdään ja missä mennään. Vocational special needs education has beendeveloped within several projects in Turku Vocational Institute (TVI). In 2001,the Institute launched a project which especially aimed at developing special needs education. The Finnish National Board of Education launched the so-called Ames project the same year. Co-operation between Niilo Mäki Institute and TVI started in 2002, as testing students for dyslexia began at TVI. The cooperation continued in 2005, and plans were made for individual testing, which meant that students with low results in any part of the test in autumn would be re-tested individually during the school year 2005-2006. The purpose was also to find out whatsort of service and support were provided for the students with dyslexia, and how the studies may be brought to a more individual level by developing teaching methods. In my development project, I summarise the work that has been done in this field, and discuss the challenges we face in future. As a rule, discovering a student's dyslexia does not result in taking remedial actions in Turku Vocational Institute. The aim is to develop such methods of work and study that the student will cope in vocational training, work, and society in general, despite thedifficulties in learning. Teachers have an important role in helping and counselling the student, and taking into account the student's skills for learning. Studying should be started from the student's own individual starting point and level of knowledge. In learning, theory and practice should be combined. Study process should be monitored regularly, and studying based on the student making progress according to his/her own prerequisites. The co-operation with Niilo Mäki Institute continues, and in future, individual tests may be more widely used. Individual educational planning should be further developed, in order to make it even more useful for students, teachers and providers of general support for students. Co-operation among teachers is an important focus of development; it is essential for developing teachers' work and avoiding stress. Aims, functions and methods of learning will be defined, when we know where we stand in these matters.