Ohjaus opintojen eri vaiheissa - opinto-ohjaussuunnitelma Oulaisten ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan yksikössä
Huurinainen, Liisa (2006)
Huurinainen, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-366
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli laatia Oulaisten ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan yksikköön opinto-ohjaussuunnitelma. Työn lähtökohtana ovat ohjauksen käsitteen jäsentäminen, opinto-ohjausta koskevat säädökset ja ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmien perusteet, jotka velvoittavat oppilaitoksia laatimaan ohjaussuunnitelman. Siinä määritellään ohjaustyön periaatteet ja tavoitteet. Ohjaus on koko koulun tehtävä. Ohjaussuunnitelmassa määritellään ohjaustyötä tekevien toimijoiden keskinäinen työnjako ja vastuualueet opintopolun eri vaiheissa. Ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen painopistealueita ovat oppimisvalmiuksien tukeminen, opintojen keskeyttämisen ehkäisy ja urasuunnittelu sekä työllistymisen tukeminen. Ohjaussuunnitelma on tiivis ja helppolukuinen käsikirja ohjaustyötä tekeville, josta muutamalla silmäyksellä hahmottuu ohjauksen kokonaisuus. Ohjaussuunnitelman sisällöstä on tarkoitus muodostaa ohjauksen kansio, jonka viitekehyksenä laadittu ohjaussuunnitelma toimii. Se palvelee myös uusien opettajien perehdyttämisessä. The aim of this development project was to prepare a scheme for guidance and counselling in Social- and Health Care of Oulainen Vocational College to make counselling worka fundamental part of school life. The study bases on to analyze the concept of counselling, on the rules and regulations on student counselling and on the new national guidelines for guidance in comprehensive school which require every school to prepare their own planning. The planning should show the principles and goals of student counselling. Student counselling applies to every person in school staff. This scheme for student counselling defines the division of work between different persons and the issues they are responsible for in different stages of studying. Important issues in counselling of professional education are to give support in ability for learning, prevent drop out of school, to plan a career and support to find work, too. The scheme for guidance and counselling is a concise and easy-to-read handbook for everyone working on student counselling. Only a glance at the handbook will give the reader an overall view of student counselling. The file of guidance can be used in the everyday work by different actors of the guidance and support personnel of the school. The aim of the guidance file prepared on the basis of the guidance plan is to function by bringing at the same time prepared guidance plan to the grassroots level at school and continue the development of the guidance plan. The scheme will serve as a handbook also for teachers when familiarizing themselves with a new working environment.