Koulutuksen vaikutusten arviointi ja mittaaminen - Tuotteistusprojekti
Raatikainen, Pasi (2006)
Raatikainen, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-34
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-34
Tiivistelmä
Työn tilaaja on Everscreen Oy, Helsinki. Työ käsittelee koulutuksen vaikuttavuuden mittamista ennen kaikkea henkilöstökoulutuksessa. Työn tavoite oli tuotteistaaasiakasratkaisujen vaikuttavuuden mittauspalvelu tilaajan ratkaisumyynnin käyttöön.Tälle oli nähty sekä sisäistä että ulkoista tarvetta. Tutkimus alkoi kirjallisuustutkimuksella, sisäisten asiantuntijoiden haastatteluilla, asiakaspalautteiden analysoinilla ja jatkui kohderyhmähaastatteluihin. Näiden lisäksi työn tekijä sovelsi omaa asiantuntemustaan sekä edellisten työvaiheiden analysoinnissa että tuotteistuksen yhteydessä. Raporttiin kirjattiin kirjallisuustutkimuksen aineisto ja osin siitänoussut pohdinta. Tilaajan sidosryhmien ja asiakirjojen aineisto luokiteltiin salaiseksi. Tätä aineistoa työstettiin tilaajan käyttöön paljon, koska sen avulla saatiin itse lopputuote rakennettua. Suurimmaksi haasteeksi nousi saatavilla olevan matariaalinsoveltuvuus henkilöstökoulutukseen. Toisaalta, työn tilaajan näkökulmasta tuotteen tarpeellisuus asetettiin kriittisen tarkastelun kohteeksi. Lopputuote tukeutuu tilaajanyrityksen muuhun tuotetarjoomaan ja sen tarpeisiin. Tuote ei ole teoreettinen tarkastelu, vaan prosessinomaisesti hyödynnettävissä oleva myytävä tuote. Customer for this work is Everscreen Oy, Helsinki. Project focus is on measuring training ef-fectiveness especially in personnel training. The main objective for the work was to create a product for measuring training effectiveness product to be used in project based sales of Ever-sceen Oy. Work started with a literature review, interviews of internal specialists, analysis of customer feedback followed by focus groupinterviews. In addition project work writer included his own personal expertiseboth during analysis period and final product creation. Project report includesboth materials from the literature review and concequent critical think-ing. Material accumulated from Everscreen Oy own sources and different interviews were classified. Mainly from this material the final product was created upon. The main challenge during the work was the suitability of available material in personel train-ing. The other main challenge was the critical view from Everscreen Oy towards the necessity of having such a product in the first place. Final productis based and it supports other products of Eversceen Oy. It is not an academic critical view, but a process-type product meant for B-to-B markets.