Kulttuuriaineiden integrointi työpajaopetukseen kuvallisen ilmaisun perustutkinnossa
Nykänen, Mika (2006)
Nykänen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-211
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on laatia oppilaitoskohtainen opetussuunnitelma, joka mahdollistaa kulttuuriaineiden integroinnin työpajaopetukseen Jyväskylän ammattiopiston käsija taideteollisuusoppilaitoksen kuvallisen ilmaisun perustutkinnon opetuksessa. Tässä tapauksessa koulutusohjelman erikoisala on valokuvaus. Tarve tällaiselle uudistukselle on selvä. Opintojen pirstominen irrallisin kursseihin heikentää opiskelijoiden motivaatiota, mikä näkyy myös opintomenestyksessä. Projektin tavoitteena on kehittää kuvallisen ilmaisun perustutkinnon opetuksen laatua. Edelleen tavoite on luoda paremmat edellytykset tuottaa opiskelijoita ja työelämää paremmin palvelevia opintokokonaisuuksia. Uuden opetussuunnitelman perustaksi on valittu ongelmaperustaisen oppimisen keskeiset ideat, joita noudattamalla opetussuunnitelmaan luodaan projektiopintojen perusrakenne.Kaikki teoreettiset kulttuuriaineet on sisällytetty ammattitaitovaatimuksista johdettujen työpajakurssien oheen tukemaan yhteisen projektin toteutusta. Tässä kehittämishankkeessa luodaan projektiopintojen perusrunko. Integration of cultural studies to workshop courses in study programme in visual expression The aim of this development task is to write institute centered syllabys, whichmakes possible to integrate cultural studies to workshop course in study programme in visual expression given by arts and crafts institute of Jyväskylä vocational institute. In this case the special profession in study programme is photography. Need for this kind of moderation is clear. The disintegration of studies to separate courses weakens the motivation of students which manifests itself also in studying achievements. The aim of the project is to develope the quality of teaching in the study programme in visual expression. Also the aim is to create better opportunity to produce studying - which serve better the students and working life. The central methods of problem based learning theory constitute the basic for the new study programme. All the theoretical cultural studies are being integrated to the skill oriented workshop courses to support the accomplishment of the project. The basic of the project studies are being created in this development task.