Samanaikaisopettajuus
Tyystälä, Helena (2009-05-19)
Tyystälä, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246440993-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246440993-3
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa käytetään erilaisia erityisopetuksen muotoja, mutta usein erityistä tukea tarvitseva opiskelija integroidaan normaaliryhmään. Normaaliryhmässä opiskelija jää helposti ilman tarvitsemaansa tukea. Integroitu opiskelija tarvitsee riittävää ja oikeanlaista ohjausta. Tämä on mahdollista, jos ryhmässä on opettajan lisäksi toinen aikuinen opettamassa ja ohjaamassa. Samanaikaisopetuksella tarkoitetaan opetustilannetta, jossa kaksi tai useampi opettaja työskentelee samassa luokassa tai työsalissa yhteisten opiskelijoiden kanssa. Samanaikaisopettajuus hyödyttää opiskelijaa, opettajaa ja oppilaitosta. Osa opiskelijoista kieltäytyy tuesta esimerkiksi pienryhmäopetuksesta leimautumisen pelossa, normaaliryhmässä opiskelija ei leimaudu. Ryhmä myös tarjoaa otollisen maaperän opiskelijan ammatilliselle kasvulle. Samanaikaisopettajuus edellyttää opettajilta tiimityöskentelytaitoja. Samalla kuitenkin opettajalle avautuu mahdollisuus oman työn reflektointiin. Erityisopettajalle samanaikaisopettajuus antaa eväitä erityisopetuksen asiantuntijuuden kehittämiseen. Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat usein keskeyttävät opintonsa, jos he eivät saa tarpeeksi tukea opintoihinsa. Oppilaitosta samanaikaisopettajuus hyödyttää keskeyttämisten mahdollisena vähenemisenä. Samanaikaisopetusta käytetään erityisopetuksen menetelmänä edelleen liian vähän. Kehittämishankkeessani olen peilannut Ammattiopiston Lappian samanaikaisopetuksen taustaa ja mahdollisuuksia käyttää samanaikaisopettajuutta yhtenä erityisopetuksen muotona. Samanaikaisopettajuuden käyttöönotto edellyttää erityisopetuksen suunnittelua vuositasolla eteenpäin, jolloin varmistetaan riittävä opettajaresurssi sekä taloudellista panostusta erityisopetukseen.