Oppimisympäristön kehittäminen ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa
Hankilanoja-Lesonen, Teija (2009-02-20)
Hankilanoja-Lesonen, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-02-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238994931-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238994931-8
Tiivistelmä
Opiskelijan oma osuus oppimisessa on keskeinen. Opetuksen tulee taata ohjaus ja kannustus oppimisprosessissa. Myös oppimisympäristöllä on suuri vaikutus. Työn tavoitteena on kehittää uudenlaista oppimisympäristöä Ammatilliseen koulutukseen valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opiskelijoille. Tavoitteena on edistää uudenlaisen oppimiskulttuurin syntymistä. Toiminnallinen työskentely mahdollisimman aidoissa toimintaympäristöissä takaa pysyvimmän oppimistuloksen. Myös oppilaitoksen toimintakulttuurin muuttaminen ja henkilöstön työskentelyn kehittäminen yhteistyötä tukevaksi on tärkeää - yhteinen suunnittelu ja tiimimäinen työskentely on yhteisöllisyyden perusta. Konkreettiseksi kehittämiskohteeksi valikoitui työpajatoiminnan luominen. Opiskelijoille tarjottiin kolme työpajaa: arjentaidot-, kädentaidot- ja puutyöpaja. Opiskelijat pääsivät harjoittelemaan monenlaisia taitoja aiheeseen kuuluvan teemaopetuksen lisäksi, esimerkkinä mainittakoon vuorovaikutustaidot, ryhmään kuulumisen ja yhdessä tekemisen taidot sekä opiskelu- ja työelämätaidot. Lisäksi opiskelijat harjoittelivat oman henkilökohtaisen suunnitelman mukaan heille tärkeitä taitoja. Pajoissa heillä oli mahdollisuus tuoda esille myös omia vahvuuksiaan - he voivat tukea toisia asioissa, joissa itse ovat jo vahvoilla (vertaistuki). Työpajat koettiin hyvin merkittäviksi tavoiksi oppia uusia taitoja. Toimintaa tullaan jatkamaan edelleen. Todennäköisesti työpajat jäävät pysyväksi osaksi koulutuksen sisältöä.