Business to business - asiakkaan ostoprosessi.case : Dunlop Hiflex Oy /
Nieminen, Miika. (2009-01-01)
Nieminen, Miika.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236578013-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236578013-9
Tiivistelmä
Toimeksiantaja on hydrauliikka-, pneumatiikka- ja teollisuustuotteita valmistava ja myyvä yritys. Tämän työn tarkoituksena on tarkastella, miten business to business -asiakkaan ostoprosessi etenee. Tätä tutkittiin tutkimuksessa, jossa Dunlop Hiflex Oy:n asiakkailta selvitettiin, mitä mielikuvia heillä on yrityksestä ja sen tuotteista, sekä mistä he ovat saaneet tietoa kyseisestä yrityksestä. Tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa yritykselle sen asiakkaista. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimus suoritettiin toukokesäkuussa 2008. Kyselylomake lähetettiin 140 sellaiselle yritykselle, jotka eivät vielä olleet Dunlop Hiflexin tiliasiakkaita. Lisäksi kyselyyn pystyi vastaamaan toimipisteellä. Lomakkeessa oli 10 kysymystä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot. Kysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Vastauksia saatiin yhteensä 72 kappaletta. Tulosten perusteella asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Dunlop Hiflexin tuotteisiin sekä saamaansa palveluun. Myös asiantuntevuus on koettu yrityksessä hyväksi. Tutkimuksen avulla saatiin myös selville, että iso osa asiakkaista on kuullut Dunlop Hiflexista joko tutuilta ja ystäviltään tai samalla alalla työskenteleviltä. Lähes kaikki vastaajat kertoivat asioivansa toimipisteellä, joten jo sen takia hyvä palvelu on erittäin tärkeää.