Asetekniikan opetus lentoteknisellä aliupseerikurssillapedagoginen rakennemuutos /
Pennanen, Juha. (2008-07-28)
Pennanen, Juha.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-07-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233225213-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233225213-1
Tiivistelmä
Kehityshankkeen tarkoituksena oli tarkastella Ilmavoimien teknillisen koulun lentoteknillisen aliupseerikurssin asetekniikan opetuksen pedagogista rakennetta ja sen muutosta, onko opetus puolustusvoimien koulutuslinjausten mukaista sekä miten oppiminen sitoutuu sotilaspedagogiikkaan ja yleiseen käsitykseen oppimisesta. Keskeinen kysymys oli, miten opetetaan. Kehityshankkeessa aliupseerikurssin asetekniikan opetusta ja tarkentavan opetussuunnitelman muutosta lähestyttiin puolustusvoimien koulutuskulttuurin ja yleisen oppimiskäsityksen näkökulmasta. Hornet F-18 torjuntahävittäjän käyttöönotto vuosituhannen vaihteessa aikaansai muutospaineen aliupseerikurssin opetussisällössä. Tarkentavat opetussuunnitelmat, myös asetekniikkaa käsittelevä opetussuunnitelma uusittiin ja opetus suunnattiin enemmän Hornet F-18 asejärjestelmän opetukseen. Myöhemmässä vaiheessa aseopetuksen sisältöä tarkasteltiin uudestaan ja paneuduttiin myös opetuksen pedagogiseen otteeseen. Tässä kehityshankkeessa tarkasteltiin tuota muutosprosessia, sen aikaansaamaa tarkentavaa opetussuunnitelmaa ja sen didaktista näkökulmaa. Tarkentavan opetussuunnitelman muutosprosessia verrattiin puolustusvoimien koulutuskulttuuriin. Toimiiko Ilmavoimien teknillinen koulu niiden käytänteiden mukaisesti, jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä suuntaviivoja opetukselle puolustusvoimissa? Asetekniikan opetuksen pedagogisessa tarkastelussa verrattiin opetuksen didaktiikkaa yleiseen käsitykseen oppimisesta ja sotilaspedagogiseen näkemykseen. Kehityshanke osoitti, että Ilmavoimien teknillinen koulu pystyy käyttämään työyhteisöltä saamaansa palautetta opetuksen suunnittelussa ja kehittämisessä. Tämä on hyvä esimerkki Ilmavoimallisen koulutuskulttuurin kehittymisestä ja pyrkimyksestä toteuttaa opetuksen suunnittelua tavalla, johon koko puolustusvoimat pyrkii. Asetekniikan opetus sitoutuu yhteiskunnassa ja puolustusvoimissa tällä hetkellä oikeiksi todettujen oppimiskäsitysten keskeisimpiin periaatteisiin, on siis nykyisen oppimiskulttuurin mukaista. Asetekniikan opetuksessa käyttöönotettuja didiktisia malleja tulisi edelleen kehittää ja pyrkiä soveltamaan myös muuhun aliupseerikurssin opetukseen. Siirtämällä opetusta todenmukaisiin oppimisympäristöihin voi oppimistuloksia kenties vielä parantaa. Opetuksen edelleen kehittäminen edellyttää organisaatio- ja työyhteisötason sekä Ilmavoimien teknillisen koulun toimenpiteitä.