Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja huomioiminen opetuksessa Savon ammatti- ja aikuisopistossa
Oksman, Riitta (2008-04-15)
Oksman, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210159814-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210159814-6
Tiivistelmä
Koulutuksellisen tasa-arvon periaatteen mukaisesti koko ikäluokalle tarjotaan kouluttautumista myös ammatillisiin perustutkintoihin. Osa peruskoulun päättäneistä nuorista tarvitsee erityisopetuksellisia järjestelyjä kyetäkseen suoriutumaan ammatillisista opinnoista. Opiskelijoiden erityiset tarpeet on otettava huomioon opetuksen tavoitteissa ja järjestämisessä. Opettajat kokevat opiskelijoiden erilaisten tuen tarpeiden tunnistamisen vaikeaksi. Oppimisvaikeuksien ja tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden tukemiseen ei tavallisella opettajalla kuitenkaan ole välttämättä keinoja eikä välineitä. Erityisopetuksen myötä on esitetty, että kaikilla opettajilla tulisi olla tietoa oppimisvaikeuksista ja erityisopetuksen menetelmistä. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tunnistamiseksi ja auttamiseksi tarvitaan jatkuvaa kehitystyötä, koulutusta ja oppimista. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on tuoda käytännön ohjeita ryhmänohjaajille ja opettajille oppimisen vaikeuksien huomioimiseen ja tunnistamiseen opetuksessa Savon ammatti- ja aikuisopistossa. Kehittämishankkeen tavoitteena on helpottaa erityisen tuen tarpeen varhaista tunnistamista kiinnittämällä huomiota erilaiseen käyttäytymiseen sekä havainnoimalla opiskelijaa yksilönä ja ryhmän jäsenenä. Oleellista on myös se, miten ja millaisin keinoin erityisen tuen tarpeen tunnistamisesta edetään pedagogisiin ratkaisuihin. Oppimiseen liittyvistä vaikeuksista kehittämishankkeeseen on valittu kielelliset vaikeudet, matemaattiset oppimisvaikeudet, tarkkaavuus- ja ylivilkkaushäiriöt, autismin kirjoon kuuluvat vaikeudet, mielenterveyden ongelmat sekä käyttäytymisen häiriöt. Työssä on käsitelty yleisesti oppimisen vaikeuksia sekä koottu ohjeita opettajalle opiskelijoiden ohjaamista varten. Kehittämishankkeen taustana toimii Savon ammatti- ja aikuisopiston erityisopetuksen suunnitelma ja toteutus. Hankkeessa tuotettu materiaali viedään koulutuskuntayhtymän verkko-opetusohjelmaan.