Uudistunut pianonsoiton opetussuunnitelma Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmassa
Leinonen, Stiina (2007-12-10)
Leinonen, Stiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201173136-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201173136-5
Tiivistelmä
Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmaan kuuluvan pianonsoiton opiskelun vaatimustaso ja laajuus ovat kasvaneet koulutusohjelman uudistusten myötä aina vuoteen 2005 saakka. Pianonsoiton opiskelu on muuttunut urkujensoittoa tukevasta apuaineesta itsenäiseksi oppiaineeksi. Kirkkomuusikon työssä tarvittavat pianonsoittotaitoon kohdistuvat vaatimukset eivät ole kuitenkaan kasvaneet vastaavasti. Opiskelijat toivoivat 2005 tekemäni tutkielman perusteella pianonsoiton opiskeluun enemmän valinnaisuutta sekä käytännönläheisyyttä, kuten vapaata säestystä. Kirkkomusiikin koulutusohjelman uudistuksen yhteydessä 2005 uudistettiin myös pianonsoiton opintovaatimuksia. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka tehdyt muutokset täyttävät opiskelijoiden ennen uudistusta esittämiä toiveita sisällön kehittämiseksi. Tarkastelun taustana käytetään ennen vuotta 2005 voimassa olleita opetussuunnitelmia pianonsoiton osalta sekä opiskelijoiden näkemyksiä pianonsoiton opetuksesta kartoittavaa tutkielmaani. Vuonna 2005 pianonsoiton opintojaksoon tehdyt muutokset vastaavat hyvin opiskelijoiden toivomuksia. Pianonsoitto on vapaaehtoista uudessa opetussuunnitelmassa. Valinnaisuus on muutenkin lisääntynyt sekä opintojaksojen valikoimassa että niiden sisällössä. Vaihtoehtoisten klaveerisoittimien opintojaksojen tarjonta on myös parantunut. Opetussuunnitelmaan sisältyvät valinnaiset opinnot mahdollistavat opiskelijan näin halutessa monipuolisen pianonsoiton opiskelun ja siten esimerkiksi kyselytutkimuksessa paljon toivotun vapaan säestyksen opintomäärän lisäämisen.