Neuvonnasta oppimisen ohjaamiseen : opettajan pedagogisen osaamisen kehittyminen ammatillisten opettajaopintojen aikana
Kinnunen, Kaino (2007-05-31)
Kinnunen, Kaino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183556396-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183556396-7
Tiivistelmä
Opettajan ammatillinen kehittyminen on elinikäinen prosessi, johon saadaan perusteet ammatillisen opettajankoulutuksen aikana. Ammatillisen opettajan osaamisalueisiin kuuluvat tieteellisen, organisaation, substanssin ja pedagogisen osaamisen alueet. Kehittämishankkeessa kuvaillaan pedagogisen osaamisalueen kehittymistä opettajaopiskelijan kokemana ammatillisen opettajakoulutuksen aikana. Lisäksi selvitetään, miten ravitsemuskasvatuksen menetelmät muuttuvat siirryttäessä ravitsemusneuvonnasta ravitsemusopetukseen. Kehittämishankkeella pyritään myös selvittämään, miten opettajaopiskelija voi ottaa huomioon omaa terveyttään ja hyvinvointiaan ravitsemusvalinnoillaan edistämään pyrkivän aikuisen, työikäisen henkilön toiveet. Kehittämishanke on tutkimustyyppinen prosessikuvaus, jonka taustalla on kvalitatiivinen tutkimusote. Kehittämishankkeen ravitsemus- ja kasvatustieteellinen teoriaosuus pohjautuu kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin sekä opettajaopiskelijan oppimispäiväkirjamerkintöihin opettajan pedagogisen osaamisalueen kehittymisen osalta. Hankkeeseen liittyvä selvitys siitä, miten opettajaopiskelija voi ottaa huomioon ravitsemuskasvatukseen kohdistuvat toivomukset, perustuu kyselyyn. Kyselyllä saatavilla vastauksilla pyritään ensisijaisesti edistämään opettajaopiskelijan oman asiantuntijuuden kehittymistä, itsenäistä ajattelua ja yhteistyöosaamista. Hanketyö osoitti, että ammatillinen opettajakoulutus antaa pedagogiset perusvalmiudet opettajuuteen. Saavutettu pedagoginen osaaminen edistää opettajan ammatillista kasvua kehittämällä tietoisuutta työn perusteista ja merkityksestä. Opintojen myötä myös tahto ja taito oppijoiden erilaisuuden ymmärtämiseen kasvavat, samoin opetus- ja ohjausosaaminen. Kehittämishanke tuotti tekijälleen uutta osaamista laajentaen opettajaopiskelijan ymmärrystä ravitsemuskasvatuksen menetelmistä ja niiden yhdistettävyydestä. Kehittämishankkeen myötä myös kyky ymmärtää aikuisten ravitsemuskasvatukseen kohdistamia toiveita lisääntyi.