Tukea tarvitsevan opiskelijan ohjaaminen työssäoppimisjaksolla
Hakala, Leila (2007-05-30)
Hakala, Leila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183465402-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183465402-2
Tiivistelmä
Kehityshankkeen tavoitteena on saada primääriä tietoa koulutuksen järjestäjälle puhdistuspalvelualan tukea tarvitsevien toisen asteen opiskelijoiden työssäoppimisen ohjauksesta.Työn tarkoituksena on saada koulutuksen järjestäjälle taustatietoa tukea tarvitsevan opiskelijan työssäoppimisen ohjauksen laadun parantamiseksi sekä työpaikkaohjaajien koulutussisältöjen tarkentamiseksi. Selvitys on toteutettu kirjallisina kyselykaavakkeina 20 kokkolalaiselle työpaikkaohjaajalle toimipaikkoihin, joissa on ollut tukea tarvitsevia opiskelijoita. Selvitykseen osallistuneiden joukossa on myös aikuisopiston laitoshuoltajaopiskelijoiden työpaikkaohjaajina toimineita. Lisäksi on koulutettu siivousalan pk-yritykseen työpaikkaohjaajia. Tutkimuksessa on selvitetty tukea tarvitsevien puhdistuspalvelualan opiskelijoiden työssäoppimisen toimintaympäristöt ja niissä vaadittavat osaamisalueet. Työpaikkaohjaajien ohjausvalmiuksia ja -käytänteitä on tarkasteltu tukea tarvitsevan työssäoppijan työssäoppimisen eri vaiheissa. Edelleen on selvitetty, miten työpaikkaohjaajat kokevat tuen tarpeita omaavien opiskelijoiden ohjauksen sekä miten he arvioivat itseään kasvattajana, tukijana, neuvojana, valmentajana sekä tilannearvioijana. Kyselyn vastaukset kokoamalla ja analysoimalla saatiin selville, että puhdistuspalvelualalle tarvitaan lisää koulutettuja työpaikkaohjaajia, ja aikaisemmin koulutetut tarvitsevat lisäkoulutusta. He tarvitsevat tietoa ammattiosaamisen näytöistä, perehdyttämisestä sekä tukea tarvitsevista opiskelijoista. Ohjaavan opettajan tulee valmentaa koulutettuakin työpaikkaohjaajaa yksilöllisesti kohtaamaan tukea tarvitseva työssäoppija erityisesti ennen työssäoppimista ja sen alkuvaiheisiin. Selvitystä ja sen tuloksia tarkastelemalla saadaan tietoa tuetun opiskelijan oikeuksista ja työssäoppimiseen liittyvästä työpaikkaohjaajan koulutuksesta ja niissä lain puitteissa toimimisesta.