Kansallismuseon kokous- ja juhlamyynnin palveluiden kehittäminen ja tulevaisuuden palveluvalikoima
Elko, Carita (2023)
Elko, Carita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811647
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee palveluiden kehittämistä asiakaslähtöisesti ja keskittyy selvittämään kokouksia ja juhlia järjestävien asiakkaiden ja tapahtumajärjestäjien tulevaisuuden palvelutarpeita. Esiselvittävän kehittämishankkeen tilaajana on Kansallismuseo, jonka kokous- ja juhlapalvelut vuokraavat Kansallismuseon kiinteistön tiloja kokous- ja juhlakäyttöön sekä tarjoavat kokoustamisen ja juhlien järjestämisen mahdollistavia palveluita. Kansallismuseo kuuluu Suomen Kansallismuseon museoperheeseen ja osana kokonaisuutta ovat suomen vanhimmat kulttuurihistorialliset kokoelmat. Syksyllä 2023 valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt käynnistää Kansallismuseon laajennusosan rakentamisen ja vuonna 2027 Kansallismuseo saa rinnalleen uudisrakennuksen. Muuttuvan toimintaympäristön myötä syntyi tarve kokous- ja juhlamyynnin palveluvalikoiman uudelleentarkastelulle.
Työn tavoitteena on hahmottaa, millaisia palveluita Kansallismuseon palveluvalikoimassa on vuonna 2030. Alakysymysten avulla pyritään tunnistamaan Kansallismuseon kokous- ja juhlapalveluiden erottautumistekijöitä ja palvelukokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Työn pohjalta kehitetään tulevaisuuden palvelutarjontaa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi työn tavoitteena on löytää keinoja kehittää palveluratkaisuja yhteistoiminnallisesti myös jatkossa.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen esiselvittävä kehittämishanke ja se toteutettiin tapaustutkimuksen menetelmällä. Tutkimusongelmaan etsittiin vastauksia tulevaisuustaajuus-työpajan ja fasilitoidun aivoriihityöpajan sekä kyselyn avulla. Kootut tulokset paljastivat, että asiakkaiden tarpeet ovat kokoustamisen peruspalveluissa, mutta palveluita kulutetaan vastuullisten arvojen mukaisesti ja tapahtumien keskiössä ovat laatu ja merkityksellisyys. Kansallismuseo näyttäytyy luotettavana toimijana, jonka kokous- ja juhlamyynnin tarjoamat tilat ja palvelut erottuvat edukseen ainutlaatuisen miljöön, sijainnin sekä hinnoittelun ansiosta. Palvelukokemuksesta halutaan henkilökohtainen ja vaivaton. Esiselvittävän kehittämishankkeen lopputuotteena syntyi palvelukorttipakka, jota käytetään palveluratkaisujen ideoinnin tukena palveluiden kehittämistyössä.
Työn tavoitteena on hahmottaa, millaisia palveluita Kansallismuseon palveluvalikoimassa on vuonna 2030. Alakysymysten avulla pyritään tunnistamaan Kansallismuseon kokous- ja juhlapalveluiden erottautumistekijöitä ja palvelukokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Työn pohjalta kehitetään tulevaisuuden palvelutarjontaa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi työn tavoitteena on löytää keinoja kehittää palveluratkaisuja yhteistoiminnallisesti myös jatkossa.
Opinnäytetyö on konstruktiivinen esiselvittävä kehittämishanke ja se toteutettiin tapaustutkimuksen menetelmällä. Tutkimusongelmaan etsittiin vastauksia tulevaisuustaajuus-työpajan ja fasilitoidun aivoriihityöpajan sekä kyselyn avulla. Kootut tulokset paljastivat, että asiakkaiden tarpeet ovat kokoustamisen peruspalveluissa, mutta palveluita kulutetaan vastuullisten arvojen mukaisesti ja tapahtumien keskiössä ovat laatu ja merkityksellisyys. Kansallismuseo näyttäytyy luotettavana toimijana, jonka kokous- ja juhlamyynnin tarjoamat tilat ja palvelut erottuvat edukseen ainutlaatuisen miljöön, sijainnin sekä hinnoittelun ansiosta. Palvelukokemuksesta halutaan henkilökohtainen ja vaivaton. Esiselvittävän kehittämishankkeen lopputuotteena syntyi palvelukorttipakka, jota käytetään palveluratkaisujen ideoinnin tukena palveluiden kehittämistyössä.