Vegaaniseen ruokaan liittyvät asenteet ja mielikuvat
Ihme, Jenni (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057825
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ovat esimerkkejä tämän päivän kriittisimmistä kestävyyshaasteista, joissa ruokajärjestelmällä on merkittävä rooli. Ruokajärjestelmän osuutta kestävyyshaasteisiin tulee tarkastella kaikkien kestävän kehityksen ulottuvuuksien eli ekologisen, taloudellisen sekä sosiaalisen ja kulttuurillisen kestävyyden kautta. Ruoan tuotannon ja kulutustottumusten muutokset ovat edellytys kestävämpään ruokajärjestelmään siirryttäessä ja kestävämpi ruokajärjestelmä edellyttää kasvispainotteisen ruokavalion ja vegaanisen ruoan edistämistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita ja mielikuvia vegaaniseen ruokaan liitetään ja miten nämä asenteet ja mielikuvat vaikuttavat vegaanisiin ruokavalintoihin. Kulutustottumusten muutosten tueksi tarvitaan muutosta edistävien ja hidastavien asenteiden sekä ruokavalintojen taustalla olevien tekijöiden tunnistamista. Tutkimuksessa toteutettiin Amica- ja Food & Co. -lounasravintoloiden ruokailijoille suunnattu kysely ja neljä puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimustulosten käsittelyssä käytettiin sekä määrällistä analyysia että laadullista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että asenteet vegaanista ruokaa kohtaan ovat muuttumassa positiivisempaan suuntaan vegaanisen ruoan yleistyessä. Tutkimuksen mukaan vegaaninen ruoka miellettiin eettiseksi, ekologiseksi ja terveelliseksi, kun taas vegaanisen ruoan prosessointi miellettiin pääsääntöisesti kielteiseksi ja vegaanisen ruoan valmistaminen koettiin jossain määrin vaivalloiseksi. Vegaanisen ruoan erikoisuuden korostaminen hidastaa vegaaniseen ruoan edistämistä, kun taas ruoan hyväksyttävyyttä voidaan edistää kehittämällä vegaanisen ruoan esillepanoa ja tuotemerkintöjä.
Työn lopputuloksena on löytynyt vegaaniseen ruokaan liittyviä asenteita ja mielikuvia sekä päätelmiä näiden asenteiden ja mielikuvien vaikutuksesta vegaanisiin ruokavalintoihin. Työn pohjalta on syntynyt ehdotuksia toimenpiteistä vegaanisen ruoan edistämiseksi, ja esiin on noussut myös jatkotutkimustarpeita. Opinnäytetyön lopputuloksia voidaan käyttää kasvipainotteisemman ruokavalion edistämiseen opinnäytetyön toimeksiantajan Vegaaniliitto ry:n työssä. Climate change and biodiversity loss are examples of today’s most critical sustainability challenges, in which the food system plays an important role. The contribution of the global food system to sustainability challenges should be examined through ecological, economic, social and cultural dimensions of sustainability. Changes in food production and consumption patterns are a prerequisite for a sustainable food system, and a more sustainable food system requires the promotion of a plant-based diet and vegan food.
The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out attitudes and images related to vegan food and how these attitudes and images affect vegan food choices. To support changes in consumption habits, it is necessary to identify the factors that promote or slow down the change, as well as the factors behind individual food choices. The study conducted a survey aimed at diners at Amica’s and Food & Co.’s lunch restaurants and four additional semi-structured interviews. The data were analysed by using quantitative analysis and qualitative content analysis.
The outcome of the research work was that attitudes towards vegan food are changing in a more positive direction. Based on the results, vegan food was perceived as ethical, ecological, and healthy, while the processing of vegan food was generally perceived as negative and the preparation of it somewhat cumbersome. According to the results, emphasizing the special nature of vegan food as a special diet does not promote vegan food and vegan food should be served as any other food.
The project resulted in finding attitudes and images towards vegan food, as well as in conclusions about the impact of these attitudes and images on vegan food choices. The work has also led to proposals for measures to promote vegan food. Further research needs have also emerged based on this work and finally, the results of this thesis can be used to promote plant-based diet and vegan food supporting the work of the commissioner of the thesis, Vegaaniliitto ry (the Finnish Vegan Association).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita ja mielikuvia vegaaniseen ruokaan liitetään ja miten nämä asenteet ja mielikuvat vaikuttavat vegaanisiin ruokavalintoihin. Kulutustottumusten muutosten tueksi tarvitaan muutosta edistävien ja hidastavien asenteiden sekä ruokavalintojen taustalla olevien tekijöiden tunnistamista. Tutkimuksessa toteutettiin Amica- ja Food & Co. -lounasravintoloiden ruokailijoille suunnattu kysely ja neljä puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimustulosten käsittelyssä käytettiin sekä määrällistä analyysia että laadullista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan todeta, että asenteet vegaanista ruokaa kohtaan ovat muuttumassa positiivisempaan suuntaan vegaanisen ruoan yleistyessä. Tutkimuksen mukaan vegaaninen ruoka miellettiin eettiseksi, ekologiseksi ja terveelliseksi, kun taas vegaanisen ruoan prosessointi miellettiin pääsääntöisesti kielteiseksi ja vegaanisen ruoan valmistaminen koettiin jossain määrin vaivalloiseksi. Vegaanisen ruoan erikoisuuden korostaminen hidastaa vegaaniseen ruoan edistämistä, kun taas ruoan hyväksyttävyyttä voidaan edistää kehittämällä vegaanisen ruoan esillepanoa ja tuotemerkintöjä.
Työn lopputuloksena on löytynyt vegaaniseen ruokaan liittyviä asenteita ja mielikuvia sekä päätelmiä näiden asenteiden ja mielikuvien vaikutuksesta vegaanisiin ruokavalintoihin. Työn pohjalta on syntynyt ehdotuksia toimenpiteistä vegaanisen ruoan edistämiseksi, ja esiin on noussut myös jatkotutkimustarpeita. Opinnäytetyön lopputuloksia voidaan käyttää kasvipainotteisemman ruokavalion edistämiseen opinnäytetyön toimeksiantajan Vegaaniliitto ry:n työssä.
The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out attitudes and images related to vegan food and how these attitudes and images affect vegan food choices. To support changes in consumption habits, it is necessary to identify the factors that promote or slow down the change, as well as the factors behind individual food choices. The study conducted a survey aimed at diners at Amica’s and Food & Co.’s lunch restaurants and four additional semi-structured interviews. The data were analysed by using quantitative analysis and qualitative content analysis.
The outcome of the research work was that attitudes towards vegan food are changing in a more positive direction. Based on the results, vegan food was perceived as ethical, ecological, and healthy, while the processing of vegan food was generally perceived as negative and the preparation of it somewhat cumbersome. According to the results, emphasizing the special nature of vegan food as a special diet does not promote vegan food and vegan food should be served as any other food.
The project resulted in finding attitudes and images towards vegan food, as well as in conclusions about the impact of these attitudes and images on vegan food choices. The work has also led to proposals for measures to promote vegan food. Further research needs have also emerged based on this work and finally, the results of this thesis can be used to promote plant-based diet and vegan food supporting the work of the commissioner of the thesis, Vegaaniliitto ry (the Finnish Vegan Association).