Kestävä kehitys, kansainvälisyys ja digitalisaatio yrittäjyyskasvatuksessa: case VÄKEVÄ-hanke
Koskela, Katja (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235966
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty VÄKEVÄ-hankkeelle, jonka tavoitteena on luoda ja jalkauttaa uusi yrittäjyyskasvatusstrategia Pohjois-Pohjanmaan oppilaitoksiin. Uudessa yrittäjyyskasvatusstrategiassa kestävä kehitys, kansainvälisyys ja digitalisaatio nähdään osana yrittäjyyskasvatusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa uuden yrittäjyyskasvatusstrategian jalkauttamisen tueksi. Opinnäytetyössäni tutkin, miten yrittäjyyskasvatus näkyy opettajien opetuksessa, miten opettajat ymmärtävät kestävän kehityksen, kansainvälisyyden ja digitalisaation sekä minkälaiseksi he kokevat oman osaamisensa kyseisten teemojen kohdalla.
Tietoperustan muodosti käsitteiden määrittely sekä tutkimustieto siitä, miten yrittäjyyskasvatus, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja digitalisaatio näkyvät korkeakouluissa. Lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus, koska tapaustutkimus soveltuu tutkimuksiin, joissa halutaan ymmärtää syvällisemmin tutkimuksen kohdetta. Tiedonkeruumenetelminä olivat kysely sekä haastattelu. Kysely analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla vertailemalla liiketalouden opettajien ja muiden toimialojen opettajien vastauksia. Haastattelun analysoitiin teorialähtöisellä analyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajat kokevat oman osaamisensa melko hyväksi kaikilla osa-alueilla. Liiketalouden opettajat kaipasivat enemmin lisäkoulutusta aiheisiin kuin muiden toimialojen opettajat. Vastauksista kävi ilmi, etteivät kaikki käsitteet olleet täysin tuttuja opettajille. Käsitteet ymmärrettiin myös eri tavoin.
Uutta yrittäjyyskasvatusstrategiaa jalkauttaessa tulee varmistaa se, että opettajat ymmärtävät samalla tavalla mitä yrittäjyyskasvatus sekä yrittäjyyskasvatusstrategian teemat tarkoittavat. Kestävä kehitys, kansainvälisyys ja digitalisaatio eivät ole yksittäisiä asioita, vaan strategiaa jalkauttaessa tulee varmistaa, että opettajat ymmärtävät, miten kyseiset teemat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. This Master´s thesis was commissioned by VÄKEVÄ-project. The aim of the VÄKEVÄ project is to implement the new entrepreneurship education strategy into educational institutions in Northern Ostrobothnia. In the new entrepreneurship education strategy, sustainable development, internationalisation and digitalisation are seen as part of the entrepreneurship education.
The aim of this Master´s thesis is to gather information to support the implementation of the new entrepreneurship education strategy. It is essential to know how teachers understand entrepreneurship education, sustainable development, internationalisation and digitalisation and how they perceive their own competence in regard to the themes in question in order to implement the new strategy successfully.
The theoretical background of this thesis was formed by defining the key concepts and with research data of how those key concepts are reflected in higher education institutions. Case study was selected as the scientific approach because it is suitable when the goal is to understand the object more deeply. The data was collected with a survey and interview. The survey was analysed with cross tabulation by comparing the responses of the business teachers and the teachers of other industries. The interview was analysed with theory-based analysis.
The research results indicates that teachers feel that their own competence is quite good overall. Teachers in business educations wished more additional training regarding the concepts. However, the results showed that the concepts were not so familiar to the teachers. The concepts were also understood in different ways.
When implementing new entrepreneurship education strategy, it is essential to ensure that teachers understand the concepts in the same way. Sustainable development, internationalisation and digitization are not isolated issues, so it is important to ensure that teachers understand how the concepts in question interact with each other.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa uuden yrittäjyyskasvatusstrategian jalkauttamisen tueksi. Opinnäytetyössäni tutkin, miten yrittäjyyskasvatus näkyy opettajien opetuksessa, miten opettajat ymmärtävät kestävän kehityksen, kansainvälisyyden ja digitalisaation sekä minkälaiseksi he kokevat oman osaamisensa kyseisten teemojen kohdalla.
Tietoperustan muodosti käsitteiden määrittely sekä tutkimustieto siitä, miten yrittäjyyskasvatus, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja digitalisaatio näkyvät korkeakouluissa. Lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus, koska tapaustutkimus soveltuu tutkimuksiin, joissa halutaan ymmärtää syvällisemmin tutkimuksen kohdetta. Tiedonkeruumenetelminä olivat kysely sekä haastattelu. Kysely analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla vertailemalla liiketalouden opettajien ja muiden toimialojen opettajien vastauksia. Haastattelun analysoitiin teorialähtöisellä analyysillä.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajat kokevat oman osaamisensa melko hyväksi kaikilla osa-alueilla. Liiketalouden opettajat kaipasivat enemmin lisäkoulutusta aiheisiin kuin muiden toimialojen opettajat. Vastauksista kävi ilmi, etteivät kaikki käsitteet olleet täysin tuttuja opettajille. Käsitteet ymmärrettiin myös eri tavoin.
Uutta yrittäjyyskasvatusstrategiaa jalkauttaessa tulee varmistaa se, että opettajat ymmärtävät samalla tavalla mitä yrittäjyyskasvatus sekä yrittäjyyskasvatusstrategian teemat tarkoittavat. Kestävä kehitys, kansainvälisyys ja digitalisaatio eivät ole yksittäisiä asioita, vaan strategiaa jalkauttaessa tulee varmistaa, että opettajat ymmärtävät, miten kyseiset teemat ovat vuorovaikutuksessa keskenään.
The aim of this Master´s thesis is to gather information to support the implementation of the new entrepreneurship education strategy. It is essential to know how teachers understand entrepreneurship education, sustainable development, internationalisation and digitalisation and how they perceive their own competence in regard to the themes in question in order to implement the new strategy successfully.
The theoretical background of this thesis was formed by defining the key concepts and with research data of how those key concepts are reflected in higher education institutions. Case study was selected as the scientific approach because it is suitable when the goal is to understand the object more deeply. The data was collected with a survey and interview. The survey was analysed with cross tabulation by comparing the responses of the business teachers and the teachers of other industries. The interview was analysed with theory-based analysis.
The research results indicates that teachers feel that their own competence is quite good overall. Teachers in business educations wished more additional training regarding the concepts. However, the results showed that the concepts were not so familiar to the teachers. The concepts were also understood in different ways.
When implementing new entrepreneurship education strategy, it is essential to ensure that teachers understand the concepts in the same way. Sustainable development, internationalisation and digitization are not isolated issues, so it is important to ensure that teachers understand how the concepts in question interact with each other.