Unityllä toteutetun VR-pelin etäohjauksen suunnittelu ja toteutus
Marttila, Kari (2023)
Marttila, Kari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää menetelmä VR-pelin aloitusparametrien säätämiseen VR-lasien ulkopuolisesta laitteesta.
Työn toimeksiantaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK), Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK), Tampereen yliopiston (TAU) sekä Metropolia-ammattikorkeakoulun yhteinen hanke: Verkostoyhteistyöllä vauhtia tekoälypohjaisten virtuaaliteknologioiden saavutettavuuteen kuntoutuksessa.
Työssä suunniteltiin ja toteutettiin selainpohjainen etäohjainsovellus SAMK:ssa aikaisemmin kehitettyyn kuntoutukseen suunniteltuun Whack-a-fysio-peliin.
Työn taustalla oli kuntoutuksen ammattilaisten toive siitä, että pelin potilaan mukaan yksilöityjä parametreja pystyisi ohjaamaan ilman VR-lasien vaihtoa ohjattavalta ohjaajalle. Lisäksi etäohjauksen hyöty on, että ohjaajan ja ohjattavan ei tarvitse olla samassa tilassa.
Työn toimeksiantaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK), Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK), Tampereen yliopiston (TAU) sekä Metropolia-ammattikorkeakoulun yhteinen hanke: Verkostoyhteistyöllä vauhtia tekoälypohjaisten virtuaaliteknologioiden saavutettavuuteen kuntoutuksessa.
Työssä suunniteltiin ja toteutettiin selainpohjainen etäohjainsovellus SAMK:ssa aikaisemmin kehitettyyn kuntoutukseen suunniteltuun Whack-a-fysio-peliin.
Työn taustalla oli kuntoutuksen ammattilaisten toive siitä, että pelin potilaan mukaan yksilöityjä parametreja pystyisi ohjaamaan ilman VR-lasien vaihtoa ohjattavalta ohjaajalle. Lisäksi etäohjauksen hyöty on, että ohjaajan ja ohjattavan ei tarvitse olla samassa tilassa.