Työntekijöiden eettinen kuormitus vanhuspalveluissa
Jaarto, Peppi; Kokki, Jaana (2023)
Jaarto, Peppi
Kokki, Jaana
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202618
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli ikääntyneiden hoivapalveluiden työntekijöiden työhyvinvoinnin lisääminen sekä alan pitovoimaisuuden parantaminen etsimällä ratkaisuja eettisiin ongelmiin ikääntyneiden hoivapalveluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eettistä kuormittavuutta aiheuttavia tekijöitä ja tilanteita ikääntyneiden hoivapalveluissa sekä ratkaisuja eettisesti kuormittaviin tilanteisiin ikääntyneiden hoivapalveluissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työterveyslaitoksen Hyvä veto -hanketta, joka järjesti ikääntyneiden hoivapalveluissa työskenteleville työntekijöille useampia työpajoja. Työpajojen työskentely nauhoitettiin ja aineisto saatiin valmiiksi litteroituna tätä tutkimusta varten. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineiston analysointi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin avulla muodostettiin tutkimuksen tulokset kuvaamaan eettistä kuormittavuutta aiheuttavia tekijöitä sekä ratkaisuja eettisen kuormittumisen helpottamiseen ikääntyneiden hoivapalveluissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan ikääntyneiden hoivapalveluissa eettistä kuormittavuutta työssä aiheuttivat vähäiset resurssit ja kiire työyhteisössä, epäselvät ohjeistukset ja säännöt, ristiriitaa aiheuttavat tilanteet työyhteisössä, erilaiset näkemykset asiakkaan hoidosta, huono saattohoidon laatu, puutteellinen organisaation ja johdon tarjoama tuki sekä jatkuva muutos ja uudistaminen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan eettistä kuormittavuutta aiheuttavia tilanteiden ratkaisuja olivat ikääntyneiden hoivapalveluissa esihenkilön ja työyhteisön välinen hyvä vuorovaikutus ja luottamus, sujuvat työyhteisötaidot, laadukas saattohoito, hyvä osaaminen, moniammatillinen yhteistyö, selkeät säännöt ja ohjeistukset sekä organisaation antama tuki ja arvostus, esihenkilön johtamistyö eettisten arvojen mukaisesti sekä eettisen ilmapiirin tukeminen työyhteisössä.
Tutkimuksen johtopäätökset ovat, että Kapteinin (2008) kehittämä organisaation eettisten hyveiden viitekehys vastasi tutkimuksen tuloksiin. Eettiset hyveet malli muodostuu kolmesta osa-alueesta, joita ovat organisaation itsesäätelykyky, organisaation tuottamat kyvyt sekä organisaation kyky korjata toimintaansa. Näiden otsikoiden alla on kahdeksan hyvettä, joita ovat selkeät odotukset, johdon esimerkki, esihenkilön esimerkki, työskentelyn olosuhteet, organisaation tuki työntekijöille, läpinäkyvyys, keskustelevuus ja toiminnan seuraukset.
Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työterveyslaitoksen Hyvä veto -hanketta, joka järjesti ikääntyneiden hoivapalveluissa työskenteleville työntekijöille useampia työpajoja. Työpajojen työskentely nauhoitettiin ja aineisto saatiin valmiiksi litteroituna tätä tutkimusta varten. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineiston analysointi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin avulla muodostettiin tutkimuksen tulokset kuvaamaan eettistä kuormittavuutta aiheuttavia tekijöitä sekä ratkaisuja eettisen kuormittumisen helpottamiseen ikääntyneiden hoivapalveluissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan ikääntyneiden hoivapalveluissa eettistä kuormittavuutta työssä aiheuttivat vähäiset resurssit ja kiire työyhteisössä, epäselvät ohjeistukset ja säännöt, ristiriitaa aiheuttavat tilanteet työyhteisössä, erilaiset näkemykset asiakkaan hoidosta, huono saattohoidon laatu, puutteellinen organisaation ja johdon tarjoama tuki sekä jatkuva muutos ja uudistaminen.
Tutkimuksen tuloksien mukaan eettistä kuormittavuutta aiheuttavia tilanteiden ratkaisuja olivat ikääntyneiden hoivapalveluissa esihenkilön ja työyhteisön välinen hyvä vuorovaikutus ja luottamus, sujuvat työyhteisötaidot, laadukas saattohoito, hyvä osaaminen, moniammatillinen yhteistyö, selkeät säännöt ja ohjeistukset sekä organisaation antama tuki ja arvostus, esihenkilön johtamistyö eettisten arvojen mukaisesti sekä eettisen ilmapiirin tukeminen työyhteisössä.
Tutkimuksen johtopäätökset ovat, että Kapteinin (2008) kehittämä organisaation eettisten hyveiden viitekehys vastasi tutkimuksen tuloksiin. Eettiset hyveet malli muodostuu kolmesta osa-alueesta, joita ovat organisaation itsesäätelykyky, organisaation tuottamat kyvyt sekä organisaation kyky korjata toimintaansa. Näiden otsikoiden alla on kahdeksan hyvettä, joita ovat selkeät odotukset, johdon esimerkki, esihenkilön esimerkki, työskentelyn olosuhteet, organisaation tuki työntekijöille, läpinäkyvyys, keskustelevuus ja toiminnan seuraukset.