Henkilöstön osaaminen ja sen johtaminen : lastensuojelun tehostetussa perhetyössä Helsingin kaupungilla
Martiskainen, Kirsi (2023)
Martiskainen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202607
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli sähköisen kyselylomakkeen avulla selvittää Helsingin kaupungin lastensuojelun tehostetun perhetyön henkilöstön osaamista ja osaamisen johtamista. Tavoitteena oli saada tietoa lastensuojelun tehostetun perhetyön henkilöstön osaamisen nykytilanteesta ja siitä, miten lähiesihenkilöt toteuttavat osaamisen johtamista. Saadun tiedon kautta voidaan osaamisen johtamiseen esittää kehittämisehdotuksia jatkoon.
Opinnäytetyössä esitellään lastensuojelun tehostettu perhetyö palveluna ja työmuotona sekä palvelun sijoittuminen Helsingin kaupungin organisaatiossa. Työssä avataan osaamisen ja oppimisen muodostumista ja merkitystä organisaatiossa niin yksilö kuin työyhteisötasolla. Työssä kuvataan osaamisen merkitystä sosiaalialalla ja tehostetussa perhetyössä. Työssä tarkastellaan sosiaalialan osaamisen ja osaamisen johtamisen edellytyksiä ja vaatimuksia. Työssä kuvataan myös tiimien itseohjautuvuutta ja lähiesihenkilön osaamisen johtamiseen liittyviä elementtejä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusstrategiaa. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 73 tehostetun perhetyön työntekijälle ja vastauksia palautui 26. Määrällinen aineisto analysoitiin frekvenssitarkastelun avulla ja avoimien kysymysten aineisto teemoitellen ja kvantifioiden. Tulokset raportoitiin sanallisesti kuvaillen sekä hyödyntäen kuvioita ja taulukoita.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tehostetun perhetyön henkilöstö tunnisti omaa osaamistaan ja työn vaatimia kehittämistarpeita hyvin. Työn hallintaan liittyvät työelämätaidot näyttäytyivät vahvoina vastaajien keskuudessa. Henkilöstön ammatillinen osaaminen asiakastyön eri osa-alueilla oli tulosten perusteella pääsääntöisesti laaja-alaista ja monipuolista ja painottui vahvasti vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaitoihin. Erilaisten asiakasryhmien kanssa työskentelyssä tarvittavien työtaitojen osaamista on, mutta osaamisen vahvistamiseen koettiin tarvittavan täydennyskoulutus mahdollisuuksia sekä työssä oppimista tukevia arjen rakenteita. Lähiesihenkilöiden osaamisen johtaminen toteutui arjen rakenteiden kautta työparityön, osaamisen jakamisen ja asiakastyön reflektoinnin kautta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että lähiesihenkilöillä on merkittävä rooli henkilöstön osaamista tukevien työn rakenteiden ylläpitämisessä. Lähiesihenkilön tärkeä tehtävä on toimia tiimien yhteisen osaamisen mahdollistajana ja huolehtia osaamisen kehittymisen suuntaamisesta asiakastyön tarpeisiin vastaavaksi.
Jatkossa on tärkeää huomioida henkilöstön osaamisen vahvistamista kaipaavat osa-alueet. Tehostetun perhetyön kokonaisuudessa tulisi myös yhteisesti tutkia ja kehittää uusia yhteistä osaamista vahvistavia ja tukevia rakenteita
Opinnäytetyössä esitellään lastensuojelun tehostettu perhetyö palveluna ja työmuotona sekä palvelun sijoittuminen Helsingin kaupungin organisaatiossa. Työssä avataan osaamisen ja oppimisen muodostumista ja merkitystä organisaatiossa niin yksilö kuin työyhteisötasolla. Työssä kuvataan osaamisen merkitystä sosiaalialalla ja tehostetussa perhetyössä. Työssä tarkastellaan sosiaalialan osaamisen ja osaamisen johtamisen edellytyksiä ja vaatimuksia. Työssä kuvataan myös tiimien itseohjautuvuutta ja lähiesihenkilön osaamisen johtamiseen liittyviä elementtejä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusstrategiaa. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 73 tehostetun perhetyön työntekijälle ja vastauksia palautui 26. Määrällinen aineisto analysoitiin frekvenssitarkastelun avulla ja avoimien kysymysten aineisto teemoitellen ja kvantifioiden. Tulokset raportoitiin sanallisesti kuvaillen sekä hyödyntäen kuvioita ja taulukoita.
Opinnäytetyön tulosten perusteella tehostetun perhetyön henkilöstö tunnisti omaa osaamistaan ja työn vaatimia kehittämistarpeita hyvin. Työn hallintaan liittyvät työelämätaidot näyttäytyivät vahvoina vastaajien keskuudessa. Henkilöstön ammatillinen osaaminen asiakastyön eri osa-alueilla oli tulosten perusteella pääsääntöisesti laaja-alaista ja monipuolista ja painottui vahvasti vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaitoihin. Erilaisten asiakasryhmien kanssa työskentelyssä tarvittavien työtaitojen osaamista on, mutta osaamisen vahvistamiseen koettiin tarvittavan täydennyskoulutus mahdollisuuksia sekä työssä oppimista tukevia arjen rakenteita. Lähiesihenkilöiden osaamisen johtaminen toteutui arjen rakenteiden kautta työparityön, osaamisen jakamisen ja asiakastyön reflektoinnin kautta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että lähiesihenkilöillä on merkittävä rooli henkilöstön osaamista tukevien työn rakenteiden ylläpitämisessä. Lähiesihenkilön tärkeä tehtävä on toimia tiimien yhteisen osaamisen mahdollistajana ja huolehtia osaamisen kehittymisen suuntaamisesta asiakastyön tarpeisiin vastaavaksi.
Jatkossa on tärkeää huomioida henkilöstön osaamisen vahvistamista kaipaavat osa-alueet. Tehostetun perhetyön kokonaisuudessa tulisi myös yhteisesti tutkia ja kehittää uusia yhteistä osaamista vahvistavia ja tukevia rakenteita