Työterveyshoitajan työssä ilmenevä hukka
Vuoristo, Sallamari (2022)
Vuoristo, Sallamari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302122297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302122297
Tiivistelmä
Työterveyshoitajan työnkuva on monipuolinen ja työn vastuualueet ovat laajentuneet. Työnkuvan muutoksiin vaikuttavat niin asiakaskunnan, organisaation kuin yhteiskunnan muutokset ja tarpeet. Tarpeiden muuttuessa työterveyshoitajan työn sisältöä tulee tarkastella, jotta työtehtävät vastaavat niille asetettuja vaateita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata työterveyshoitajan työssä ilmenevää Leanin mukaista hukkaa. Hukka on organisaation toimintaa, palveluita tai tuotteita, jotka eivät tuota arvoa asiakkaalle. Tutkimuksen tavoitteena oli edistää työterveyshoitajan työnkuvan kehittämistä. Tutkimus toteutettiin Terveystalo Oy:n toimeksiantona osana laajempaa työterveyshoitajan työn kehittämishanketta.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen ja tutkimusta varten luotiin työajanseurantalomake. Tulosten mukaan työterveyshoitajan työssä hukkaa aiheuttavat eniten keskeytyneet työtehtävät, suunnitellun työn keskeytykset ja häiriöt sekä keskeneräinen työ.
Aineiston pohjalta voidaan todeta, että merkittävin hukkaa aiheuttava tekijä näissä eri Lean-ajattelun asiantuntijatyön hukan muodoissa oli kollegan ohjaaminen, perehdyttäminen sekä neuvonta tai yritys- ja henkilöasiakkaan kiireellisemmäksi luokiteltava suunnittelematon työtehtävä. Näitä hukan muotoja ilmeni tutkimuksen aineistossa erilaisissa muodoissa ja mittakaavassa aiheuttaen suunnitellun työn hukkaa työn keskeytymisestä aina työn keskeneräisyyteen asti. Tutkimuksen mukaan työterveyshoitajan työssä ilmenevää hukkaa aiheutui niin organisaation, työntekijöiden kuin asiakkaiden taholta.
Jatkotutkimusaiheiksi aineiston pohjalta nousi kolme näkökulmaa. Yhtenä tutkimusnäkökulmana tarkempi tutkimus hukkaa aiheuttavien tekijöiden ajallisesta vaikutuksesta suunniteltuun työhön. Toisena työterveyshoitajien kokemus työajanhallinnasta ja sen toteutumisesta sekä kolmantena tutkimusnäkökulmana perehdytys ja sen onnistuminen työntekijän näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata työterveyshoitajan työssä ilmenevää Leanin mukaista hukkaa. Hukka on organisaation toimintaa, palveluita tai tuotteita, jotka eivät tuota arvoa asiakkaalle. Tutkimuksen tavoitteena oli edistää työterveyshoitajan työnkuvan kehittämistä. Tutkimus toteutettiin Terveystalo Oy:n toimeksiantona osana laajempaa työterveyshoitajan työn kehittämishanketta.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen ja tutkimusta varten luotiin työajanseurantalomake. Tulosten mukaan työterveyshoitajan työssä hukkaa aiheuttavat eniten keskeytyneet työtehtävät, suunnitellun työn keskeytykset ja häiriöt sekä keskeneräinen työ.
Aineiston pohjalta voidaan todeta, että merkittävin hukkaa aiheuttava tekijä näissä eri Lean-ajattelun asiantuntijatyön hukan muodoissa oli kollegan ohjaaminen, perehdyttäminen sekä neuvonta tai yritys- ja henkilöasiakkaan kiireellisemmäksi luokiteltava suunnittelematon työtehtävä. Näitä hukan muotoja ilmeni tutkimuksen aineistossa erilaisissa muodoissa ja mittakaavassa aiheuttaen suunnitellun työn hukkaa työn keskeytymisestä aina työn keskeneräisyyteen asti. Tutkimuksen mukaan työterveyshoitajan työssä ilmenevää hukkaa aiheutui niin organisaation, työntekijöiden kuin asiakkaiden taholta.
Jatkotutkimusaiheiksi aineiston pohjalta nousi kolme näkökulmaa. Yhtenä tutkimusnäkökulmana tarkempi tutkimus hukkaa aiheuttavien tekijöiden ajallisesta vaikutuksesta suunniteltuun työhön. Toisena työterveyshoitajien kokemus työajanhallinnasta ja sen toteutumisesta sekä kolmantena tutkimusnäkökulmana perehdytys ja sen onnistuminen työntekijän näkökulmasta.