Tunne- ja vuorovaikutustaidot perheleireillä: tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen Toimiva perhe – toimivampi arki! - hankkeessa
Lasonen, Emma (2023)
Lasonen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen arviointitutkimus, jonka tutkimuskohteena on Lasten Kesä ry:n syksyllä 2022 alkaneen Toimiva perhe – toimivampi arki! - hankkeen ensimmäinen järjestetty kurssi. Hankkeen tavoitteena on lisätä perheiden hyvinvointia ja kehittää vanhempien tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Hankkeessa yksi kurssi koostuu kahdesta leiriviikonlopusta, joihin koko perhe osallistuu. Leirien aikana vanhemmat käyvät tunne- ja vuorovaikutustaitoja kehittävän psykologi Thomas Gordonin filosofiaan perustuvan Toimiva perhe - kurssin ja lapsille järjestetään omaa ohjelmaa leiriohjaajien johdolla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hankkeen tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan ensimmäisen kurssin aikana sekä selvittää, mitä hyötyjä hankkeen toiminnasta on toimintaan osallistuville. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa ensimmäisen kurssin perusteella kehitysehdotuksia hankkeen toiminnalle jatkossa. Tutkimuksen aineistoa varten keräsin hankkeen ensimmäisen kurssin jälkeen palautetta kurssille osallistuneilta vanhemmilta ja lapsilta sekä leireillä työskennelleiltä leiriohjaajilta. Palautekyselyihin vastasi 9 vanhempaa, 12 lasta ja 2 leiriohjaajaa.
Kyselyn vastauksista voidaan päätellä, että suurin osa vanhemmista koki leirien kehittäneen heidän tunne- ja vuorovaikutustaitojaan sekä lisänneen heidän hyvinvointiaan. Vastaajat kokivat saaneensa kurssilta uusia taitoja ja työkaluja sekä myös vertaistukea. Myös lasten vastauksista voidaan tulkita lasten viihtyneen leireillä ja lasten saaneen leireiltä myös uusia ystäviä.
Tutkimustulokset antavat positiivisen kuvan toiminnan vaikutuksista osallistujille ja osoittavat hankkeen saavuttaneen tavoitteensa onnistuneesti. Tuloksista voidaan päätellä hankkeen leirien lisänneen osallistuneiden perheiden hyvinvointia sekä kehittäneen vanhempien tunne-ja vuorovaikutustaitoja. Työn tutkimustuloksien sekä kehitysehdotuksien avulla tilaaja voi kehittää hankkeen toimintaa jatkossa. Yleisellä tasolla tutkimus antaa tietoa hankkeen tominnasta ja sen vaikutuksista sekä korostaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä. This thesis is a qualitative evaluation study. The thesis was commissioned by Lasten Kesä ry and the aim of this study is to evaluate their new project Toimiva perhe - toimivampi arki! which started in the fall of 2022. In this thesis, the subject of the evaluation is the first course of the project and the two camps it consists of. The purpose of the Toimiva perhe - toimivampi arki! project is to increase the welfare of families and to improve the social and emotional skills of the participating parents. One course consists of two separate camp weekends where the entire family attends to. During the camps, the parents follow through a Parent Effectiveness Training course based on the Gordon model by Thomas Gordon.
The purpose of this thesis was to collect information on how the objectives of the project were achieved during the first course. The purpose of this thesis was also to produce proposals on how to improve the project in the future on the grounds of the first course. A survey was held to collect data from the participants of the first course. Nine parents, twelve children and two camp counsellors answered the survey.
The majority of the participating parents found that their emotional and social skills had been improved during the course and that the camps had increased their well-being. The participants also found that they had obtained new skills and tools for conflict resolution as well as found peer support. The majority of the participating children had enjoyed their time on the camps, and they had obtained new friends.
The findings indicate that the project managed to achieve the objectives it was meant to. The results showed that the camps increased the well-being of the participating families and improved the social and emotional skills of the participating parents. The commissioner of the thesis may use these results and the proposals for improvement to develop the project in the future. In general, this research provides information on the project and shines a light on the importance of social and emotional skills.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hankkeen tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan ensimmäisen kurssin aikana sekä selvittää, mitä hyötyjä hankkeen toiminnasta on toimintaan osallistuville. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa ensimmäisen kurssin perusteella kehitysehdotuksia hankkeen toiminnalle jatkossa. Tutkimuksen aineistoa varten keräsin hankkeen ensimmäisen kurssin jälkeen palautetta kurssille osallistuneilta vanhemmilta ja lapsilta sekä leireillä työskennelleiltä leiriohjaajilta. Palautekyselyihin vastasi 9 vanhempaa, 12 lasta ja 2 leiriohjaajaa.
Kyselyn vastauksista voidaan päätellä, että suurin osa vanhemmista koki leirien kehittäneen heidän tunne- ja vuorovaikutustaitojaan sekä lisänneen heidän hyvinvointiaan. Vastaajat kokivat saaneensa kurssilta uusia taitoja ja työkaluja sekä myös vertaistukea. Myös lasten vastauksista voidaan tulkita lasten viihtyneen leireillä ja lasten saaneen leireiltä myös uusia ystäviä.
Tutkimustulokset antavat positiivisen kuvan toiminnan vaikutuksista osallistujille ja osoittavat hankkeen saavuttaneen tavoitteensa onnistuneesti. Tuloksista voidaan päätellä hankkeen leirien lisänneen osallistuneiden perheiden hyvinvointia sekä kehittäneen vanhempien tunne-ja vuorovaikutustaitoja. Työn tutkimustuloksien sekä kehitysehdotuksien avulla tilaaja voi kehittää hankkeen toimintaa jatkossa. Yleisellä tasolla tutkimus antaa tietoa hankkeen tominnasta ja sen vaikutuksista sekä korostaa tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä.
The purpose of this thesis was to collect information on how the objectives of the project were achieved during the first course. The purpose of this thesis was also to produce proposals on how to improve the project in the future on the grounds of the first course. A survey was held to collect data from the participants of the first course. Nine parents, twelve children and two camp counsellors answered the survey.
The majority of the participating parents found that their emotional and social skills had been improved during the course and that the camps had increased their well-being. The participants also found that they had obtained new skills and tools for conflict resolution as well as found peer support. The majority of the participating children had enjoyed their time on the camps, and they had obtained new friends.
The findings indicate that the project managed to achieve the objectives it was meant to. The results showed that the camps increased the well-being of the participating families and improved the social and emotional skills of the participating parents. The commissioner of the thesis may use these results and the proposals for improvement to develop the project in the future. In general, this research provides information on the project and shines a light on the importance of social and emotional skills.