Vaikeavammaisten mielenterveyden tukeminen päivätoiminnassa
Isberg, Elisa; Mitrunen, Anu (2023)
Isberg, Elisa
Mitrunen, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301844
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen ja sen tarkoituksena oli tutkia mitä työmenetelmiä vaikeavammaisten päivätoiminnassa jo hyödynnetään ja minkälaisia uusia työmenetelmiä tarvitaan mielenterveysongelmista kärsivien asiakkaiden kanssa toimiessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten päivätoimintaa voidaan kehittää tukemaan entistä paremmin mielenterveysongelmista kärsiviä asiakkaita.
Valitsimme tutkimuskysymyksiksi: minkälaista tukea vaikeavammaiset asiakkaat saavat mielenterveysongelmiinsa päivätoiminnoissa, mitä työmenetelmiä päivätoiminnassa hyödynnetään mielenterveysongelmista kärsivien asiakkaiden kanssa ja miten työmenetelmiä voitaisiin kehittää paremmin mielenterveysongelmista kärsiville asiakkaille soveltuviksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla päivätoiminnan henkilökuntaa. Tutkimuksen lähestymistapana oli kartoitus. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja ja kaikille haastateltaville esitettiin samat kysymykset. Haastatteluja toteutui yhteensä neljä syksyn 2022 aikana.
Aineiston analyysin perusteella haastateltavat työntekijät osasivat tunnistaa, jos asiakkaalla on mielenterveyteen liittyviä ongelmia. Haastattelemamme yksikkö ei ole erikoistunut mielenterveyteen. Haastatteluista ilmeni kuitenkin, että asiakkaiden mielenterveyteen liittyvät haasteet voivat vaikuttaa päivätoiminnan ohjaustyöhön. Työntekijät huomioivat joka päiväsessä työssään asiakkaiden mielenterveyden.
Johtopäätöksissä ilmeni, että yksikössä on käytössä työmenetelmiä, mutta haastateltavat eivät haastattelutilanteessa osanneet nimetä käytössä olevia työmenetelmiä. Osallisuus ja vertaisuus näkyy yksikön päivittäisissä toiminnoissa. Haastattelemamme yksikkö ei kokenut tarvetta uusille työmenetelmille mielenterveyden näkökulmasta. This thesis is research orientated, and the target was to investigate which methods are already utilised in the day activity centre, and what kind of methods are needed when dealing with customers that are struggling with mental health challenges. The aim of this thesis was to investigate how a daytime activity unit, would be able to support better their customers who have some problems with their mental health.
The research questions were to set to be as follows: What kind of support do the severe disabilities customers get to their mental health challenges in a daytime activity unit? What are the methods that are already applied when dealing with customers who are suffering from mental health problems? How would it be possible to improve the methods so that they would be more suitable for customers who are suffering from mental health problems?
The research material was collected by interviewing the staff of a daytime activity unit. The issue was approached by a survey. The interviews were half-structured individual interviews. In every interview the same questions were asked. All four interviews were conducted during the autumn 2022.
The results show, that all interviewees were able to recognise if they have a customer who is suffering from some problem with their mental health. This daytime activity unit is not specialised in mental health. The research discovered that the challenges that the customers are struggling with may have a negative impact on the guidance work in the daytime activity unit. Their employees have to to take the issue of mental health in to consideration in their every day work.
In conclusion the daytime activity unit is already applying some methods, but their employees were not able to name them. Participation and parity is to be recognised in their every day activities. The employees of the unit felt that they have no special need for new methods from the point of view of mental health issues.
Valitsimme tutkimuskysymyksiksi: minkälaista tukea vaikeavammaiset asiakkaat saavat mielenterveysongelmiinsa päivätoiminnoissa, mitä työmenetelmiä päivätoiminnassa hyödynnetään mielenterveysongelmista kärsivien asiakkaiden kanssa ja miten työmenetelmiä voitaisiin kehittää paremmin mielenterveysongelmista kärsiville asiakkaille soveltuviksi.
Aineisto kerättiin haastattelemalla päivätoiminnan henkilökuntaa. Tutkimuksen lähestymistapana oli kartoitus. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja ja kaikille haastateltaville esitettiin samat kysymykset. Haastatteluja toteutui yhteensä neljä syksyn 2022 aikana.
Aineiston analyysin perusteella haastateltavat työntekijät osasivat tunnistaa, jos asiakkaalla on mielenterveyteen liittyviä ongelmia. Haastattelemamme yksikkö ei ole erikoistunut mielenterveyteen. Haastatteluista ilmeni kuitenkin, että asiakkaiden mielenterveyteen liittyvät haasteet voivat vaikuttaa päivätoiminnan ohjaustyöhön. Työntekijät huomioivat joka päiväsessä työssään asiakkaiden mielenterveyden.
Johtopäätöksissä ilmeni, että yksikössä on käytössä työmenetelmiä, mutta haastateltavat eivät haastattelutilanteessa osanneet nimetä käytössä olevia työmenetelmiä. Osallisuus ja vertaisuus näkyy yksikön päivittäisissä toiminnoissa. Haastattelemamme yksikkö ei kokenut tarvetta uusille työmenetelmille mielenterveyden näkökulmasta.
The research questions were to set to be as follows: What kind of support do the severe disabilities customers get to their mental health challenges in a daytime activity unit? What are the methods that are already applied when dealing with customers who are suffering from mental health problems? How would it be possible to improve the methods so that they would be more suitable for customers who are suffering from mental health problems?
The research material was collected by interviewing the staff of a daytime activity unit. The issue was approached by a survey. The interviews were half-structured individual interviews. In every interview the same questions were asked. All four interviews were conducted during the autumn 2022.
The results show, that all interviewees were able to recognise if they have a customer who is suffering from some problem with their mental health. This daytime activity unit is not specialised in mental health. The research discovered that the challenges that the customers are struggling with may have a negative impact on the guidance work in the daytime activity unit. Their employees have to to take the issue of mental health in to consideration in their every day work.
In conclusion the daytime activity unit is already applying some methods, but their employees were not able to name them. Participation and parity is to be recognised in their every day activities. The employees of the unit felt that they have no special need for new methods from the point of view of mental health issues.